Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Hur långt från en lastbil eller stor SUV som kör i ex 80km/h tror ni det optimala suget uppstår? Går det att räkna ut på något sätt?
Kanske. Om man vet aerodynamikfaktorn bakom en lastbil jämfört med en bil som kör utan, ja då kan man nog använda den faktorn för att simplistiskt räkna på bränsleförbrukningen. Ponerat att bränsleförbrukningen är linjär mot given aerodynamik (vilket jag antar att den inte är, antagligen kvadratisk som alla andra jävla rörelseformler). Jag må vara ingenjör men inte inom detta område. Någon med kunskaper som kan den matematiska formeln? Antar att det är en faktorformula multiplicerat med rörelseenergi och något annat men jag kan vara helt ute och cykla? Kanske nån maskiningenjör eller lekman som kan svara på?
Det går alltid att testa med objektiva medel. TS kan lägga sig en timme bakom en lastbil och sen inte göra det med samma kilometertal i timmen och sen härleda resultatet. Antagligen det mest precisa. Beror såklart på bilmodell, däcktryck med mycket mera.
Generellt gäller ju: E=(m*v^2)/2.
Troligtvis sparar man bränsle på att göra det. Oklart hur många procentenheter det rör sig om men med tanke på att andra lastbilar lägger sig bakom andra lastbilar borde det inte vara helt orimligt att anta att man sparar bränsle att göra det.