Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-29, 21:41
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Undrar om det ger mer att haka på 24m långtradare eller om det blir samma sak med enbart lastbil utan släp?
Någon med kunskaper och/eller vindtunnel får gärna korrigera eventuella felaktigheter, men två i övrigt identiska lastbilar där enda skillnaden är längden bör ge lite olika luftströmmar runt fordonet. Men jag tvivlar på att det ger någon märkbar effekt på förbrukningen hos bilen bakom.

Som jämförelse har jag förstått att längre, ej planande, båtar har högre topphastighet än kortare. Samt att längre subsoniska flygplan är snabbare än kortare. Allt väldigt generaliserande.
Citera
2024-09-29, 22:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Om man tänker lite logiskt så kan det kosta mer än vad det smakar. Även om du kan spara på lite bensin så kan det bli förödande konsekvens.
Vi kan ta ett exempel om du ligger 12 meter bakom en lastbil. Helt plötsligt så får lastbilschauffören ett hjärnsläpp och stampar på bromsen.
Din reaktion hänger inte med. Det innebär att du sitter med fronten i röven på lastbilen.
Det innebär att du inte kan spara så mycket utan du kan få allvarliga skador.
Det känns som att jag tror att det är bättre att du cyklar istället.

1. Inga problem att hinna bromsa.
2. Även om du skulle hoppa över att bromsa så skulle skadorna bli marginella och endast materiella. Lastbilen hinner inte bromsa sin fart tillräckligt mycket för att krocken ska orsaka någon form av personskada.
Citera
2024-09-29, 22:16
Medlem
eriklinds avatar
Ju närmare du kommer, desto mer av luftmotståndet bryts för dig, men när du är för nära börjar den turbulenta luften från lastbilen att öka motståndet igen, vilket minskar fördelarna.

5-10 meter ger den bästa balansen mellan bränslebesparing och aerodynamisk effektivitet.
Senast redigerad av eriklind 2024-09-29 kl. 22:20.
Citera
2024-09-29, 22:40
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Jag har funderat lite på det där med att "ligga i suget" efter andra bilar, företrädesvis lastbilar eller andra större fordon, för att spara bränsle, men jag tycker inte jag märker någon skillnad alls på förbrukningen, har haft mätare som visar förbrukningen.

Jag undrar om jag kanske legat för nära framförvarande bil och mycket närmre än jag legat tycker jag blir svårt om man överhuvudtaget ska ha någon chans att bromsa om något händer.

Står man bredvid en lastbil som kör förbi upplever jag att det är en viss fördröjning innan "suget" kommer.

Kan det kanske rent av bli motsatt effekt av att ligga för nära? Samtidigt klyver ju framförvarande bil luftmotståndet och sett från den aspekten och om man bara tar hänsyn till bränsleförbrukningen bör väl effekten bli större desto närmare framförvarande man ligger?

Hur långt från en lastbil eller stor SUV som kör i ex 80km/h tror ni det optimala suget uppstår? Går det att räkna ut på något sätt?

Så du ligger och tailgatear bara för att du tror att du kan spara några kronor på det? Förstår du inte hur obehagligt det är? Du skapar ångest hos föraren framför dig. Såna som du borde inte ha körkort. Fy fan för dig.
Citera
2024-09-29, 22:46
Medlem
”Ligga i suget” 😂 Ligg minst 3 sekunder efter eller bli av med körkortet är mitt korta svar. I värsta fall riskera andras och ditt eget liv!
Citera
2024-09-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
1. Inga problem att hinna bromsa.
2. Även om du skulle hoppa över att bromsa så skulle skadorna bli marginella och endast materiella. Lastbilen hinner inte bromsa sin fart tillräckligt mycket för att krocken ska orsaka någon form av personskada.

Idiot! Vadå inga problem att hinna bromsa? Googla på reaktionstid och återkom sedan till verkligheten.
Citera
2024-09-29, 22:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Idiot! Vadå inga problem att hinna bromsa? Googla på reaktionstid och återkom sedan till verkligheten.

Om lastbilen skulle braka in i en betongvägg och därmed omedelbart tvärstanna så har du en ungefär en halv sekund på dig, men ändå inte tillräckligt med sträcka för att hinna stanna. För det krävs ett avstånd på ungefär 50-60 meter.

Eftersom betongväggar på motorväg är extremt sällsynta så kan vi bortse från det scenariot.

Det blir rätt jobbig matte att räkna på det verkliga scenariot, om jag orkar så återkommer jag.
Citera
2024-09-29, 23:02
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Hur långt från en lastbil eller stor SUV som kör i ex 80km/h tror ni det optimala suget uppstår? Går det att räkna ut på något sätt?
Kanske. Om man vet aerodynamikfaktorn bakom en lastbil jämfört med en bil som kör utan, ja då kan man nog använda den faktorn för att simplistiskt räkna på bränsleförbrukningen. Ponerat att bränsleförbrukningen är linjär mot given aerodynamik (vilket jag antar att den inte är, antagligen kvadratisk som alla andra jävla rörelseformler). Jag må vara ingenjör men inte inom detta område. Någon med kunskaper som kan den matematiska formeln? Antar att det är en faktorformula multiplicerat med rörelseenergi och något annat men jag kan vara helt ute och cykla? Kanske nån maskiningenjör eller lekman som kan svara på?

Det går alltid att testa med objektiva medel. TS kan lägga sig en timme bakom en lastbil och sen inte göra det med samma kilometertal i timmen och sen härleda resultatet. Antagligen det mest precisa. Beror såklart på bilmodell, däcktryck med mycket mera.

Generellt gäller ju: E=(m*v^2)/2.

Troligtvis sparar man bränsle på att göra det. Oklart hur många procentenheter det rör sig om men med tanke på att andra lastbilar lägger sig bakom andra lastbilar borde det inte vara helt orimligt att anta att man sparar bränsle att göra det.
Senast redigerad av LittleFish 2024-09-29 kl. 23:20.
Citera
2024-09-29, 23:06
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Jag har funderat lite på det där med att "ligga i suget" efter andra bilar, företrädesvis lastbilar eller andra större fordon, för att spara bränsle, men jag tycker inte jag märker någon skillnad alls på förbrukningen, har haft mätare som visar förbrukningen.

Jag undrar om jag kanske legat för nära framförvarande bil och mycket närmre än jag legat tycker jag blir svårt om man överhuvudtaget ska ha någon chans att bromsa om något händer.

Står man bredvid en lastbil som kör förbi upplever jag att det är en viss fördröjning innan "suget" kommer.

Kan det kanske rent av bli motsatt effekt av att ligga för nära? Samtidigt klyver ju framförvarande bil luftmotståndet och sett från den aspekten och om man bara tar hänsyn till bränsleförbrukningen bör väl effekten bli större desto närmare framförvarande man ligger?

Nej nej nej,sudda bort dina förvirrade tankar ur huvudet. Köp en bensinsnål bil ,moped eller get om du är så jävla snål.
Citera
2024-09-29, 23:07
Medlem
Citat:
Om lastbilen skulle braka in i en betongvägg och därmed omedelbart tvärstanna så har du en ungefär en halv sekund på dig, men ändå inte tillräckligt med sträcka för att hinna stanna. För det krävs ett avstånd på ungefär 50-60 meter.

Eftersom betongväggar på motorväg är extremt sällsynta så kan vi bortse från det scenariot.

Det blir rätt jobbig matte att räkna på det verkliga scenariot, om jag orkar så återkommer jag.

Lastbilschauffören kan tvärnita av helt andra orsaker. Bromsarna på dagens lastbilar är extremt kraftfulla. Så jävla korkat att ligga nära andra fordon! Korkat och även olagligt! Sluta stör arbetande människor på deras arbetsplatser och sluta utsätt dina medtrafikanter för livsfara!
Citera
2024-09-29, 23:10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Lastbilschauffören kan tvärnita av helt andra orsaker. Bromsarna på dagens lastbilar är extremt kraftfulla. Så jävla korkat att ligga nära andra fordon! Korkat och även olagligt! Sluta stör arbetande människor på deras arbetsplatser och sluta utsätt dina medtrafikanter för livsfara!

Jag ligger aldrig nära andra fordon.

Bromsarna är bra men dom är fortfarande sämre än personbilar.

Du verkar också missa poängen, med avstånd, sträcka och hastighetsskillnad.
Citera
2024-09-29, 23:15
Medlem
Citat:
Jag ligger aldrig nära andra fordon.

Bromsarna är bra men dom är fortfarande sämre än personbilar.

Du verkar också missa poängen, med avstånd, sträcka och hastighetsskillnad.

Äh! Sluta tramsa och tjafsa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in