Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 20:19
  #61
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Min kamrat jobbar 39 timmar. Sover i lastbil gör man väl överallt?

Varför blir man inte förvånad över att din ”kompis” har arbetstider andra lastbilschaufförer i USA bara kan drömma om?
Citera
Igår, 20:19
  #62
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Varför blir man inte förvånad över att din ”kompis” har arbetstider andra lastbilschaufförer i USA bara kan drömma om?

Polaren vill så klart inte erkänna att han gjort ett misstag och ljuger brallorna av TS. Likt alla utvandrare någonsin.
Citera
Igår, 20:21
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Varför blir man inte förvånad över att din ”kompis” har arbetstider andra lastbilschaufförer i USA bara kan drömma om?

exakt. För de löner som nämns i tråden tjänar man inte på en fyrtiotimmarsvecka. Snarare ligger chauffören ute sju dagar i veckan.
__________________
Senast redigerad av sportitvsoffan Igår kl. 20:24.
Citera
Igår, 20:28
  #64
Medlem
TS har förmodligen rätt. Medellönen truckdriver USA är nästan precis 100t dollar..per år

https://www.indeed.com/career/truck-driver/salaries

Sen tippar jag att de flesta ligger ute minst ett par veckor innan de får stanna till hemma. Alla USA relaterade filmer, dokumentärer jag sett har aldrig haft nån truckdriver som jobbar dag utifrån sitt hem. Flera av USAs seriemördare har ju t ex varit tradarförare som kört över flera delstater.
Ser man på betalsystemet i annonserna då verkar det vanligt att de betalar en peng per Miles du kör. Dvs ska du upp i en lite bättre lön då måste du ligga på rull långa sträckor, lång tid.
Ser man på lite chattar från vanliga amerikaner så är det en samstämmig kör av ohållbar inflation. Lite konstigt att chaffisarnas löner är så höga. Borde slå väldigt mycket på inflationen och du behöver ju inte ha så hög IQ för köra. Borde finnas många mexikaner som skulle köra för mycket mindre.
Såg en jobbannons i länken som innehöll försäkringar. En annan där du visserligen jobbade utan sova borta men där de förväntade sig att du jobbar 60-75t per vecka..Sveriges medelarbetstid per vecka 2023 var 30.5t…
__________________
Senast redigerad av DrGiggles Igår kl. 20:45.
Citera
Igår, 20:28
  #65
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Sjukt bra löner och villkoren verkar okey även om jag inte förstår innebörden av flera av dem... Skulle lätt godta detta om jag hade haft möjlighet, särskilt nu när jag är singel...
Citera
Igår, 20:31
  #66
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
exakt. För de löner som nämns i tråden tjänar man inte på en fyrtiotimmarsvecka. Snarare ligger chauffören ute sju dagar i veckan.

Och precis som jag tidigare skrivit är det mer eller mindre krav att jobba 12h per dag. Max körtid i USA är 11h per dag och totalt får arbetsdagen vara 14h. En halvtimmes rast ska tas med högst 8timmars mellanrum.
Citera
Igår, 20:32
  #67
Medlem
Jag har vänner som kommit hem med svansen mellan benen från USA
Där måste man ha goda kontakter och en enorm tur
En fördel är väl också en akademisk utbildning
Sen måste man förstå att trygghet, säkerhet och villkor är väldigt olika

Det finns för och nackdelar med båda länderna
Beroende på var man är i livet, med utbildning, familj, ålderdom osv...
Citera
Igår, 20:44
  #68
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Nja det kan ju vara en ekonomisk fråga att man inte har råd med bättre försäkring.

Inget system vi vill ha hit här.
Nej våran sjukvård är klockren…

Folk dör i vårdkön, blir feldiagnostiserade, väntetid på uppemot ett år, läkarna kan inte svenska och har tagit sin legitimation i hemlandet, personalen överarbetad, platsbrist på sjukhusen och behöver jag fortsätta?

Men hey, den är gratis! Eller ja, vi finansierar den via skattesedeln, men i dumsvenssons värld så blir det gratis.
Citera
Igår, 20:55
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Såg nån dokumentär för några år sen om long haul-chaffisar i USA. De flesta verkar vara egenföretagare som har sin bil och är anslutna till nån godsförmedling som delar ut jobb. I dokumentären pratades det om en kris i branschen pga för dåligt betalt och inga yngre vill därför jobba med det.

Ja, precis så går det till. Äger du din egna truck, kör jävligt mycket, kör farligt gods etc. kan man säkert tjäna +100000 USD om året, men då snackar vi inte några 40h i veckan, snarare 60 och ett jävligt hårt och obekvämt liv.
Citera
Igår, 21:05
  #70
Medlem
Man behöver bara åka till Danmark så inser man att svenskarna halkat efter och blivit betydligt fattigare senaste 10 åren. Jag har lite insyn i levnadsförhållandena i USA, har varit fär en hel del senaste åren och skulle gärna flytta dit. Men inte till vilken delstat som helst.
Citera
Igår, 21:10
  #71
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Ja, precis så går det till. Äger du din egna truck, kör jävligt mycket, kör farligt gods etc. kan man säkert tjäna +100000 USD om året, men då snackar vi inte några 40h i veckan, snarare 60 och ett jävligt hårt och obekvämt liv.

Menar du tjäna det efter kostnader eller i omsättning?
Citera
Igår, 21:12
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Wow. Trodde TS satt och fabulerade, eller hade en fabulerande kompis. Men det verkar stäma:

https://www.indeed.com/career/truck-driver/salaries


Hade jag inte trott riktigt då vilken mexare som helst borde kunna ratta en lastbil.

Kika på snittet av timlön istället för årslön, ungefär 300kr i timmen. Ingen omöjlighet att komma upp i de summorna om man jobbar 150%+ här heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in