Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 21:58
  #1
Medlem
styckets avatar
Självklart har nog alla någon slags kontroversiell åsikt, eller perspektiv som jag hellre kallar det. Men jag syftar inte till "harmlösa" kontroversiella åsikter som ingen bryr sig om, som att tycka att ananas på pizza är bra eller att föredra katt framför hund. Jag syftar på åsikter som är mer socialt laddade och som skulle kunna leda till att man blir utfryst eller ifrågasatt i vissa sammanhang. Åsikter som dessa kan ofta säga mycket om en persons värderingar och syn på världen, och de har potentialen att skapa konflikter på ett mer grundläggande plan. Så, är hela din generella världsbild helt okontroversiell och följer samhällets normer i allt när det kommer till dessa stigmatiserande ämnen?

Vi pratar alltså om frågor och diskussioner som ofta har en större värdeladdning. Människor anser att dessa åsikter säger mer om vem man är som person än triviala saker som ens musiksmak eller preferenser kring mat. Det kan handla om moralfrågor, politiska ståndpunkter, religion, synen på könsroller, invandringspolitik, eller andra ämnen som påverkar hur vi ser på världen och vår roll i den. Att hålla dessa typer av åsikter är inte bara en fråga om tycke och smak – det är något som formar och reflekterar ens identitet.

Min känsla är att många människor faktiskt inte vågar tänka självständigt. Eller att vi åtminstone inte vågar uttrycka dessa samt ofta förtrycker dessa åsikter ofta. Att vi är flockdjur är något som de flesta av oss redan känner till, men frågan är om vi fullt ut kan erkänna vad det innebär. Vågar alla verkligen erkänna för sig själva att en stor del av deras identitet och åsikter är formade av den sociala kontext de befinner sig i? Socialpsykologin har länge påpekat fenomen som grupptryck och konformitet, där människor tenderar att följa majoritetens uppfattningar för att undvika att sticka ut eller riskera social avvisning. Solomon Aschs klassiska konformitetsexperiment från 1950-talet visar till exempel hur människor är benägna att anpassa sina egna uppfattningar till gruppens, även när gruppen objektivt sett har fel. Detta säger mycket om vår benägenhet att undertrycka egna tankar för att passa in.

Detta flockbeteende leder till en homogenitet i hur vi ser på världen, särskilt i mer kontroversiella frågor. Våra sociala kretsar, kultur och den omgivande miljön har alla en kraftfull påverkan på våra tankar och värderingar. Det kan vara så att många inte har kontroversiella åsikter för att de helt enkelt inte vågar avvika från normen, eller kanske ännu oftare för att de omedvetet har påverkats av sin omgivning till den grad att de tror att deras åsikter är självständiga, när de i själva verket bara är en reflektion av vad deras "flock" anser vara korrekt. Vi skapar ofta en intern överenskommelse om att vissa åsikter är alltför farliga eller oacceptabla att uttrycka, och detta tystar den intellektuella mångfalden i ett samhälle.

Det är inte bara rädslan för socialt avståndstagande som påverkar, utan även den interna kognitiva dissonansen – obehaget som uppstår när våra inre åsikter inte stämmer överens med omvärldens förväntningar. Människor har en tendens att minimera detta obehag genom att justera sina åsikter så att de stämmer bättre överens med gruppens normer, vilket gör det svårt att behålla genuina, personliga, och potentiellt kontroversiella perspektiv.

Det är intressant att reflektera över hur detta påverkar oss på en större samhällsnivå. När så många undviker att tänka utanför ramarna och våga stå för något som går emot samhällets allmänna normer, riskerar vi att fastna i en monokultur av idéer där de mest utmanande tankarna aldrig får ta form. Och de som ändå vågar stå upp för sina övertygelser – oavsett om de är rätt eller fel – blir ofta marginaliserade och tystade. Detta innebär en förlust, inte bara för individen, utan för samhället i stort, eftersom det är genom ifrågasättande och oliktänkande som vi utvecklas.

Jag hade säkert kunnat utveckla detta mer, men jag väljer att hålla trådstarten relativt kort och tydlig för oss alla att reflektera vidare på. Finns det kanske något inom dig som du tystat för att det inte passar in i mallen? Eller är dom flesta bara speglar av de åsikter som samhället har tillåtit oss att ha?

Berätta gärna om din upplevelse.
__________________
Senast redigerad av stycket Igår kl. 22:06.
Citera
Igår, 22:08
  #2
Medlem
-Grillo-s avatar
Jag umgås mycket i konst- och estetiska kretsar, att vara M/KD/SD där, är nått man bör hålla tyst om.
Citera
Igår, 22:09
  #3
Medlem
Skickar en höftkula i ämnet:

Har varit blodgivare länge men aldrig noterat en mörkhyad, allt ifrån Asien till Samoa
Hur kommer det sig trots att enl BRÅ är dem flesta som påskjuts är unga män med utomnordisk påbrå?

Skiter landsmän i deras utgång eller vad är det som gör att som det verkar ingen ger av sitt blod?
Citera
Igår, 22:11
  #4
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-
Jag umgås mycket i konst- och estetiska kretsar, att vara M/KD/SD där, är nått man bör hålla tyst om.
Jag köper att många svenska konstkretsar är vänsterlagda.

En spontan fundering är dock om konformitet hämmar ens kreativitet och därmed ens konstnärliga skapande?

Vad innebär det att vara en konstnär egentligen? Hur skiljer man på en propagandist och en konstnär?
Citera
Igår, 22:11
  #5
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag anser inte att Stalin var kommunist. Den mest rykande pipan kring detta var att han la avgift på universitetsstudier och vissa karriärvägar.
Citera
Igår, 22:13
  #6
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag anser att det finns människor som är så jordnära och pragmatiska att de inte förstår ordet genuin. Deras jordnära beteende gör att de rent objektivt inte förstår ordet genuin.
Citera
Igår, 22:28
  #7
Medlem
Ja, jag tror på Gud.
Blir alltid extra laddat när det nämns någon gång per år.

Jag kan i viss mån gilla vissa diktaturer. Som sticker ut på något vis.

Jag kan gå från att vara kapitalist -> etatist -> anarkist. Vilket jag märkt många stör sig på.

Lite så är jag
Citera
Igår, 22:33
  #8
Medlem
-Grillo-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Jag köper att många svenska konstkretsar är vänsterlagda.

En spontan fundering är dock om konformitet hämmar ens kreativitet och därmed ens konstnärliga skapande?

Vad innebär det att vara en konstnär egentligen? Hur skiljer man på en propagandist och en konstnär?
Vi har ju haft konstnärer som provocerar med hjälp av mer eller mindre laddade ämnen, så som t.ex. Lars Vilks, Kurt Westergaard, m.fl. Om än att de inte är lika vanliga som de vanligtvis kraftigt vänstervridna eleverna på t.ex. Konstfack o andra estetiska institutioner. Men sen finns det naturligtvis de som försöker bortförklara ren rasism som "ett konstprojekt". Det är även jag emot.

Ibland kan det dock vara lite svårt att avgöra vilket typ det rör sig om. En provokation kan i vissa fall vara ganska genial.

Jag var ett tag inne på att skapa en hel del själv också (helt politisk neutral konst), o det var i.a.f. uppskattat bland mina "kollegor" o jag fick sålt några verk, även om jag sällan själv blev nöjd med det jag gjort, det var därför jag slutade med det.

Jag tyckte jag saknade det typiskt estetiska "flummeriet" som verkar ge inspiration till många konstnärer. Det flummeriet inbegriper oftast saker som cannabislegalisering och avsexualisering av kvinnokroppen, eller ens kroppar över lag. Samt är de vanligen för medborgarlön o andra förmåner jag inte kan tänkas stå bakom.

Samtidigt så pratas det inte särskilt mycket numera om komikern Peter Wahlbeck, som försörjer sig som konstnär nuförtiden, troligen p.g.a. hans högervridna politiska åsikter. Men det kan ju bero på att han är en kass konstnär, har inte satt in mig närmare i hans situation.
Citera
Igår, 23:09
  #9
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag tycker staten ska ha rätt att ta problematiska individer av daga.

På ett kontrollerat sätt givetvis. En kommitté utan fasta medlemmar som tittar på vad dessa människor gjort för att förstöra för samhället för att sedan besluta om avlivning.

Och det ska alltså endast omfatta grovt kriminella. Lite som när man avlivar hundar.

Avlivningen bör ske i tysthet utan några offentliga handlingar.
Citera
Igår, 23:09
  #10
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slev
Skickar en höftkula i ämnet:

Har varit blodgivare länge men aldrig noterat en mörkhyad, allt ifrån Asien till Samoa
Hur kommer det sig trots att enl BRÅ är dem flesta som påskjuts är unga män med utomnordisk påbrå?

Skiter landsmän i deras utgång eller vad är det som gör att som det verkar ingen ger av sitt blod?

1. Vem vill ha blod från en neger

2. Har funderat på att ge blod många gånger då de till o med uppmanat mig att göra det för jag har alltid haft bra blodvärden. Men efter senaste 5-6 årens skjutningar så skulle jag inte ge en milliliter . Fatta att det är operationer som får ställas in för att Mahmoud ska få 80 liter blod i en kropp som läcker som ett såll efter 6 kulor i magen.

Mina egna åsikter som troligtvis inte är kontroversiella på flashback, men i vanliga samhället.

1. Förbud ortenmusik

2. Släng av araber som spelar hög musik, eller pratar onormalt högt i kollektivtrafiken.

3. 1.4 miljarder till att få folk att åka hem? Nej 140 miljarder i hemflyttarbidrag. Det räcker till att skicka hem 400.000 personer. Då blir vi av med de värsta negrerna och araberna. Vägrar de så dra in alla bidrag, rätt till skola och sjukvård, vräk dem ur lägenheterna. Tar nån annan emot dem så stäng av elektriciteten och hota med fängelse.

4. Servera svensk mat i skolor, fängelser och på sjukhus. Fläsk på tisdag och ärtsoppa med fläsk på torsdag. Äter de inte så får de va hungriga

5. Kriminella utlänningar ska inte ha samma standard som svenska fångar och helst sitta av straffet i annat land.

6. Sluta lägg en massa resurser på utländska barn. Det går ut över de svenska barnen

7. Ge fan och bussa utländska barn till skolor där en stpr majoritet av barnen är svenska.

8. Förstör inte svenska områden genom och kvotera in utlänningar i hyreslägenheter.

9. IQ-testa riksdagsledamöterna. De som har under 115 borde lämna sin tjänst. Särskilt S har en massa barnskötare, truckförare och metallarbetare på sina listor. Det är väl bra att det finns folk som är duktiga på sånt. Men de ska inte sitta i riksdagen.
Citera
Igår, 23:13
  #11
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Svår fråga faktiskt! Spontant tänkte jag säga att jag är emot massinvandring, pedofili, världskrig etc., då detta ju är eller har varit kontroversiellt i Sverige, men det är ju snarare vad etablissemanget och en liten grupp extremister tycker. Jag förmodar att TS efterlyser något annat.

Jag inser nu att jag är en helt vanlig människa med sunda värderingar. Både överraskande och lite synd!

Just ja, Hitler var nog inte "literally Hitler." En sak kom jag på till slut
Citera
Igår, 23:15
  #12
Medlem
Ett kontroversiellt perspektiv verkar vara att vi visst är det vi gör när vi beter oss dumt. Folk har fått för sig saker som att "Anders misshandlade grovt två personer, men det var hans handlingar som var dåliga och inte han som person medan jag menar att hans handlingar visar dåliga sidor av hans person och är en del av hans person. För det är ju väldigt konstigt att när en person istället gör goda handlingar, då helgonförklaras genast hela personen "Gunilla räddade livet på elva katter, hon är en sådan godhjärtad person" heter det då. Däremot köpet jag självklart att människor är komplexa och att vår person är summan av en massa goda och onda handlingar, men att avfärda de onda, är bara löjligt, men säger jag detta, så blir dock kvinnor förbannade
__________________
Senast redigerad av Florman Igår kl. 23:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in