Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 23:19
  #13
Medlem
Lyzzas avatar
Det gick inte hem på en fest att jag inte vaccinerat mig mot den senaste flugan. Va fn det nu hette.... äh, ni vet pandemin. Tre stora starka män glodde på mig som om jag bar på pesten och gick ifrån grillen där vi stod och tog vars öl.

Förresten har ingen i min familj tagit sprutan. Så vi har rent blod i ådrorna.
Citera
Igår, 23:55
  #14
Medlem
Ja. Att förintelsen är en bluff och att inga judar blev gasade till döds. Hitler var heller inte ond, utan ville endast rädda sitt land från judiska eliten.
Citera
Idag, 00:07
  #15
Medlem
MudOvens avatar
Mig själv
Citera
Idag, 00:12
  #16
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MudOven
Mig själv
Vad menar du? Kan du utrycka din åsikt eller perspektiv som du anser är kontroversiellt?
Citera
Idag, 00:14
  #17
Medlem
MudOvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vad menar du? Kan du utrycka din åsikt eller perspektiv som du anser är kontroversiellt?

Både utseendet och min syn på människor och världen.
Fråga mig något random så svarar jag så kommer du nog att förstå vad jag menar.
Citera
Idag, 00:16
  #18
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MudOven
Både utseendet och min syn på människor och världen.
Fråga mig något random så svarar jag så kommer du nog att förstå vad jag menar.
Hur är ditt utseende kontroversiellt?

Vad anser du om människor som röstar höger respektive vänster i Sverige?
Citera
Idag, 00:17
  #19
Medlem
jag känner mej tveksam till abort, det kan jag knappast ta upp någonstans i det här samhället

vissa saker ska man hålla för sig själv helt enkelt
Citera
Idag, 00:22
  #20
Medlem
Att eugenik, även känt som "rashygien", är en bra idé. T.ex. bör man tvångssterilisera alla återfallskriminella och våldsbrottslingar.
Citera
Idag, 00:23
  #21
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Ja, jag tror på Gud.
Blir alltid extra laddat när det nämns någon gång per år.

Jag kan i viss mån gilla vissa diktaturer. Som sticker ut på något vis.

Jag kan gå från att vara kapitalist -> etatist -> anarkist. Vilket jag märkt många stör sig på.

Lite så är jag

Ouff! Ja att man tror på en gud, hur man än definierar den.....är inget man lättvindigt nämner som svensk.
Citera
Idag, 00:25
  #22
Medlem
MudOvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Hur är ditt utseende kontroversiellt?

Vad anser du om människor som röstar höger respektive vänster i Sverige?

Jag har samma syn på dom som jag har på majoriteten utav människorna på denna jorden dvs de är lika värdelösa och bör raderas från jordens yta.

Jag tillhör inte majoriteten utav folket "fåren" i detta land som "måste" välja sida och döma ut folk för vad dom röstar på. För mig personligen rör det mig inte öht om du röstar höger eller vänster sålänge du är ärlig och vänlig som människa mot mig.
Däremot finns det väl gränser för oss alla, även mig. Jag skulle ju aldrig umgås med pedofiler, kvinnoboxare eller liknande skräp.
Citera
Idag, 00:27
  #23
Medlem
Jag är för sterilisering av tunga brottslingar (mord, våldtäkt med mera). Allt som rör det ordet är tabu i svensk offentlighet. Man kanske kommer undan med det om det sägs i affekt på en fikarast efter något särdeles vidrigt brott men absolut inte i svensk politik. Synd. Jag tror ingen annan enskild åtgärd skulle varit lika effektiv för att få ner brottsligheten på sikt. Ja, det finns sociala/kulturella faktorer bakom brottslighet också men den genetiska komponenten är tydlig och bör inte ignoreras.
Citera
Idag, 00:34
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Självklart har nog alla någon slags kontroversiell åsikt, eller perspektiv som jag hellre kallar det. Men jag syftar inte till "harmlösa" kontroversiella åsikter som ingen bryr sig om, som att tycka att ananas på pizza är bra eller att föredra katt framför hund. Jag syftar på åsikter som är mer socialt laddade och som skulle kunna leda till att man blir utfryst eller ifrågasatt i vissa sammanhang. Åsikter som dessa kan ofta säga mycket om en persons värderingar och syn på världen, och de har potentialen att skapa konflikter på ett mer grundläggande plan. Så, är hela din generella världsbild helt okontroversiell och följer samhällets normer i allt när det kommer till dessa stigmatiserande ämnen?

Vi pratar alltså om frågor och diskussioner som ofta har en större värdeladdning. Människor anser att dessa åsikter säger mer om vem man är som person än triviala saker som ens musiksmak eller preferenser kring mat. Det kan handla om moralfrågor, politiska ståndpunkter, religion, synen på könsroller, invandringspolitik, eller andra ämnen som påverkar hur vi ser på världen och vår roll i den. Att hålla dessa typer av åsikter är inte bara en fråga om tycke och smak – det är något som formar och reflekterar ens identitet.

Min känsla är att många människor faktiskt inte vågar tänka självständigt. Eller att vi åtminstone inte vågar uttrycka dessa samt ofta förtrycker dessa åsikter ofta. Att vi är flockdjur är något som de flesta av oss redan känner till, men frågan är om vi fullt ut kan erkänna vad det innebär. Vågar alla verkligen erkänna för sig själva att en stor del av deras identitet och åsikter är formade av den sociala kontext de befinner sig i? Socialpsykologin har länge påpekat fenomen som grupptryck och konformitet, där människor tenderar att följa majoritetens uppfattningar för att undvika att sticka ut eller riskera social avvisning. Solomon Aschs klassiska konformitetsexperiment från 1950-talet visar till exempel hur människor är benägna att anpassa sina egna uppfattningar till gruppens, även när gruppen objektivt sett har fel. Detta säger mycket om vår benägenhet att undertrycka egna tankar för att passa in.

Detta flockbeteende leder till en homogenitet i hur vi ser på världen, särskilt i mer kontroversiella frågor. Våra sociala kretsar, kultur och den omgivande miljön har alla en kraftfull påverkan på våra tankar och värderingar. Det kan vara så att många inte har kontroversiella åsikter för att de helt enkelt inte vågar avvika från normen, eller kanske ännu oftare för att de omedvetet har påverkats av sin omgivning till den grad att de tror att deras åsikter är självständiga, när de i själva verket bara är en reflektion av vad deras "flock" anser vara korrekt. Vi skapar ofta en intern överenskommelse om att vissa åsikter är alltför farliga eller oacceptabla att uttrycka, och detta tystar den intellektuella mångfalden i ett samhälle.

Det är inte bara rädslan för socialt avståndstagande som påverkar, utan även den interna kognitiva dissonansen – obehaget som uppstår när våra inre åsikter inte stämmer överens med omvärldens förväntningar. Människor har en tendens att minimera detta obehag genom att justera sina åsikter så att de stämmer bättre överens med gruppens normer, vilket gör det svårt att behålla genuina, personliga, och potentiellt kontroversiella perspektiv.

Det är intressant att reflektera över hur detta påverkar oss på en större samhällsnivå. När så många undviker att tänka utanför ramarna och våga stå för något som går emot samhällets allmänna normer, riskerar vi att fastna i en monokultur av idéer där de mest utmanande tankarna aldrig får ta form. Och de som ändå vågar stå upp för sina övertygelser – oavsett om de är rätt eller fel – blir ofta marginaliserade och tystade. Detta innebär en förlust, inte bara för individen, utan för samhället i stort, eftersom det är genom ifrågasättande och oliktänkande som vi utvecklas.

Jag hade säkert kunnat utveckla detta mer, men jag väljer att hålla trådstarten relativt kort och tydlig för oss alla att reflektera vidare på. Finns det kanske något inom dig som du tystat för att det inte passar in i mallen? Eller är dom flesta bara speglar av de åsikter som samhället har tillåtit oss att ha?

Berätta gärna om din upplevelse.

Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Jag köper att många svenska konstkretsar är vänsterlagda.

En spontan fundering är dock om konformitet hämmar ens kreativitet och därmed ens konstnärliga skapande?

Vad innebär det att vara en konstnär egentligen? Hur skiljer man på en propagandist och en konstnär?
Ingen skillnad.. bägge lever på bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in