Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 07:03
  #13
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Tjänstledig? Här har vi en idiot som inte vet vad tjänstledig är för något.
Håll käft din mammakn*llare, tjänstledighet är ledighet utan lön, har han inga semesterdagar att ta ut så kan det beviljas. Jag tvingades själv använda det vid ett läkarbesök för några månader sedan då min arbetsgivare inte tillät läkarbesök med lön eller att man sjukskrev sig för dessa. Vid en nyanställning sa jag innan jag anställdes att jag hade en resa inplanerad om 2 månader och att de får anställa mig med det i åtanke. De sa att det var okej, att de kunde lägga det som tjänstledighet. Vilket vi gjorde. Vad fan tror du att tjänstledighet är? Är du en idiot som tror att den måste vara långvarig för studier eller? Läs kartan broder.
Citera
Idag, 07:13
  #14
Medlem
Silltunnas avatar
Vafan, det är bara att säga att du behöver vara ledig! Anledningen behöver de inte veta. De äger inte dig, du är inte deras slav.
Citera
Idag, 07:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Tjänstledig? Här har vi en idiot som inte vet vad tjänstledig är för något.


Ingen kan hindra en att be om en dag tjänstledigt för en hobbykurs på helg eller 5 dagar för att renovera hemma om det är långsamt på jobbet, men det är helt upp till arbetsgivaren att bevilja eller ej när man inte har något stöd av kollektivatalet.

Man är inte idiot för att man vågar förhandla med sin arbetsgivare, snarare är det väl de som aldrig gör det som är idioter...
Citera
Idag, 07:47
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBForBeats
Jag påbörjadd min anställning som är heltid för snart tre veckor sedan. Allting har hittils gått bra skulle jag säga även om jag fortfarande är i upplärning. Men har inte missat någonting.

Dock om jag endast skulle kunna ta 1 dag ledig skulle det hjälpa mig mycket pga personliga skäl. Jag skulle dock föredra att göra det utan att fejk sjukanmäla.

Jag har inga ju inga semesterdagar ännu. Och mitt arbetskontrakt räcker endast till mars.

Fråga chefen
Citera
Idag, 07:54
  #17
Medlem
NyaHenriksss avatar
Det absolut viktigaste är att du pratar med din chef och såg som det är.
Börja inte med att sjuka dig, det blir aldrig bra.
Vi är alla människor och ibland har vi behov att göra något under arbetstid.
Som sagt, prata med chefen så kommer det lösa sig med en obetald semesterdag 👍
Citera
Idag, 08:26
  #18
Medlem
Men säg till chefen att du skulle behöva resa iväg och försöka ordna så din tjej får stanna i Sverige, låter ju som en legitim orsak att beviljas ledighet ifall det är vad du undrar
Citera
Idag, 08:39
  #19
Medlem
Kottkompotts avatar
Beror helt på typ av tjänst och hur chefen är.

Skulle det vara för en sådan sak som lite viktigare läkarbesök eller att ta körkortet, då är det väl rätt förståeligt.
Är det för att du vill ha en extra dag att glo på netflix och inte kommer på en bra orsak, då är det väl annorlunda.

Beror högst på vilket jobb det är och om det behövs/går hitta kollegor som kan fylla in för dig.
Citera
Idag, 08:44
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Det absolut viktigaste är att du pratar med din chef och såg som det är.
Börja inte med att sjuka dig, det blir aldrig bra.
Vi är alla människor och ibland har vi behov att göra något under arbetstid.
Som sagt, prata med chefen så kommer det lösa sig med en obetald semesterdag 👍

Exakt. Avtal hit och dit jag vetefan hur det funkar. Säg exakt som det är till chefen så löser det sig.

Sjukanmäl dig inte!
Citera
Idag, 09:12
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Håll käft din mammakn*llare, tjänstledighet är ledighet utan lön, har han inga semesterdagar att ta ut så kan det beviljas. Jag tvingades själv använda det vid ett läkarbesök för några månader sedan då min arbetsgivare inte tillät läkarbesök med lön eller att man sjukskrev sig för dessa. Vid en nyanställning sa jag innan jag anställdes att jag hade en resa inplanerad om 2 månader och att de får anställa mig med det i åtanke. De sa att det var okej, att de kunde lägga det som tjänstledighet. Vilket vi gjorde. Vad fan tror du att tjänstledighet är? Är du en idiot som tror att den måste vara långvarig för studier eller? Läs kartan broder.
Men din lilla sillburk är du importerad på riktigt eller
Citera
Idag, 09:16
  #22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBForBeats
Jag påbörjadd min anställning som är heltid för snart tre veckor sedan. Allting har hittils gått bra skulle jag säga även om jag fortfarande är i upplärning. Men har inte missat någonting.

Dock om jag endast skulle kunna ta 1 dag ledig skulle det hjälpa mig mycket pga personliga skäl. Jag skulle dock föredra att göra det utan att fejk sjukanmäla.

Jag har inga ju inga semesterdagar ännu. Och mitt arbetskontrakt räcker endast till mars.
Nej, du måste jobba ihop dina semesterdagar först.

Om det vore något viktigt, t ex ditt eget bröllop eller en nära ståendes begravning så skulle du kunna be om ledigt utan lön.

Man jobbar ihop ca 2 semesterdagar per månad. Så du måste jobba minst i en månad först för förskottssemester.
Citera
Idag, 09:21
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBForBeats
Dock om jag endast skulle kunna ta 1 dag ledig skulle det hjälpa mig mycket pga personliga skäl. Jag skulle dock föredra att göra det utan att fejk sjukanmäla.

Prata med chefen och förklara läget så kommer det inte vara några problem. Du behöver inte uppge exakt orsak utan du kan nämna att det är ett viktigt möte eller liknande. Det blir inte bra om du sjukanmäler dig. Kör med öppna kort så löser det sig. Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in