Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-30, 12:39
Medlem
orrtupps avatar
Hej, som ni vet har ju Skalman en Mat och sovklocka som alltid ringer i kritiska lägen när hans påstådda intelligens behövs för att rädda Bamse mfl ur någon knipa.

Men jag har aldrig sett att matklockan ringer utan 100% av gångerna är det sovklocksfunktionen som ställt till det.

Detta störde mig som barn och kanske även i vuxen ålder, nu har jag aldrig gillat Bamsetidningen så jag har inte läst allt för mycket men misstänker att det är en feature och inte en bugg att att jag aldrig fått se Skalman duka upp en måltid istället för att krypa in i skalet för att sova 😠

Är det någon som vet ifall matklockan ringt?
Citera
2024-09-30, 13:24
Medlem
”Skalmans matklocka har både ringt för mat och sömn i serierna. Det är dock ofta fokuserat på att han ska sova när de är mitt i ett äventyr, vilket ibland skapar komiska eller frustrerande situationer för Bamse och de andra.
Men det finns också exempel där matklockan ringer för att det är dags för Skalman att äta. När den ringer för mat brukar Skalman stanna upp, oavsett vad han håller på med, och äta en måltid som han alltid har med sig i sin ryggsäck. Så även matfunktionen har varit en viktig del av handlingen ibland, även om det kanske är mindre frekvent än när det är dags för honom att sova.” /ChatGPT

Men jag kan inte påminna mig det själv.
Citera
2024-09-30, 13:44
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Jodå, det är klart att klockan ringt för både sömn och mat. Han har mat i skalet. Minns en gång när klockan ringde för mat och han plockade fram bananer ur skalet, som han både åt själv och bjöd de andra på.
Citera
2024-09-30, 14:08
Medlem
Man-At-Armss avatar
Ja, här käkar Skalman en banan efter matklockan ringt:
https://www.diabetes.se/aktuellt/lil...almans-klocka/
Citera
2024-09-30, 14:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Jodå, det är klart att klockan ringt för både sömn och mat. Han har mat i skalet. Minns en gång när klockan ringde för mat och han plockade fram bananer ur skalet, som han både åt själv och bjöd de andra på.
Jag tror det var från en av filmerna?

För övrigt har skalman struntat i klockan när bamses barn är i knipa!
Citera
2024-09-30, 14:55
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baggmuck
”Skalmans matklocka har både ringt för mat och sömn i serierna. Det är dock ofta fokuserat på att han ska sova när de är mitt i ett äventyr, vilket ibland skapar komiska eller frustrerande situationer för Bamse och de andra.
Men det finns också exempel där matklockan ringer för att det är dags för Skalman att äta. När den ringer för mat brukar Skalman stanna upp, oavsett vad han håller på med, och äta en måltid som han alltid har med sig i sin ryggsäck. Så även matfunktionen har varit en viktig del av handlingen ibland, även om det kanske är mindre frekvent än när det är dags för honom att sova.” /ChatGPT

Men jag kan inte påminna mig det själv.
ChatGPT verkar inte ha koll, din egen observation är nog mera korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ja, här käkar Skalman en banan efter matklockan ringt:
https://www.diabetes.se/aktuellt/lil...almans-klocka/
I ett specialskrivet avsnitt för barn som måste hålla koll på blodsockret ja, barnen runt Skalman tillhör ju inte det vanliga persongalleriet runt den eventuellt autistiske sköldpaddan och ungarna gnäller ju över blodsockerfall så det där kan ju absolut inte räknas.
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Kanske det är den där diabetes-stripen ovan du sett?

Nej, jag väntar på bättre exempel och bevis, inte specialserier eller vaga bananminnen.
Citera
2024-09-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
ChatGPT verkar inte ha koll, din egen observation är nog mera korrekt.

I ett specialskrivet avsnitt för barn som måste hålla koll på blodsockret ja, barnen runt Skalman tillhör ju inte det vanliga persongalleriet runt den eventuellt autistiske sköldpaddan och ungarna gnäller ju över blodsockerfall så det där kan ju absolut inte räknas.

Kanske det är den där diabetes-stripen ovan du sett?

Nej, jag väntar på bättre exempel och bevis, inte specialserier eller vaga bananminnen.
Fast nu höjde du ribban. Om du får något mer exempel, höjer du ribban igen?
Citera
2024-09-30, 15:18
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Fast nu höjde du ribban. Om du får något mer exempel, höjer du ribban igen?
Nej, om någon kan säga att det keratinrika kräldjuret i något ordinarie Bamseavsnitt har hejdats i sina sysslor pga att matklockan ringt så är jag nöjd! Du får väl hålla med om att specialavsnitt eller reklam för organisationer eller matkedjor o dylikt inte kan räknas?
Citera
2024-09-30, 15:23
Medlem
Citat:
Nej, om någon kan säga att det keratinrika kräldjuret i något ordinarie Bamseavsnitt har hejdats i sina sysslor pga att matklockan ringt så är jag nöjd! Du får väl hålla med om att specialavsnitt eller reklam för organisationer eller matkedjor o dylikt inte kan räknas?
Du sätter väl reglerna för din egen tråd, antar jag? Men trådstarten satte inget sådant förbehåll så jag förstår svaren du fick.
Citera
2024-09-30, 15:33
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Du sätter väl reglerna för din egen tråd, antar jag? Men trådstarten satte inget sådant förbehåll så jag förstår svaren du fick.
Kanske jag var otydlig men egentligen spelar det ingen roll, jag är nämligen även tacksam för de svar och exempel jag fick, det är roligt att veta att matklockan har aktiverats om än inte i skarpt läge så att säga så tack för alla svar och jag hoppas på fler! Bli inte avskräckta för att jag möjligen något bryskt avfärdade exemplen som hittills inkommit.
Citera
2024-09-30, 15:41
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Bamses trillingar får nog ses som barn som ofta hänger tillsammans med Skalman.
Ok, men här då?:
https://imgur.com/a/NkFFttX
Citera
2024-09-30, 15:46
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Bamses trillingar får nog ses som barn som ofta hänger tillsammans med Skalman.
Ok, men här då?:
https://imgur.com/a/NkFFttX
Men fantastiskt! Det där duger för mig, case closed så att säga. Men kom gärna med fler exempel, jag är ju svältfödd på att se det excentriska lilla gröna djuret äta 🙂👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in