Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-01, 18:58
Medlem
gotets avatar
Jag har sett några som lagrar stora volymer av whiskey, vin, öl, vodka, rom och så vidare för att ha till byteshandel vid en kris. Är detta vanligt i preppingkretsar? Vill folk verkligen supa så mycket om det uppstår stora problem i samhället? Eller kan det vara en god idé att ha rejäla volymer alkohol sparat hemma. Har du hamstrat och byggt stora lager av sprit och dylikt?
Citera
2024-10-01, 18:59
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Lagra stora volymer öl inför en framtida kris?

Citera
2024-10-01, 19:02
Medlem
Det är ju en ganska bra "valuta" så att säga eftersom det håller väldigt länge och kommer vara efterfrågat oavsett men du kan lika väl hoarda mat på konserv eller liknande. Om nu världen havererar så är det först och främst vatten, mat sen annat som är efterfrågat. Förmodligen mediciner på tredjeplats med tanke på att fan och hans moster går på 10 oilka saker dagligen.
Citera
2024-10-01, 19:03
Medlem
p00ninos avatar
Alkohol är väl bland det enklaste att framställa om samhället kollapsar... Lagra läkemedel och kryddor istället.
Citera
2024-10-01, 19:05
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Jag har sett några som lagrar stora volymer av whiskey, vin, öl, vodka, rom och så vidare för att ha till byteshandel vid en kris. Är detta vanligt i preppingkretsar? Vill folk verkligen supa så mycket om det uppstår stora problem i samhället? Eller kan det vara en god idé att ha rejäla volymer alkohol sparat hemma. Har du hamstrat och byggt stora lager av sprit och dylikt?

Det viktiga är att du har förmåga försvara dina lager, annars komme dina förråd ingå i någon annans byte.

Fördelen med att lagra starksprit, är att man inte behöver bekymra sig om en bäst före datum.
Tror inte att du behöver ligga på några finare märken, utan det går i princip lika bra med hemkört.

Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Alkohol är väl bland det enklaste att framställa om samhället kollapsar... Lagra läkemedel och kryddor istället.
Alkohol har alltid varit eftertraktat en vara som man vill ha här och nu, så det är absolut inte fel att lagra sprit.

Samtidigt är det aldrig fel att ts etablerar sig som en framtida hembrännare.
Senast redigerad av Gaspodin 2024-10-01 kl. 19:14.
Citera
2024-10-01, 19:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Det kan nog finnas en poäng med det. Samtidigt kommer ju dock sprit och vin inte vara något som aldrig mer kan framställas. Man har gjort det i tusentals år. Det kommer ju säkert bli väldigt poppis med hembränning. Men för finare konjak, whiskey etc kan det nog fungera bra som bytesvara.

Sedan om vi ser ren sprit så kommer det också fylla en annan funktion. Rena sår och användas som bedövningsmedel när nu kanske ett ben behöver kapas av.
Citera
2024-10-01, 19:14
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Lagra stora volymer öl inför en framtida kris?

De har lagrat stora mängder öl på flaska då de påstår att det håller länge. Stämmer inte detta?
Citera
2024-10-01, 19:23
Medlem
gotets avatar
Då många verkar vara positivt inställda kanske de här gubbarna inte är ute och cyklar ändå.

Jag får helt enkelt bunkra upp med lite olika spritsorter.

Vad säger ni om att lagra vin? Är det en bra idé?
Citera
2024-10-01, 19:28
Avstängd
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet

Mkt bra, jag kan bara uppmuntra till detta beteende.
Själv lagrar jag vapen. Och när krisen kommer så tar jag det jag behöver av er andra.
Citera
2024-10-01, 19:58
Medlem
sommarlovs avatar
Du blir bara bestulen när krisen kommer.
Däremot, om ryktet går att du kan göra bästa hembrända i staden, kommer folk behandla dig väl, i utbyte mot livets vatten!

Tänker samma om tuggummi, kaffe och engångständare annars...
Citera
2024-10-01, 20:08
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Mkt bra, jag kan bara uppmuntra till detta beteende.
Själv lagrar jag vapen. Och när krisen kommer så tar jag det jag behöver av er andra.

Du överlever inte länge med andra ord.
Citera
2024-10-01, 22:29
Medlem
slagskotts avatar
Vi har alltid skitmycket alkohol hemma, 5-6 flak öl och nog 25 vinare.

Tre kylskåp och tre frysar plus torrvaror därtill.
Matboden ser minst sagt preppig ut men tanken är att spara pengar samtidigt som tid och att alltid kunna ha någonting att bjuda på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in