Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-09-26, 11:44
Medlem
På tisdag ska jag ta del av FUP, dom och övriga handlingar i detta mål. Uppsala rådhusrätt meddelade dom den 14 juli 1966 (Dom III:124/1966) i mål III:100/1966. Domen omfattar sex sidor. Förundersökningsprotokoll och övriga handlingar i målet ingår i volym G IIb:164.
Citera
2024-10-01, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
På tisdag ska jag ta del av FUP, dom och övriga handlingar i detta mål. Uppsala rådhusrätt meddelade dom den 14 juli 1966 (Dom III:124/1966) i mål III:100/1966. Domen omfattar sex sidor. Förundersökningsprotokoll och övriga handlingar i målet ingår i volym G IIb:164.

Då har jag tagit del av allt tillgängligt material gällande detta dåd. Abels självmord behandlades inte där då alla handlingar var från 1966. Inga trevliga bilder från lägenheten, Abel använde yxa samt ströp sina offer med händerna. Kniven använde han bara på sig själv.

Familjen bodde högst upp i trappuppgången i 3 rum och kök, lägenhet 1202 med dagens fastighetsnummer. Trångboddhet, stress, hustruns sjukdom samt ena tvillingflickan Sivs svårigheter anger Abel själv som motiv till gärningen.

Brevet eller snarare lapparna han lämnade efter sig i lägenheten löd :

"Arne Pilström
Tack för igår kväll.
Det är väl en mörkrets gärning jag har begått
Vi var så trötta...
Gud intygar...
Låt oss få vila tillsammans på Vaksala kyrkogård i evighet....
Jordens oro vilar........"

"Morfar och tant Margit
Tack för i julas 196?......"

"Tack mor och far och syskonen
Tack för allt
Sörj oss inte...
Vi har gått hem till Gud, 1 kor 15

Vaknar ur denna frid
I medvetslöst tillstånd skriver jag detta
I din hand gode Gud vill jag insomna Amen"

"Mor och Far
Tack alla och förlåt
Gud är god
Kristus är uppstånden
Abel
Detta skriver jag döende med en stilla frid i mitt hjärta."

Tack och.......
Vi har........
Vid Gud..........
Sörj ej.............

Detta fann man skrivet på en barnbok samt ett reklamblad som låg på golvet i Abels rum. Han fick senare sin önskan uppfylld om en familjegrav på Vaksala kyrkogård.
Citera
2024-10-02, 12:47
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Då har jag tagit del av allt tillgängligt material gällande detta dåd. Abels självmord behandlades inte där då alla handlingar var från 1966. Inga trevliga bilder från lägenheten, Abel använde yxa samt ströp sina offer med händerna. Kniven använde han bara på sig själv.

Familjen bodde högst upp i trappuppgången i 3 rum och kök, lägenhet 1202 med dagens fastighetsnummer. Trångboddhet, stress, hustruns sjukdom samt ena tvillingflickan Sivs svårigheter anger Abel själv som motiv till gärningen.

Brevet eller snarare lapparna han lämnade efter sig i lägenheten löd :

"Arne Pilström
Tack för igår kväll.
Det är väl en mörkrets gärning jag har begått
Vi var så trötta...
Gud intygar...
Låt oss få vila tillsammans på Vaksala kyrkogård i evighet....
Jordens oro vilar........"

"Morfar och tant Margit
Tack för i julas 196?......"

"Tack mor och far och syskonen
Tack för allt
Sörj oss inte...
Vi har gått hem till Gud, 1 kor 15

Vaknar ur denna frid
I medvetslöst tillstånd skriver jag detta
I din hand gode Gud vill jag insomna Amen"

"Mor och Far
Tack alla och förlåt
Gud är god
Kristus är uppstånden
Abel
Detta skriver jag döende med en stilla frid i mitt hjärta."

Tack och.......
Vi har........
Vid Gud..........
Sörj ej.............

Detta fann man skrivet på en barnbok samt ett reklamblad som låg på golvet i Abels rum. Han fick senare sin önskan uppfylld om en familjegrav på Vaksala kyrkogård.
Arne pilström som nämns i "brevet"-nån som besökt honom och familjen kvällen innan morden?
Undrar om brevet skrevs innan eller direkt efter mordet-låter vansinnigt att han ens kunde författa ett brev innan tycker man och efteråt också egentligen. Känslokallt. Undrar om "trångboddhett,stress,sjukdom hos hustrun osv" egentligen var orsaken.
Han fick inget "docentbetyg" på sin uppsats läste jag nånstans-vet inte vad det innebär men nåt som stoppade vidare karriärplaner på universitetet kanske?
Citera
2024-10-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Arne pilström som nämns i "brevet"-nån som besökt honom och familjen kvällen innan morden?
Undrar om brevet skrevs innan eller direkt efter mordet-låter vansinnigt att han ens kunde författa ett brev innan tycker man och efteråt också egentligen. Känslokallt. Undrar om "trångboddhett,stress,sjukdom hos hustrun osv" egentligen var orsaken.
Han fick inget "docentbetyg" på sin uppsats läste jag nånstans-vet inte vad det innebär men nåt som stoppade vidare karriärplaner på universitetet kanske?

Paret Pilström besökte paret Isaksson på kvällen innan det hände. Arne Pilström var kyrkoherde i Vaksala. Brevet skrevs efter att han skurit upp handlederna, han svimmade av när han skrev.

Ja det här med att han inte fick betyg tas upp mycket i förundersökningen, ett par som tidigare bodde granne med Isakssons men som flyttade vidare till Studentvägen, där var mannen i paret en av Abels närmsta vänner i Uppsala. Han berättar att Abel inte ens nämnde något om det betyget till honom, vilket var högst ovanligt och han kunde bara konstatera att det måste ha tagit så hårt på Abel att han inte klarade att ens nämna det.

I betyget hade det lämnats en kommentar på latin av betygsättaren som jag inte kan hitta nu, jag kan ha missat att fota av det. Jag har för mig att kommentaren var "Sinus .....". Detta tas upp av vännen på Studentvägen eller av Abels bror Torsten. Ska försöka hitta det.

Abel fick dock ett bra jobberbjudande som lärare på Teologiska Institutionen i Stockholm vilket enligt honom vägde upp för att ha missat att kunna bli doktor i teologi.

Abels bror Torsten Isaksson var förövrigt 1:e kriminalassistsent i Kristianstad (tror jag det var) vid tiden för dådet. Restupplagan av Abels avhandling förvarades i ett garage vid Vaksala Prästgård.

Abel nämnde i något förhör från Ulleråker att han knappast kan bry sig om hans mor lever eller är död, jag tror att förhöret var i juni -66. Visst avled hans mamma där nångång? Undrar om han fått någon info om att hon var döende, och undrar hur hon dog.

Bifogar en bild på Abel efter dådet, en skiss över lägenheten och en bild från skrivbordet i Abels rum :

https://imgur.com/a/ibVeoN9
Citera
2024-10-02, 17:49
Medlem
Citat:
Paret Pilström besökte paret Isaksson på kvällen innan det hände. Arne Pilström var kyrkoherde i Vaksala. Brevet skrevs efter att han skurit upp handlederna, han svimmade av när han skrev.

Ja det här med att han inte fick betyg tas upp mycket i förundersökningen, ett par som tidigare bodde granne med Isakssons men som flyttade vidare till Studentvägen, där var mannen i paret en av Abels närmsta vänner i Uppsala. Han berättar att Abel inte ens nämnde något om det betyget till honom, vilket var högst ovanligt och han kunde bara konstatera att det måste ha tagit så hårt på Abel att han inte klarade att ens nämna det.

I betyget hade det lämnats en kommentar på latin av betygsättaren som jag inte kan hitta nu, jag kan ha missat att fota av det. Jag har för mig att kommentaren var "Sinus .....". Detta tas upp av vännen på Studentvägen eller av Abels bror Torsten. Ska försöka hitta det.

Abel fick dock ett bra jobberbjudande som lärare på Teologiska Institutionen i Stockholm vilket enligt honom vägde upp för att ha missat att kunna bli doktor i teologi.

Abels bror Torsten Isaksson var förövrigt 1:e kriminalassistsent i Kristianstad (tror jag det var) vid tiden för dådet. Restupplagan av Abels avhandling förvarades i ett garage vid Vaksala Prästgård.

Abel nämnde i något förhör från Ulleråker att han knappast kan bry sig om hans mor lever eller är död, jag tror att förhöret var i juni -66. Visst avled hans mamma där nångång? Undrar om han fått någon info om att hon var döende, och undrar hur hon dog.

Bifogar en bild på Abel efter dådet, en skiss över lägenheten och en bild från skrivbordet i Abels rum :

https://imgur.com/a/ibVeoN9

Tack för din insats - mycket intressant info!
Citera
2024-10-03, 23:31
Medlem
Citat:
1962 debatterar Abel i ett "TV-apropå" i KFUM i Uppsala där rubriken är "Hur är det med den kristna sexmoralen?" Någon som vet vad som menas med "TV-apropå"?

Debatten i KFUM:s lokaler i Uppsala 1962-10-10 - Hur är det med den kristna sexmoralen? Har de kristna gått och blivit liberala i sexfrågan? - sändes inte i TV. Den kallades ”TV-apropå” för att den hölls apropå en vid tiden mycket uppmärksammad TV-debatt - Behöver vi en ny sexualmoral? - med bl.a Lewi Pethrus, som sändes i TV två veckor tidigare, 1962-09-27.

Debatten i Uppsala 1962-10-10 bandades inte, men det finns dokumentation. Teol. lic. Abel Isaksson deltog i rollen som exeget, och kom att inleda kvällens debatt med en redogörelse för bibelns syn i sexualfrågan. Abels egna ord:

-Den är entydig. Både senjudendomen och urkristendomen betraktade sexuellt umgänge utanför äktenskapet som ett brott, som var en klar skilsmässoorsak och t. o. m. kunde bestraffas med döden. Männen hade rätt att få intyg på kvinnans virginitet och kunde dagen efter bröllopet inför domstol lägga sin anklagelse mot bruden och få äktenskapet upplöst, om intyget inte höll vad de lovade. Det s. k. ”otuktsklausulen” hos Matteus går ut på att skilsmässa ej är tänkbar utom för otukts skull. Med otukt avsågs kvinnans föräktenskapliga förbindelser, däremot inte mannens.
Senast redigerad av Mattiasnick 2024-10-03 kl. 23:53.
Citera
2024-10-04, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattiasnick
Debatten i KFUM:s lokaler i Uppsala 1962-10-10 - Hur är det med den kristna sexmoralen? Har de kristna gått och blivit liberala i sexfrågan? - sändes inte i TV. Den kallades ”TV-apropå” för att den hölls apropå en vid tiden mycket uppmärksammad TV-debatt - Behöver vi en ny sexualmoral? - med bl.a Lewi Pethrus, som sändes i TV två veckor tidigare, 1962-09-27.

Debatten i Uppsala 1962-10-10 bandades inte, men det finns dokumentation. Teol. lic. Abel Isaksson deltog i rollen som exeget, och kom att inleda kvällens debatt med en redogörelse för bibelns syn i sexualfrågan. Abels egna ord:

-Den är entydig. Både senjudendomen och urkristendomen betraktade sexuellt umgänge utanför äktenskapet som ett brott, som var en klar skilsmässoorsak och t. o. m. kunde bestraffas med döden. Männen hade rätt att få intyg på kvinnans virginitet och kunde dagen efter bröllopet inför domstol lägga sin anklagelse mot bruden och få äktenskapet upplöst, om intyget inte höll vad de lovade. Det s. k. ”otuktsklausulen” hos Matteus går ut på att skilsmässa ej är tänkbar utom för otukts skull. Med otukt avsågs kvinnans föräktenskapliga förbindelser, däremot inte mannens.

Tack för info Mattias! Detta ämne verkar ha legat Abel nära.

Jag hittade nu kommentaren om betyget, vilken kom från Abels chef vid Teologiska Institutionen i Stockholm :

"Isaksson hade disputerat våren 1965 och på sin avhandling erhållit betyget "non sine". Betyget skulle enligt uppgift från professor
Harald Riesenfeld vara försett med s.k spets."

"Non sine" och vara försett med s.k spets. "Non sine" verkar betyda "icke utan beröm godkänt". Spets har jag svårare att finna?

Ett utdrag ur Abels levnadsberättelse, nedtecknad av honom själv på Ulleråkers Sjukhus:

"Tenterade in till Fjellstedska skolan 1941 och tog examen 1945. Sen militärtjänstgöring på I20 i Umeå och därefter Uppsala Universitet 1946-1949, prästvigd 1950. Från våren 1951 så var han på studieresa i Jerusalem och från 1/9 1951 i Luleå stift ( 2 mån i Luleå och 7 år i Kiruna). Träffade sin fru Berit i Kiruna och de gifte sig 1953. 1958 präst i Luleå. Från hösten 1960 återupptogs de avbrutna lic.studierna vid Uppsala universitet, lic.examen 1962 och disputation för teol.dr. 1965. Från 1/7 1965 universitetslektor vid Stockholms teologiska institut. I enlighet med sin uppfostran har han inte lärt sig att dansa och att gå på bio sågs också som lite suspekt."

Lite utdrag ur läkarsamtal med Abel :

"Han har ett dunkelt minne av att farfar var häftig och tror sig ha hört att farmor någon gång låg med kniv under huvudkudden för att attackera farfar.

"För vad han gjort anser han sig få förlåtelse, om det finns ett liv efter detta så har hans närmaste det bättre än här på jorden, i varje fall vet han att de inte behöver lida."

"Sin livssituation betecknar han nu som hopplös. Räknar med ett liv inom sinnessjukvården - Frågan om suicid har alltjämnt en viss aktualitet - men hänga sig kan han inte tänka sig, är rädd för att det ska göra ont. Däremot skulle koloxidförgiftning vara ett lätt sätt att komma ifrån alltsammans."

"Han noterar kallt och sakligt :
-Första tanken hade varit att arrangera en bilolycka som skulle utplåna hela familjen men han gav upp den tanken och gick istället in för att skaffa mordverktyg."
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in