Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-09-29, 08:04
Medlem
En ny olycka på samma ställe .en svart bil körde som en galning.....var det en svart bil som körde på flickan
Citera
2024-09-30, 23:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Den som tror Huddingeleden är en lekplats där barn kan lära sig trafikregler tror fel. Det är en allvarligt felkonstruerad väg och mycket farlig.

Då är det hög tid att bygga om den allvarligt felkonstruerade vägen så att den blir en rättkonstruerad väg.
Citera
2024-10-01, 19:05
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Då är det hög tid att bygga om den allvarligt felkonstruerade vägen så att den blir en rättkonstruerad väg.

Vet inte var man kan hitta statistik över olyckor på Huddingevägen, men trafikverket har gjort om just den här sträckan, verkar det som.

https://www.trafikverket.se/vara-pro...h-agestavagen/
Citera
2024-10-01, 19:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Vet inte var man kan hitta statistik över olyckor på Huddingevägen, men trafikverket har gjort om just den här sträckan, verkar det som.

https://www.trafikverket.se/vara-pro...h-agestavagen/

Tack för länken! Innebär det att Trafikverket har byggt den gångtrafik-fientliga konstruktionen som innebär att gångtrafikanter behöver passera 3 övergångsställen för att passera 1 korsning?

Jag läser på den länkade sidan:
Ökad säkerhet med betongbarriär
Det sker en hel del olyckor längs den här sträckan och vi behöver öka säkerheten. Bland annat vill vi förhindra att personer springer över vägen. Därför bygger vi en betongbarriär i mitten av vägen. Barriären har två syften. Dels ska den säkerställa att fordon i olika körriktningar säkert skiljs åt. Dels är den avsedd att förhindra gångtrafikanter från att springa över vägen. Det är viktigt att gångtrafikanter använder de övergångställen som finns vid korsningarna. Vi tar också bort två farliga in- och utfarter till Huddingevägen och förstärker skyddet för dig som cyklar och går.
Att bygga en betongbarriär är inte tillräckligt. Det behöver även finnas ett fungerande sätt för gångtrafikanter att passera Huddingevägen. Att tvinga gångtrafikanter att vänta vid 3 röda gubbar för att korsa 1 väg är inte att erbjuda en fungerande passage över vägen. Det är en förolämpning mot gångtrafikanter.
Citera
2024-10-02, 12:02
Medlem
Ganonitos avatar
Fortfarande ingen bild på BO?
Citera
2024-10-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fortfarande ingen bild på BO?

Googla namnet, finns på TikTok bland annat.
Citera
2024-10-02, 15:38
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Googla namnet, finns på TikTok bland annat.

Har gjort det. Det kom upp en massa tjejer på Tiktok. Blev inte klok på vem av dem som var hon.
Citera
2024-10-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Har gjort det. Det kom upp en massa tjejer på Tiktok. Blev inte klok på vem av dem som var hon.

https://www.tiktok.com/discover/car*lina-s*hlin

Byt ut * i länken till O

Tycker det är rätt uppenbart.
Citera
2024-10-02, 22:12
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
https://www.tiktok.com/discover/car*lina-s*hlin

Byt ut * i länken till O

Tycker det är rätt uppenbart.

Det tycker inte jag för jag kommer inte till en specifik användare utan till en lista av flera olika tjejer. I den första videon är det förvisso någon RIP-hälsning till någon som heter Carola som ska ha avlidit den 16:e, men bortsett från att namnet inte stämmer så tycker jag hon ser lite för gammal ut för att vara 17 år.
Citera
2024-10-02, 22:20
Medlem
Citat:
Tack för länken! Innebär det att Trafikverket har byggt den gångtrafik-fientliga konstruktionen som innebär att gångtrafikanter behöver passera 3 övergångsställen för att passera 1 korsning?

Jag läser på den länkade sidan:
Ökad säkerhet med betongbarriär
Det sker en hel del olyckor längs den här sträckan och vi behöver öka säkerheten. Bland annat vill vi förhindra att personer springer över vägen. Därför bygger vi en betongbarriär i mitten av vägen. Barriären har två syften. Dels ska den säkerställa att fordon i olika körriktningar säkert skiljs åt. Dels är den avsedd att förhindra gångtrafikanter från att springa över vägen. Det är viktigt att gångtrafikanter använder de övergångställen som finns vid korsningarna. Vi tar också bort två farliga in- och utfarter till Huddingevägen och förstärker skyddet för dig som cyklar och går.
Att bygga en betongbarriär är inte tillräckligt. Det behöver även finnas ett fungerande sätt för gångtrafikanter att passera Huddingevägen. Att tvinga gångtrafikanter att vänta vid 3 röda gubbar för att korsa 1 väg är inte att erbjuda en fungerande passage över vägen. Det är en förolämpning mot gångtrafikanter.

Exakt! Håller helt med dig! Det ovan citerade gäller korsningen Huddingevägen/Ågestavägen (en minuts körning närmare Stockholm sett från olycksplatsen som tråden behandlar). De byggde allltså om där för ett par år sedan, bland annat sattes ett antal betongbarriärer upp i mitten av väggen för att hindra folk från att gena. Men det är fortfarande så att man måste gå över TRE övergångsställen istället för ett, eftersom de har valt att inte ha något övergångsställe på den norra sidan. Jag skrev under projektets gång till Trafikverket för att fråga varför, men fick ingen vettig förklaring utom något svammel om att det inte var planerat något sådant.
Korsningen är likadan vid olycksplatsen. :-(
Citera
2024-10-02, 22:24
Medlem
Citat:
Det har tidigare länkats till bilder av den aktuella korsningen:

När jag tittar på korsningen så blir jag provocerad. Jag retar mig på att Trafikverket har haft fräckheten att konstruera en korsning som är såpass usel för gångtrafikanter.

Det underliggande budskapet gångtrafikanterna är "Bry dig inte om reglerna. Att följa reglerna kommer att utsätta dig för ett stort och onödigt besvär."

Det som skulle kunna vara förmildrande, skulle vara såvida ljussignalerna låter en gångtrafikant passera alla 3 övergångsställen i 1 svep, utan att behöva vänta vid varje hörn av korsningen. Men jag tvivlar mycket starkt på att rödljusen är utformade på det sättet. Jag misstänker att en gångtrafikant behöver vänta på grön gubbe vid 3 tillfällen för att passera 1 väg. Det är ett hån mot gångtrafikanterna.

Till vem skrev du det?

Förtydligande apropå den avslutande frågan:

Jag skrev det till Trafikverket, för några år sedan när de byggde om korsningen Ågestavägen/Huddingevägen. Tror jag skrev till någon projektledare för bygget, men fick inget vettigt svar. Har även skrivit till den allmänna adressen (”kundtjänst” eller vad det kallas där) och repeterat mailet nyligen, apropå olyckan.
Jag skickade även en kopia av mailet till Huddinge kommuns trafikavdelning, så att de får argument att använda gentemot Trafikverket (som ansvarar för vägen).
Citera
2024-10-03, 11:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
Men det är fortfarande så att man måste gå över TRE övergångsställen istället för ett, eftersom de har valt att inte ha något övergångsställe på den norra sidan.

Låt mig gissa att signalerna går i otakt med varandra, så att man måste stå och vänta vid varje hörn av korsningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in