Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 12:44
  #1
Medlem
Olduvais avatar
Källa SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ter-ar-kvinnor

"Sannolikt en slump", säger de. Soldaterna kommer hamna i tjänster inom sjukvård, samband och stab.

Det beskrivs också i artikeln hur det inte är en slump. Man undrar hur de två killarna hamnade i lottaplutonen.

Hade ni velat tjänstgöra i en sån pluton? Är det slump eller inte? Borde förband könssegregeras? Är detta en fråga om 38 tjejer och två killar, eller 40 hensar?
Citera
Igår, 12:47
  #2
Medlem
Hur ska de snabbt kunna lasta in och ur helikoptern eller plocka upp skadade när det behövs. Enligt mig hade det varit förjäkligt att ligga i marken och tarmarna hänger ut för att sen en kvinna ska försöka bära mig in i en helikopter. Men är inte alls förvånad att vår arme ser ut som den gör. Lär väl enbart bli värre när den yngre generationen tar plats.
Citera
Igår, 12:47
  #3
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Har de fortfarande gemensamt dushrum?
Citera
Igår, 12:54
  #4
Medlem
pn222jws avatar
Men dom är inte piloter...
eller?
Citera
Igår, 13:00
  #5
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Men dom är inte piloter...
eller?
Helt riktigt. Självklart sätts inte värnpliktiga i förarsätet på FMs ytterst få helikoptrar under sin grundutbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det är väl klart, Fjollmakten anställer inte längre svenska män. Alla svenska män i min bekantskapskrets som har ansökt har blivit nekade av ospecificerade anledningar.

Det kommer nog gå jättebra för dem om ryssen kommer. De kanske kommer dela ut såna där visselpipor mot våldtäkt.
Samma sak i hela den offentliga sektorn. Är kvinnor i minoritet så ska de självklart ha förtur, och där de är i majoritet så anställer de självklart helst inte män.
Citera
Igår, 13:01
  #6
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Men dom är inte piloter...
eller?

Nej, värnpliktiga är inte och har aldrig varit piloter.
Citera
Igår, 13:06
  #7
Medlem
Bone Collectors avatar
När det kommer till ren fysisk styrka så är tjejer svagare, och därmed sämre lämpade att befinna sig i fält.
Ser inte några problem med att tjejer är delaktiga i sjukvård, samband och stabsverksamhet.
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Hade ni velat tjänstgöra i en sån pluton? Är det slump eller inte? Borde förband könssegregeras? Är detta en fråga om 38 tjejer och två killar, eller 40 hensar?
I min ungdom studerade jag på en internatskola som hade ungefär samma könsfördelning pga den konstnärliga inriktningen.
Kan ha varit den bästa tiden i mitt liv. Förklaring överflödig.
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det tror jag säkert att det var, men nu är krigsmaktens syfte att utkämpa krig, inte att anordna orgier.
Jag besvarade enbart frågan "hade ni velat tjänstgöra i en sån pluton?".

Jag tror att många killar hade velat tjänstgöra i en dylik pluton, i fredstid.
__________________
Senast redigerad av Bone Collector Igår kl. 13:19.
Citera
Igår, 13:10
  #8
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
I min ungdom studerade jag på en internatskola som hade ungefär samma könsfördelning pga den konstnärliga inriktningen.
Kan ha varit den bästa tiden i mitt liv. Förklaring överflödig.

Det tror jag säkert att det var, men nu är krigsmaktens syfte att utkämpa krig, inte att anordna orgier.
Citera
Igår, 13:39
  #9
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Hade ni velat tjänstgöra i en sån pluton?

Forumets smygbög har uttalat sig… Varför skulle man inte vilja ingå i en pluton bestående av tjejer? Det har uppenbart gjort bra ifrån sig på mönstringen och är betydligt behagligare att vila sina ögon på om man inte är som du förstås.
Citera
Igår, 13:50
  #10
Medlem
Det hade ju varit rena drömmen om man hade fått göra militärtjänsten i en pluton med 38 brudar i stället för en massa flabbande, snusande lurkar.
Citera
Igår, 14:15
  #11
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Nej, värnpliktiga är inte och har aldrig varit piloter.

Jo, men inte på helikopter.
Citera
Igår, 15:18
  #12
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jo, men inte på helikopter.
Utan på?..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in