• 1
  • 2
2024-10-05, 11:10
Medlem
BushDidNineElevens avatar
Jag vill ge en kort och objektiv bild av vad som hände.

Jag och tre vänner gick (berusade) till en bar/klubb. Vid kön blev vi tillsagda att gå till en annan kö. När vi kom dit blev vi ombedda att återvända till den första kön. Detta ledde till en diskussion om att det var löjligt att vi skickades fram och tillbaka, och en ordningsvakt bad oss att gå. Jag gick utanför kö repet. Jag tog då upp min telefon för att filma vad jag ansåg var ett oprofessionellt beteende. Därefter blev jag nedtagen på marken av tre vakter som slog mig, satte ett knä på min nacke så att jag tappade andan och var nära att svimma. Jag fick blåmärken på armen, ett svullet öra, ett svullet öga, samt svullnader på både höger och vänster lår. Jag har även smärtor i axeln.

Polisen kom och jag blev omhändertagen enligt LOB. Jag motsatte mig inte detta då jag inte ville att situationen skulle eskalera.

I journalen skrev de att jag och mina vänner betedde oss illa, och att en av oss tog strypgrepp (detta hände inte) på en vakt, vilket gjorde att jag ansågs vara en fara för mig själv och andra och blev omhändertagen enligt LOB.

Min fråga är: Kan jag, och bör jag, anmäla ordningsvakterna? Jag har inga namn på dem men vet var de jobbade vid tillfället. Kan de anmäla mig i gengäld, även om det skulle vara ord mot ord, när jag har synliga skador och vittnen som såg vad som hände?

Tack på förhand för alla svar.
Citera
2024-10-05, 11:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushDidNineEleven

Jag och tre vänner gick (berusade) till en bar/klubb. Vid kön blev vi tillsagda att gå till en annan kö. När vi kom dit blev vi ombedda att återvända till den första kön. Detta ledde till en diskussion om att det var löjligt att vi skickades fram och tillbaka, och en ordningsvakt bad oss att gå. Jag gick utanför kö repet. Jag tog då upp min telefon för att filma vad jag ansåg var ett oprofessionellt beteende. Därefter blev jag nedtagen på marken av tre vakter som slog mig, satte ett knä på min nacke så att jag tappade andan och var nära att svimma. Jag fick blåmärken på armen, ett svullet öra, ett svullet öga, samt svullnader på både höger och vänster lår. Jag har även smärtor i axeln.

Polisen kom och jag blev omhändertagen enligt LOB. Jag motsatte mig inte detta då jag inte ville att situationen skulle eskalera.

I journalen skrev de att jag och mina vänner betedde oss illa, och att en av oss tog strypgrepp (detta hände inte) på en vakt, vilket gjorde att jag ansågs vara en fara för mig själv och andra och blev omhändertagen enligt LOB.

Min fråga är: Kan jag, och bör jag, anmäla ordningsvakterna? Jag har inga namn på dem men vet var de jobbade vid tillfället. Kan de anmäla mig i gengäld, även om det skulle vara ord mot ord, när jag har synliga skador och vittnen som såg vad som hände?

Svaret är ja, anmäl.
Citera
2024-10-05, 11:13
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushDidNineEleven

Ord mot ord - Det finns väl kameror?
Citera
2024-10-05, 11:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME

Och massor av vittnen.
Citera
2024-10-05, 11:38
Apfulla vittnen och kameror med pisskvalitet.
Senast redigerad av Juristen08 2024-10-05 kl. 11:43.
Citera
2024-10-05, 11:46
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:

Det finns det nog.

TS ska såklart anmäla och även dokumentera skador på sjukhus pronto.
Citera
2024-10-05, 11:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart som korvspad att du ska anmäla. Om det är som du beskriver det är det ju misshandel. Vakter är inga poliser även om de vill låtas vara det. Sedan att riktigt polis bara går efter deras uppgifter om saker och ting är ju också ett ofog.
Citera
2024-10-05, 11:52
Medlem
Glostrups avatar
Du kan anmäla, men med tanke på att du blev LOBad och det finns en nedtecknad skildring av vad som hände så lär anmälan läggas ned i princip omedelbart. Ingen kommer lägga tid och möda på att leta (fulla) vittnen till nåt som i ärlighetens namn är ett vanligt fyllebråk utan några allvarligare skador. Låt bli att mucka med vakter när du är full istället.
Citera
2024-10-05, 12:06
Medlem
Anmäl inte. Ta lärdom istället, ibland är det smart att inte tjafsa emot och jiddra.

Så slipper du en kränkning till när din anmälan läggs ned.
Citera
2024-10-05, 12:31
Medlem
Citat:

Det vet jag inte. Skulle dessa användas om jag gör en anmälan?
Citera
2024-10-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Och massor av vittnen.

Skulle minna vänners vittnesmål räknas med?
Citera
2024-10-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du kan anmäla, men med tanke på att du blev LOBad och det finns en nedtecknad skildring av vad som hände så lär anmälan läggas ned i princip omedelbart. Ingen kommer lägga tid och möda på att leta (fulla) vittnen till nåt som i ärlighetens namn är ett vanligt fyllebråk utan några allvarligare skador. Låt bli att mucka med vakter när du är full istället.

Min tanke med anmälan är att det dokumentera vakten(vakterna). Så om det händer igen så finns det att, detta inte är en engångsföreteelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in