Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 17:44
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det står ingenstans att man "ska", det står "bör". Frukt & Grönt skyddar mot cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och leverproblem. 500g motsvarar två nävar samt två små frukter.
Nej. Frukt & grönt ger dig cancer. Du är medveten om att cancerceller behöver glukos för att överleva? Dvs cancer är en metabolisk sjukdom vilket betyder att om du inte äter kolhydrater kan du inte ha cancer, helt omöjligt.
Citera
Igår, 17:53
  #26
Medlem
Som kostrådgivare för överviktiga har jag två tips: Bör vara "grönt och frukt" inte "frukt och grönt". Det är varierade grönsaker i olika färger du bör satsa på. Sockerarterna i frukt äter djuren (och vi på stenålderna) för att vi lägga upp fettreserver inför vintern. Jag rekommenderar dessutom att man räknar in bönor och linser i de 500 grammen. Blir lite gaser men nyttan överväger.
Citera
Igår, 18:00
  #27
Medlem
Hur många kalorier innehåller 500 gram frukt?
Citera
Igår, 18:38
  #28
Medlem
Nä.
Citera
Igår, 20:09
  #29
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer ska man få in 500 gram frukt & grönt totalt på en dag i sin diet. Är det nödvändigt överhuvudtaget att äta så mycket? Äter bara någon grönsak varje dag inga mängder och sällan frukt jag äter.

Men om jag ska testa att följa detta vad bör jag äta för frukt, bär och grönsaker med nyttigt innehåll?

Jag skulle säga att du äter grönsaker, exempelvis 400 gram, sedan 100 gram frukt, eftersom fruktosen i fukt är tvivelaktig utifrån hälsosynpunkt.

Personligen känner jag mig mycket piggare fysiskt och psykiskt dagen efter, ifall jag äter 500 gram grönt per dag. Jag tror att många folksjukdomar går undvika för den som regelbundet äter 500 gram grönsaker per dag. Jag tänker på från cancer, till diabetes och åderförfettning.

Väldigt många äter för lite frukt och grönt per dag, jag äter nog 100 gram eller kanske 200 gram fukt och grönt, då 50% grönsaker och 50% frukt som äpplen och bananer.
Citera
Igår, 21:00
  #30
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer ska man få in 500 gram frukt & grönt totalt på en dag i sin diet. Är det nödvändigt överhuvudtaget att äta så mycket?

Nej, det är inte nödvändigt, och det är inte heller en normal mänsklig diet. Vi lämnade det stadiet för ett par miljoner år sedan, och har därefter anpassats till en mer animalisk diet. Kortare tarm, hörntänder, stor hjärna med mera.

Anledningen till att råden ges är för att bädda in den fasansfulla mängd socker verket vill att vi ska äta i form av bröd, pasta och annat. Fibrer i grönsaker förhindrar alltför snabb rusning av blodsocker och insulin.

Någon annan anledning finns inte, och grönsaker i sig skyddar inte mot sjukdomar. De har därmot en indirekt funktion genom att reducera kaloriintaget, som korrelererar väl med sjukdomar.

Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Men om jag ska testa att följa detta vad bör jag äta för frukt, bär och grönsaker med nyttigt innehåll?

Frukt är naturens godis och ska ätas mycket sparsamt. Särskilt är modern frukt artificiellt odlad med skyhögt sockerinnehåll, medan naturliga bananer knappt innehöll socker alls.

Ät hellre bär, som är mer sockersnåla men ändå söta i smaken.

Undvik stärkelseproukter som potatis.

Ät hellre fibergrönsaker, det vill säga grönsaker som växer ovan jord snarare än under.

Grönsaker ger en del mineraler, men den viktigaste funktionen är fibrerna. Även den som äter en köttrik diet måste ha fibrer.
Citera
Igår, 21:21
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Hur kommer det sig? Jag tänker att ett hallon jag plockat färskt ute i skogen har lika mycket som ett fryst, om inte mer. Men jag kan ha fel här.
Bra fråga!

Frysta bär fryses direkt efter skörd och behåller därför mer vitaminer och mineraler. Färska bär tappar en del av sin näring under transport och lagring.

De färska är dock inte onyttiga, de har ändå en del kvar i sig. Från skogen är ju härligt att plocka. Om man inte har problem att vänta på upptining är dock frysta bättre att köpa i butik då de är både billigare och har mer näring.
Citera
Igår, 21:39
  #32
Medlem
Ja jag vet att sylt innehåller för mycket socker i regel. Men min fråga är: Får man inte i sig mycket nyttiga antioxidanter genom att äta exempelvis björnbärssylt av bra kvalitet.

Det finns ju sylter eller marmelader som innehåller 40% bär eller till och med 45% i bästa fall.

Jag brukar ha ibland björnbärssylt och ibland blåbärssylt på morgonsmörgåsen.-

Vad säger flashback-expertisen om detta?
Citera
Igår, 21:44
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Nej, det är inte nödvändigt, och det är inte heller en normal mänsklig diet. Vi lämnade det stadiet för ett par miljoner år sedan, och har därefter anpassats till en mer animalisk diet. Kortare tarm, hörntänder, stor hjärna med mera.

Anledningen till att råden ges är för att bädda in den fasansfulla mängd socker verket vill att vi ska äta i form av bröd, pasta och annat. Fibrer i grönsaker förhindrar alltför snabb rusning av blodsocker och insulin.

Någon annan anledning finns inte, och grönsaker i sig skyddar inte mot sjukdomar. De har därmot en indirekt funktion genom att reducera kaloriintaget, som korrelererar väl med sjukdomar.



Frukt är naturens godis och ska ätas mycket sparsamt. Särskilt är modern frukt artificiellt odlad med skyhögt sockerinnehåll, medan naturliga bananer knappt innehöll socker alls.

Ät hellre bär, som är mer sockersnåla men ändå söta i smaken.

Undvik stärkelseproukter som potatis.

Ät hellre fibergrönsaker, det vill säga grönsaker som växer ovan jord snarare än under.

Grönsaker ger en del mineraler, men den viktigaste funktionen är fibrerna. Även den som äter en köttrik diet måste ha fibrer.
d
Du tar upp detta med potatis men så vitt jag vet finns det C-vitamin i potatis konstigt nog och potatisen är en rotfrukt. Jag har för mig att man börjat omvärdera potatisen. Men ja visst stärkelserik föda är kanske sämre som exempelvis vitt bröd. Jag skall läsa på mer om potatis.
Citera
Igår, 21:50
  #34
Medlem
Tsigalkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KappaPridexd
Nej. Du behöver bara äta kött. Du får i dig alla vitaminer om du bara äter kött. Dessutom är de flesta grönsaker giftiga och omöjliga för människan att bryta ned. Ät bara kött och inga kosttillskott så kommer du må som bäst. Kött, talg eller smör och salt.

Rekommenderar 500g blandfärs
Citera
Igår, 21:57
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsigalko
Rekommenderar 500g blandfärs

Äter 1-2 kg nötfärs från min lokala bonde varje dag! Kossorna äter bara gräs. Sen typ 10-20 ägg på det.
Citera
Igår, 22:12
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Nej, det är inte nödvändigt, och det är inte heller en normal mänsklig diet. Vi lämnade det stadiet för ett par miljoner år sedan, och har därefter anpassats till en mer animalisk diet. Kortare tarm, hörntänder, stor hjärna med mera.

Anledningen till att råden ges är för att bädda in den fasansfulla mängd socker verket vill att vi ska äta i form av bröd, pasta och annat. Fibrer i grönsaker förhindrar alltför snabb rusning av blodsocker och insulin.

Någon annan anledning finns inte, och grönsaker i sig skyddar inte mot sjukdomar. De har därmot en indirekt funktion genom att reducera kaloriintaget, som korrelererar väl med sjukdomar.



Frukt är naturens godis och ska ätas mycket sparsamt. Särskilt är modern frukt artificiellt odlad med skyhögt sockerinnehåll, medan naturliga bananer knappt innehöll socker alls.

Ät hellre bär, som är mer sockersnåla men ändå söta i smaken.

Undvik stärkelseproukter som potatis.

Ät hellre fibergrönsaker, det vill säga grönsaker som växer ovan jord snarare än under.

Grönsaker ger en del mineraler, men den viktigaste funktionen är fibrerna. Även den som äter en köttrik diet måste ha fibrer.

Bra inlägg generellt men det stämmer inte att människan behöver fibrer. Vi kan inte bryta ned fibrer! Det enda fibrer gör är att ge dig förstoppning eller diarré och IBS sjukdomar. Tarmfloran styrs endast av fett. Testa att bara äta kött och animaliskt fett och gå på toa sen, har aldrig haft så smooth avföring behöver typ aldrig torka mig, alltid cleancut osv. Fibrer skapar bara en massa problem, svullnad, gaser, inflammation osv. Varför skulle man vilja ha det?

De flesta människor vet inte ens hur det känns att ha en normal mage utan svullnad, gaser osv. galet!
__________________
Senast redigerad av KappaPridexd Igår kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in