Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 02:24
  #1
Medlem
Nu vet jag inte om hur kebaben i Turkiet är men kebaben som finns här i Sverige, både den som man kan köpa k mataffär och på pizzerian, smakar ingenting alls. Det smakar som läder typ. Ingen smak alls överhuvudtaget.

Har ätit kebab några gånger i mitt liv, bara för att ta reda på vad det är jag har missat. Enda sen jag smakade kebab för första gången visste jag att det var skit. Men varför är det så populärt då? Så försökte några gånger till men nej detta går ju bara inte.

Har inga problem med att käka upp det men att påstå att det är gott som fan är bara en lögn och förstår inte hur det kan vara så populärt?

Jag frågade massor med pizzerior vad som var populäraste på deras meny och då sa de att det var kebabpizza. Frågade därefter om det även stämde in på etniska svenskar och då sa de ja, allihop. Även att alla folkgruppers favorit var kebabpizzan.

Men hur fan går det till?

För att tillägga så att även vänsterblivna toffelhjältar förstår.

Det är inte så att jag tycker att kebab är äckligt eller smakar illa. Ej heller har jag problem med att käka upp kebab, speciellt den jag betalar för. Grejen är att kebaben inte har NÅGON SMAK ÖVERHUVUDTAGET. Det smakar som läder. Ingen smak. Helt smaklöst. Bara läderbit…

Så varför är det så populärt?


Detta kommer från en person som ÄLSKAR KÖTT MER ÄN NÅGOT ANNAT.
Citera
Idag, 02:34
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanmedhuvudet
Så varför är det så populärt?
Tror att du ätit dina kebaber på fel ställen.

Många pizzerior kör med färdigskivad kebab, och den är långt ifrån lika god som (den mesta) kebab som de tar från spett och skivar själva. Men även där kan det finnas sämre kebab.

Välj främst ett ställe med riktigt bra omsättning. Och eget spett.
Citera
Idag, 02:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror att du ätit dina kebaber på fel ställen.

Många pizzerior kör med färdigskivad kebab, och den är långt ifrån lika god som (den mesta) kebab som de tar från spett och skivar själva. Men även där kan det finnas sämre kebab.

Välj främst ett ställe med riktigt bra omsättning. Och eget spett.
Har ätit kebab överallt i Sverige.

Direkt från där dem skivar de i bitar när den är tjock.
Citera
Idag, 03:42
  #4
Medlem
auruns avatar
Verkar som du bor i Stockholm eller annan stad som inte vet hur man serverar kebab. Undvik nötkebab..
Citera
Idag, 03:43
  #5
Medlem
AllanHanEballHans avatar
Äter Kebab max en gång om året och då brukar det va gott, trycker man i sig var och varannan dag smakar det ju nog skit, samma med pizza och annan snabbmat.
Citera
Idag, 03:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Att kebab på nöt är torrt och smakar skosula. Totalt oätligt.
Dvs det dom serverar i hela Stockholm med omnejd.
Fast nu pratar vi väl om kebab? Riktig kebab görs nu av lammkött men nötkött är det närmaste man kan komma.

Eller ger du mig på allvar tipset att testa ”riktig kebab” och sen sitta och käka fläskkarré?
Citera
Idag, 04:32
  #7
Medlem
Som några har föreslagit så har nog TS fått nötfärs kebab som varit färdigskuren för att snabba på serveringen och minimera smakupplevelsen.

Järvsökebag kan man träffa på i mitten av Norrlandskusten och då är det värt att stanna av bilen.

Något som var lite mer ”finstämt” i smaken men långt i från dåligt var en rätt ny vegetarisk variant jag träffade på under skördevecketema på lokalrestaurang. Kebab på hampa

https://www.livetsgoda.se/urban-deli...ighty-merguez/
Citera
Idag, 04:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Som några har föreslagit så har nog TS fått nötfärs kebab som varit färdigskuren för att snabba på serveringen och minimera smakupplevelsen.

Järvsökebag kan man träffa på i mitten av Norrlandskusten och då är det värt att stanna av bilen.

Något som var lite mer ”finstämt” i smaken men långt i från dåligt var en rätt ny vegetarisk variant jag träffade på under skördevecketema på lokalrestaurang. Kebab på hampa

https://www.livetsgoda.se/urban-deli...ighty-merguez/
Läs tråden så får du reda på att så inte är fallet.

Skar själv från den grejen som gick i cirkel.
Citera
Idag, 06:21
  #9
Medlem
qaaqs avatar
Kebabkött smakar skit ja.

Det är mer känslan folk går igång på. Kebab i bröd, med sallad, såser, feferoni osv. Men du kan lika gärna byta ut kebabkött mot renskav, eller andra köttstrimlor och få samma känsla.

Smaken sitter på tungan, känslan är en helhetsupplevelse. Två olika saker.
Citera
Idag, 06:31
  #10
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Jag tycker oftast att kebaben är god. Men det beror nog på vilken leverantör restaurangen/pizzerian använder sig av. Det finns ju ett antal olika. Smaken skiljer sig verkligen åt från ett ställe till ett annat. Finns ett fåtal ställen där kebaben är torr och smaklös.
Citera
Idag, 06:37
  #11
Medlem
Jag väljer gärna kebabpizza etc. Men kan hålla med om att man tar en risk, speciellt om man går till ett nytt ställe så är det en chansning. Som flera sagt i tråden redan kan man kolla hur de hanterar kebaben innan man beställer.

Men är det något som verkligen kan pendla mellan asäckligt och asgott så är det kebabpizza.
Citera
Idag, 08:12
  #12
Medlem
Hamprs avatar
Varför det är populärt vet jag faktiskt inte, som du säger är det i de flesta fallen oerhört trist smak av i princip ingenting. Dock ska man också påtala att medelsvenssons måttstock för hur pass kryddat något sägs vara är ganska tam för att beskriva det diplomatiskt.
Det verkar finnas ett mönster av att svenssons uppskattar det som har låg kvalité och säljs till ockerpriser, varför svenssons har så dålig smak vet jag inte.

Den enda gången jag har ätit nötköttskebab som varit god var för säkert 15 - 20 år sedan på ett lokalt kebabhak, sedan dess har jag inte upplevt samma sorts kebab någonsin igen. De körde också med toum som vitlökssås och det har jag aldrig sett någon annanstans efter det heller.
Det är alltid torrt och en smak av i princip ingenting, urtrist och poänglöst. Då har jag ändå testat diverse kebabhak, kebab från affären (olika tillverkare) och gjort egen efter någons recept som skulle vara bra.
Kebabhaken har varit ställen som folk hyllat till skyarna "så gott!!!!", kändes som man valt det absolut billigaste man kan få tag på och låtit stå i värme hela dagen så att det inte finns tillstymmelse till mörhet kvar i köttet. Givetvis inga spår av kryddning heller.
Kebab från affären, givetvis olika sorter som man hört folk hylla till skyarna, men i princip samma resultat som hos kebabhaken, torrt och en smak av i princip ingenting.
Kebaben man gjorde själv var bäst, men ändå tråkig eftersom receptet innehöll magra köttslag.

Nej, det enda som duger i kebabväg är gyros (fläsk) men även den brukar vara dålig på kebabhaken då de tydligen inte vet hur man ska hantera kött för att det ska bli gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in