Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 22:22
  #13
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Inget mot Ukraina, moraliskt vill man såklart att landet ska gå med. Men vad kan Ukraina att bidra med bortsett från kostnader och hjälp att återuppbygga landet? Orättvist mot länder som måste avsätta xyz% av sitt BNP för att leva upp till de krav som ställs på NATO länder, sedan är det väl orättvist för Balkanländerna som försökt gå med i snart över 30år, bara Kroatien som lyckats om jag inte är ute och cyklar. Landet (Ukraina) är vidare belånat till taket, jag är faktiskt förvånad att man lät Sverige gå med. Redan vid invasionen hintade analytiker att landet kommer gå i konkurs senast 2025, detta är runt hörnet.
Sen glömmer du att det finns fler än Slovakien som kommer rösta nej, Turkiet och Ungern kan du räkna in bland dessa som brunchar med Putin så fort tillfälle ges.
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
När Putin är väck kommer nog både Slovakien, Ungern och Turkiet att ha andra åsikter än idag. Turkiet verkar väl dessutom ha behållit sina välvilliga kontakter med Ryssland lite med öveiga NATOs goda minne. De var ju tex väldigt involverade i den stora fångutväxlingen nyligen. Den hade nog inte gått att genomföra om inte Erdogan kunnat umgås med Putin. Allt är kanske inte vad det ser ut att vara.

Men Turkiet har ju ansökt och kommer garanterat godkännas som ny medlem i BRICS om två veckor.
Undrar verkligen hur det ledande NATO-landet USA kommer att reagera och agera, ifall turkarna blir del av en sån organisation, vars största mål är att begränsa USAs globala inflytande???
Medlemskap i NATO och BRICS samtidigt, detta är enligt min mening helt uteslutet, i alla fall på längre sikt!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan Igår kl. 22:56.
Citera
Igår, 23:39
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Inget mot Ukraina, moraliskt vill man såklart att landet ska gå med. Men vad kan Ukraina att bidra med bortsett från kostnader och hjälp att återuppbygga landet? Orättvist mot länder som måste avsätta xyz% av sitt BNP för att leva upp till de krav som ställs på NATO länder, sedan är det väl orättvist för Balkanländerna som försökt gå med i snart över 30år, bara Kroatien som lyckats om jag inte är ute och cyklar.

Du blandar ihop EU och Nato.

Alla balkanländer förutom Serbien och Bosnien är Nato-medlemmar.

Albanien, Nordmakedonien och Montenegro är alla Nato-medlemmar.

Nato finansierar ej heller någon återuppbyggnad. Men EU kommer troligen att hjälpa till.
Citera
Igår, 23:46
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men Turkiet har ju ansökt och kommer garanterat godkännas som ny medlem i BRICS om två veckor.
Undrar verkligen hur det ledande NATO-landet USA kommer att reagera och agera, ifall turkarna blir del av en sån organisation, vars största mål är att begränsa USAs globala inflytande???
Medlemskap i NATO och BRICS samtidigt, detta är enligt min mening helt uteslutet, i alla fall på längre sikt!

USA har redan svarat och kommenterat Turkiets BRICS-ansökan. De svarade med att de respekterar Turkiets beslut att gå med i BRICS.

https://www.dailysabah.com/politics/...-to-join-brics

Det angår förövrigt inte USA vilket ekonomiska samarbeten Turkiet ska gå med i. Alla länder väljer själva vem de vill samarbeta med.
Citera
Idag, 00:01
  #16
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
USA har redan svarat och kommenterat Turkiets BRICS-ansökan. De svarade med att de respekterar Turkiets beslut att gå med i BRICS.
https://www.dailysabah.com/politics/...-to-join-brics
Det angår förövrigt inte USA vilket ekonomiska samarbeten Turkiet ska gå med i. Alla länder väljer själva vem de vill samarbeta med.

Det finns ett svenskt ordspråk, "hålla god min i elakt spel", och det är precis detta USA sysslar med.
Men det handlar nog kanske om att USA kommer lämna sin ledande roll i NATO, och då spelar det ingen roll vad fan än Turkiet har för några kopplingar?
Citera
Idag, 00:57
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men Turkiet har ju ansökt och kommer garanterat godkännas som ny medlem i BRICS om två veckor.
Undrar verkligen hur det ledande NATO-landet USA kommer att reagera och agera, ifall turkarna blir del av en sån organisation, vars största mål är att begränsa USAs globala inflytande???
Medlemskap i NATO och BRICS samtidigt, detta är enligt min mening helt uteslutet, i alla fall på längre sikt!

Det är en organisation mellan fem av världens största och mest växande stats-ekonomier, du menar att Turkiet som livnär sig på att sälja kopior av lyxvarumärken ("tursim") kvalificerar sig?
Citera
Idag, 01:05
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Du blandar ihop EU och Nato.

Alla balkanländer förutom Serbien och Bosnien är Nato-medlemmar.

Albanien, Nordmakedonien och Montenegro är alla Nato-medlemmar.

Nato finansierar ej heller någon återuppbyggnad. Men EU kommer troligen att hjälpa till.

Så alla "viktiga" balkan länder m.a.o. är inte medlemmar i nato. Albanien var aldrig i krig om du nu inte gör felet att kalla detta land för Kosovo som de så hemskt gärna vill själva, Makedonien såg aldrig skymten av krig, likaså, Kroatien med enstaka konflikter på gränsen och invasioner på bosniskt territorium. De enda länder du kan jämföra är då Kosovo, Bosnien och Serbien som åkte på betydligt blodigare konflikter än vad vi har att handskas med i Ukraina. Montenegro är Serbiens största kassako, föreslår att du besöker landet det är alltså ryssar som köpt upp varenda lägenhet som finns tillgänglig utmed kusten, även menyerna på restaurangerna är på ryska och inte serbisk-kyrillisk, i marinan är det såklart ryska lyx yachter som står. Tror du inte de kommer printa EU pass till både ryssar och Serber när de går med i EU? Det är i alla fall vad syftet var med att låta landet bryta sig loss.
__________________
Senast redigerad av sweetcrypto Idag kl. 01:12.
Citera
Idag, 01:11
  #19
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Jag har nu sökt efter det jag en gång läst.
Är ganska säker på att jag minns rätt, men eftersom jag inte kan hitta den exakta texten (som jag vet fanns på en officiell NATO-site), får jag backa lite.

Möjligen kan texten jag läste, syfta på att inget land med pågående konflikt (bör?) bli erkänd som medlem, eftersom det automatiskt resulterar i en artikel 5 och plötsligt är alla indragna i konflikten...
Du har helt rätt och det var därför Putin invaderade Georgien, så länge ryssarna ockuperar den del av Georgien kan landet inte gå med i NATO.
Citera
Idag, 01:13
  #20
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Det är en organisation mellan fem av världens största och mest växande stats-ekonomier, du menar att Turkiet som livnär sig på att sälja kopior av lyxvarumärken ("turism") kvalificerar sig?
Absolut!
Turkiet har ansökt om medlemskap i BRICS, och detta kommer med all säkerhet godkännas vid toppmötet i ryska Kazan om två veckor.
Sedan blir turkarna medlemmar 1 januari 2025.
Sedan hur det blir med NATO för Turkiet, det är frågan när man ingår i en sån Kina-Ryssland dominerande anti-USA organisation?
Citera
Idag, 05:38
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Om någon fåntratt i Slovakien börjar tramsa så ska du se att hen kommer talas tillrätta i slutändan.

Det finns bara hens i sverige som accepterar allt staten,bankerna beslutar och gör och öppnar upp rumpan närsomhelst.

I slovakien finns det riktiga män som kämpar emot globalisterna tack å lov.

Det skulle du vetat om du skulle åkt ut i världen från mammas lilla källare.

Förhoppningsvis går inte usa bakvägen och utpressar folk igen för att tvinga slovakien att tillåta ukraina komma med.
__________________
Senast redigerad av Blatteman Idag kl. 05:56.
Citera
Idag, 08:14
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litorinahavet
Samtliga medlemsländer i Nato måste godkänna en ansökan från ett nytt medlemsland. Men Slovakiens premiärminister Robert Fico säger nu att han kommer att blockera en Nato-expansion i Ukraina så länge han har makten.

https://nordfront.se/slovakien-tanke...ukraina-i-nato

Kommer de lyckas att hålla Ukraina utanför Nato?

Ja. Slovakien och Ungern kommer inte tillåta Ukraina. Men det kommer dröja innan det ens är aktuellt i alla fall så både Fico och Orban lär vara borta när det blir tid för Ukraina att ansöka om NATO medlemskap på allvar.
__________________
Senast redigerad av Kratatch Idag kl. 08:19.
Citera
Idag, 08:15
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Inget mot Ukraina, moraliskt vill man såklart att landet ska gå med. Men vad kan Ukraina att bidra med bortsett från kostnader och hjälp att återuppbygga landet? Orättvist mot länder som måste avsätta xyz% av sitt BNP för att leva upp till de krav som ställs på NATO länder, sedan är det väl orättvist för Balkanländerna som försökt gå med i snart över 30år, bara Kroatien som lyckats om jag inte är ute och cyklar. Landet (Ukraina) är vidare belånat till taket, jag är faktiskt förvånad att man lät Sverige gå med. Redan vid invasionen hintade analytiker att landet kommer gå i konkurs senast 2025, detta är runt hörnet.

Sen glömmer du att det finns fler än Slovakien som kommer rösta nej, Turkiet och Ungern kan du räkna in bland dessa som brunchar med Putin så fort tillfälle ges.

Ukraina skulle ha den största och emst erfarna ermen av alla NATO länder i Europa och Ukraina kommer förmodligen bli en gigantisk vapenfabrik i framtiden.
Citera
Idag, 08:19
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Absolut!
Turkiet har ansökt om medlemskap i BRICS, och detta kommer med all säkerhet godkännas vid toppmötet i ryska Kazan om två veckor.
Sedan blir turkarna medlemmar 1 januari 2025.
Sedan hur det blir med NATO för Turkiet, det är frågan när man ingår i en sån Kina-Ryssland dominerande anti-USA organisation?

NATO och BRICS är två helt olika saker. Som att säga att man inte kan ha ett medlemskap i Coop om man är medlem i en bostadsrättsförening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in