Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 16:26
  #1
Medlem
Samtliga medlemsländer i Nato måste godkänna en ansökan från ett nytt medlemsland. Men Slovakiens premiärminister Robert Fico säger nu att han kommer att blockera en Nato-expansion i Ukraina så länge han har makten.

https://nordfront.se/slovakien-tanke...ukraina-i-nato

Kommer de lyckas att hålla Ukraina utanför Nato?
Citera
Igår, 16:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litorinahavet
Samtliga medlemsländer i Nato måste godkänna en ansökan från ett nytt medlemsland. Men Slovakiens premiärminister Robert Fico säger nu att han kommer att blockera en Nato-expansion i Ukraina så länge han har makten.

https://nordfront.se/slovakien-tanke...ukraina-i-nato

Kommer de lyckas att hålla Ukraina utanför Nato?
Beror på vad Putin säger.
Citera
Igår, 16:33
  #3
Medlem
Inget mot Ukraina, moraliskt vill man såklart att landet ska gå med. Men vad kan Ukraina att bidra med bortsett från kostnader och hjälp att återuppbygga landet? Orättvist mot länder som måste avsätta xyz% av sitt BNP för att leva upp till de krav som ställs på NATO länder, sedan är det väl orättvist för Balkanländerna som försökt gå med i snart över 30år, bara Kroatien som lyckats om jag inte är ute och cyklar. Landet (Ukraina) är vidare belånat till taket, jag är faktiskt förvånad att man lät Sverige gå med. Redan vid invasionen hintade analytiker att landet kommer gå i konkurs senast 2025, detta är runt hörnet.

Sen glömmer du att det finns fler än Slovakien som kommer rösta nej, Turkiet och Ungern kan du räkna in bland dessa som brunchar med Putin så fort tillfälle ges.
__________________
Senast redigerad av sweetcrypto Igår kl. 16:41.
Citera
Igår, 16:43
  #4
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Aa jo, segern är jätte nära: https://youtu.be/4QRRZuKuhLo?si=DpOGabXVH8L5pOHX

Detta är en ytterligare plan från Zekensky som ska leda till seger... Eller är detta inte en plan för att squeeza ut fler slantar som går ner i hans och kollegornas fickor i kära Ukraina?

Medans den ukrainska befolkningen kämpar för överlevnad så festar ledningens barn i LA & Vegas och lägger upp videos på TikTok.
__________________
Senast redigerad av EmMEw0w93 Igår kl. 17:22.
Citera
Igår, 16:47
  #5
Medlem
Trakessons avatar
Jag tror tvärtom att Ukraina har en hel del att tillföra NATO. NATOs funktion är inte att bygga upp krigshärjade länder så om Ukraina behöver hjälp med det när kriget är slut är det inget som behöver belasta NATO. Däremot har Ukraina stridsvana och har lyckats stå emot Ryssland på ett sätt som nog förvånat många, inklusive Putin.
Ukraina är säkert mer värdefullt för NATO erfarenhetsmässigt än tex Sverige är. Vi har inte krigat på väldigt länge så i vårt fall var det nog vapenindustrin som gjorde oss attraktiva.
Citera
Igår, 16:47
  #6
Medlem
Ja Ukraina kan inte bli medlem av NATO så länge en del av landet är ockuperad av främmande makt.
För att Ukraina skall ha någon chans att komma med måste ett fredsavtal vara påskrivet och det lär nog dröja ett tag
Citera
Igår, 16:49
  #7
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Inget mot Ukraina, moraliskt vill man såklart att landet ska gå med. Men vad kan Ukraina att bidra med bortsett från kostnader och hjälp att återuppbygga landet? Orättvist mot länder som måste avsätta xyz% av sitt BNP för att leva upp till de krav som ställs på NATO länder, sedan är det väl orättvist för Balkanländerna som försökt gå med i snart över 30år, bara Kroatien som lyckats om jag inte är ute och cyklar. Landet (Ukraina) är vidare belånat till taket, jag är faktiskt förvånad att man lät Sverige gå med. Redan vid invasionen hintade analytiker att landet kommer gå i konkurs senast 2025, detta är runt hörnet.

Sen glömmer du att det finns fler än Slovakien som kommer rösta nej, Turkiet och Ungern kan du räkna in bland dessa som brunchar med Putin så fort tillfälle ges.

Kostnader för att återuppbygga landet kommer vi ändå att vara med och bistå med oavsett om de är med i NATO eller ej. Målet är väl att Ryssland ska få betala tusentals miljarder årligen under många herrans år.

Men Ukrainas stora fördel är väl att de placerar NATO's gräns längs med Rysslands gräns. Även om det behovet kanske inte kommer vara lika stort när Ukraina vinner och Ryssland ligger i ruiner.

Om någon fåntratt i Slovakien börjar tramsa så ska du se att hen kommer talas tillrätta i slutändan.
Citera
Igår, 17:37
  #8
Medlem
AsaWads avatar
En av reglerna för att kunna accepteras som NATO-medlem:
Man får inte ha några pågående väpnade konflikter

Med andra ord, Ukraina kan inte bli medlem så länge kriget pågår.

När/om det blir fred, kan många länder ändrat ståndpunkt, både för och emot...
Citera
Igår, 17:39
  #9
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja Ukraina kan inte bli medlem av NATO så länge en del av landet är ockuperad av främmande makt.
För att Ukraina skall ha någon chans att komma med måste ett fredsavtal vara påskrivet och det lär nog dröja ett tag

Missade ditt inlägg.
Så jag tjatade om samma sak
Citera
Igår, 18:01
  #10
Medlem
Trakessons avatar
När Putin är väck kommer nog både Slovakien, Ungern och Turkiet att ha andra åsikter än idag. Turkiet verkar väl dessutom ha behållit sina välvilliga kontakter med Ryssland lite med öveiga NATOs goda minne. De var ju tex väldigt involverade i den stora fångutväxlingen nyligen. Den hade nog inte gått att genomföra om inte Erdogan kunnat umgås med Putin. Allt är kanske inte vad det ser ut att vara.
Citera
Igår, 18:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
En av reglerna för att kunna accepteras som NATO-medlem:
Man får inte ha några pågående väpnade konflikter

Med andra ord, Ukraina kan inte bli medlem så länge kriget pågår.

När/om det blir fred, kan många länder ändrat ståndpunkt, både för och emot...
Vilken artikel står det i?
Det finns inga formella hinder mot att ta in en ny NATO-medlem som är inblandad i en väpnad konflikt om övriga medlemmar önskar det.
Citera
Igår, 19:42
  #12
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Vilken artikel står det i?
Det finns inga formella hinder mot att ta in en ny NATO-medlem som är inblandad i en väpnad konflikt om övriga medlemmar önskar det.


Jag har nu sökt efter det jag en gång läst.
Är ganska säker på att jag minns rätt, men eftersom jag inte kan hitta den exakta texten (som jag vet fanns på en officiell NATO-site), får jag backa lite.

Möjligen kan texten jag läste, syfta på att inget land med pågående konflikt (bör?) bli erkänd som medlem, eftersom det automatiskt resulterar i en artikel 5 och plötsligt är alla indragna i konflikten...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in