Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-08, 15:29
Medlem
BRA!!! Då får Northvolt två dagars anstånd med att betala de 287.000 kronorna till Skatteverket. Ledningen har då hela 6 dagar på sig att fixa fram pengarna.

Men jag tror också det finns möjligheter att söka ytterligare anstånd medan man finner pengarna. Ingen vill väl hålla i yxan.
Citera
2024-10-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
BRA!!! Då får Northvolt två dagars anstånd med att betala de 287.000 kronorna till Skatteverket. Ledningen har då hela 6 dagar på sig att fixa fram pengarna.

Men jag tror också det finns möjligheter att söka ytterligare anstånd medan man finner pengarna. Ingen vill väl hålla i yxan.

Fattad 3 nollor, ska var 287.000.000 kr.
Citera
2024-10-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry1978
Fattad 3 nollor, ska var 287.000.000 kr.

Ja jag var snurrig. Jag menade 287 miljoner.

Swedbank kanske fixar ett lån?
Citera
2024-10-08, 15:40
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Då är vi helt överens i frågan! Det kommer att uppstå ett fyndläge för den driftige och absolut inget fyndläge för den som bara sitter på ändan och väntar på att någon annan ska försörja dem.

Någon prisvärd diskmaskin ska man väl kunna rycka loss från golvfästet, väggfästet?, antar jag. Köksstolar från restauranger inom området? Tvål, för resten av livet, från duschutrymmena? Vi får väl se vad som så småningom erbjuds.

Tillverkningslinorna lär inte bli aktuella. De skulle inte rymmas i lägenheten.
OK, så de 200 miljarder i kapital som har skyfflats in i Northvolt från olika håll, och brunnit upp där, allt det var bara bra för det kommer finnas billiga diskmaskiner att rycka loss från väggfästena i lunchrummen i deras fabrik? Säger ordet kapitalförstöring dig något?

Och sedan undrar du varför kommunist-Kina slår er marknadstroende västerlänningar, speciellt den dumsvenska varianten (som är den allra mest korkade), så hårt på er egen planhalva.
Citera
2024-10-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ja jag var snurrig. Jag menade 287 miljoner.

Swedbank kanske fixar ett lån?

Varför i allsin dar skulle de göra det?
Citera
2024-10-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry1978
Varför i allsin dar skulle de göra det?

Det var ironiskt menat.

Men jag har på känn att man skyfflar in pengarna. Vi får se om min magkänsla är rätt.
Citera
2024-10-08, 15:51
Medlem
Citat:
Det var ironiskt menat.

Men jag har på känn att man skyfflar in pengarna. Vi får se om min magkänsla är rätt.

Ok, jag förstår. Ja det kan ju hända att de har tillräckligt i kassan för att klar den inbetalningen och köpa sig ytterligare lite tid.
Citera
2024-10-08, 15:57
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Är du plötsligt missnöjd med att NV verkar att gå omkull? Ser du inte att det finns klart positiva utsikter i.o.m att en konkurs verkar överhängande? Är det själva ståndpunkten i frågan som är det viktiga inte vad som kan hända längre fram och vilka möjligheter som verkar öppnas för den driftige och den som vill framåt i livet.

Nu kommer nya företagare att kunna fynda och det med helt fräscha tankar om hur det ska satsas och vilka marknader som är intressanta.

För lata grisar är marken alltid frusen.
Här är bara två exempel på inlägg du har skrivit i tråden där du bemött varje form av skepsis mot Northvolt med "vill du kanske ha alternativet, att vi i väst blir beroende av Kina för våra batterier?"

(FB) Skvaller om Northvolt
(FB) Skvaller om Northvolt

Det är bara att göra en inläggssökning i den här tråden på "Konrad Kina" eller "Konrad beroende" för att hitta massvis med fler exempel, jag orkar inte lägga in så många fler.

När skedde övergången från att Northvolt var ett avgörande strategiskt intresse för västvärlden, inklusive att du misstänkliggjorde alla som på något sätt ifrågasatte Northvolts duglighet för att gå "Kinas ärenden", till "vem bryr sig om de går i konkurs, det är bara ett företag"?
Citera
2024-10-08, 16:02
Medlem
Northvolt fortsätter ju gå back var det runt 1 miljarder I månaden dom nämnde i SVT Direktsändning I dag.

Sen läser jag DI
Northvolt Ett Expansion är försatt i konkurs, och konkursförvaltaren Jonas Premfors beskriver bolaget som ett pågående byggprojekt med sannolikt betydande skulder till leverantörer.

”Jag har fått uppfattningen att det finns externa skulder i storleksordningen 1,5-2,0 miljarder kronor”, säger han till Di.

https://www.di.se/nyheter/konkursfor...-leverantorer/
Senast redigerad av jimmytheone 2024-10-08 kl. 16:07.
Citera
2024-10-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster

När skedde övergången från att Northvolt var ett avgörande strategiskt intresse för västvärlden, inklusive att du misstänkliggjorde alla som på något sätt ifrågasatte Northvolts duglighet för att gå "Kinas ärenden", till "vem bryr sig om de går i konkurs, det är bara ett företag"?

Så då kommer du att stå där med skägget i brevlådan när du tvingas att köpa en elbil, kinesisk, till nästa gång? Givetvis blir det så. Vad annars?

I det här läget är det väl tämligen troligt att NV går i konkurs och det är väl ett tillstånd som du kommer att trivas med? Varför då klaga på andras åsikter? Det är det aktuella dagsläget som alltid är intressant för den som endast ser framåt.
Citera
2024-10-08, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
287 Msek skall betalas på måndag. SVT citat.

"Northvolts skuld till skatteverket: 287 miljoner kronor
Uppdaterad idag 14:46Publicerad idag 14:42
Framtiden för Northvolt kan avgöras den kommande veckan. Bolagets skuld ligger på 287 miljoner kronor, bekräftar Skatteverket för SVT.

Senast den 14 oktober ska betalningen ske.

Skulden på över en kvarts miljard kronor är för de sex största bolagen i koncernen i den krisande batteritillverkaren. De största posterna handlar om moms, 82 miljoner kronor, arbetsgivaravgifter, 106 miljoner och avdragen skatt, 93 miljoner kronor.

Betalningen ska formellt ske den 12 oktober, men då det rör sig om en helgdag får bolaget till och med måndag på sig att betala in pengarna."

Plus en 100 Msek till KFM.
Styrelsen blir personligen betalningsansvariga om inte skulden betalas i tid.
Hur många sitter i styrelsen?
Citera
2024-10-08, 16:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Styrelsen blir personligen betalningsansvariga om inte skulden betalas i tid.
Hur många sitter i styrelsen?

Styrelsen i Northvolt som bland annat består av ordföranden Tom Johnstone, medgrundaren Carl-Erik Lagercrantz, näringslivsprofilen Susanna Campbell och Northvolts vd Peter Carlsson kan alltså bli tvungen att stå för skulden personligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in