Citat:
Ursprungligen postat av
fettveken
Vad består den nära relationen utav i de 88 fall där Acta Publica påstår att den existerar?
En kompis polare som känner en lirare med en flickvän vars farsa jobbar på ett firma där ägarens kusin är tandläkare till en pensionär i Hofors vars son arbetade på Scania tillsammans med pappan till en som synts på samma fest som sonen till en medlem i Brushornas Maffia AB?
Nej, det står uttryckligen att utläsa i definitionen som du själv citerade. Du spelar dum nu, men det märks också att du är inte van att ta del av noggrant utformat akademiskt material. Du tänker svart/vitt, antingen/eller, endimensionellt, inga finare nyanserande gråskalor.
Om jag förenklar det kanske det blir lättare att förstå.
Om en kandidat eller medlem i ett politiskt parti, har ..
- .. varit- eller är medlem i en organiserad brottslig organisation
- .. varit- eller är rekryt i ett kriminellt MC-gäng
- .. visat tydlig lojalitet till ett kriminellt mc-gäng
- .. kontrollerats av polis i kriminellt mc-gängs lokaler
- .. nära påvislig relation till någon som är aktiv inom ett kriminellt MC-gäng.
.. så kan man använda sig av en ungefärlig avgränsning för att skapa en
övergripande bild, eller
övergripande definition för att skapa en
övergripande bild ifrån. Man är noga med att understryka just detta i rapporten. Man använder ordet "t.ex." angående alla punkterna jag radade ovanför, för att belysa att dessa är inte endimensionella "antingen/eller", utan exempel på hur man skapat sig en ungefärlig avgränsning. Man har t.ex. använt EUs gemensamma definition för organiserad brottslighet som guide i enskilda fall. Och man framhåller även att ...:
"I den övergripande statistiken kommer kandidaterna benämnas vara
kopplade till kriminella mc-gäng. Det eftersom mer specifik inblandning
i denna miljö sällan är enkel att definiera." (sidan 9)
Hoppas det blir lättare att förstå då.
Citat:
Ursprungligen postat av
fettveken
Skall jag verkligen behöva förklara för dig att en subjektiv definition där man inte redovisar hur den applicerats är helt meningslös
Domaren: "Herr Åklagare, vad har ni för bevis för att den åtalade körde för fort"?
Åklagaren: "Herr Ordförande, definitionen på fortkörning är att den åtalade.....kört för fort"
Domaren: "Ja det är bra, men kan du berätta hur ni fastställt att den åtalade kört för fort?"
Åklagaren: "Fortkörning är när man kör fortare än vad som är tillåtet, och det har den åtalade gjort. Skall jag behöva göra jobbet åt dig"
Det här är en rapport, en undersökning. Det är inte en polisutredning med domstolsbedömning som slutmål. Det är inte svart/vitt, antingen/eller. Man har inte utgått ifrån enskilda 'konkreta belägg'. Det framgår mycket tydligt.
Sånt gör man i (vissa) domstolsmål, därför att domstolsmål bedömer enskilda fall, i sig själva, och är mer svart/vita.
I en statistisk övergripande sammanfattning däremot - alltså inte någon 'sammanräkning av totala antal' utan istället motsatsen till enskilda fall - så kan man inte använda sig av enskilda fall, eftersom då blir i princip omöjligt att skapa statiska avgränsningar som både inkluderar allt det relevanta och samtidigt exkluderar allt det ointressanta.
Tänker man endimensionellt och svart/vitt, så kan man tänka om någon blivit dömd för involvering i kriminell MC-klubbs aktivitet i 1 fall? 2 fall? 3 fall? Var ska gränsen gå? Lägg sen självklarheter som att t.ex. många i upphöjda positioner i motorcykelklubbar är aldrig dömda, och är extremt kriminella ändå, i sitt agerande, avsikter och synsätt på omvärlden osv osv.
Man skulle missa och felbedöma mängder med faktorer och detaljer om man gjorde på det sättet, och man skulle alstra en extremt missvisande övergripande helhetsbild. Man skulle inte heller kunna utforma någon gemensam definition som alla granskade faktorer kan infogas under (vilket behövs för eventuell övertygande- eller ansvarig utgivnings-faktor). Det går inte att använda statiska endimensionella avgränsningar och förvänta sig en resultatbild som överensstämmer med verkligheten eller är möjlig att presentera som realistiskt projekt.
Personligen skulle jag tro att man i många fall har mer 'konkreta belägg - i den svart/vita (och missvisande) mening du menar, men i andra fall har man färra konkreta belägg. Men vill du sitta och döma varje enskilt fall för sig självt, så får du dels höra av dig till Acta Publica om du är intresserad så kan dom förmodligen skicka dig samtliga statiska enskildheter som lös information, och dels tror jag inte du blir hjälpt av det heller. Känns som du bara är irriterad i allmänhet och ifrågasätter bara för att vara motvalls. Det är ofta då man brukar sila mygg men svälja kameler.
Varför det här skulle vara politiskt motiverad falsifiering och manipulation, återstår dock att få höra.