Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-12, 21:14
Medlem
DjPuttes avatar
Det är en massa MAGA polls som kommit ut sista två veckorna och toppade men MAGA pollen son var en intern. Normalt folk fattar det är beställningsjobb att sänka siffrorna i delstaterna för man ska kunna ropa valfusk inget annat!
2024-10-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag tycker också att det lutar ditåt, men jag törs inte ta ut något i förskott trots att OU set positiva ut. Det är intressant att det inte tycks vara någon seriös bedömare som spår valvinst för Trump.

Det var ju samma 2016 då Clinton bedömdes av seriösa bedömare vinna. Men i hennes fall så tror jag att utredningen som gjordes om henne före valet gjorde att hon förlorade. Kallar det inte fusk. Det är så det är. Det händer saker och förändringar uppstår. Det var väl därför som straffet för domen mot Trump kommer efter valet. Man vill inte att det ska hända igen. Men frågan är ändå lite om det kommer någon annan oktoberöverraskning eller möjligen en novemberöverraskning. Om Trump borde det finns mycket att gräva upp. Om Kamala är hon ju en skata, häxa, dum, korkad och skrattar konstigt och det vet vi ju redan. Men hon kanske har gjort något riktigt dåligt som inte ser bra ut. Dåliga saker gör ju sällan det.

Men jag lutar mot att det är många kvinnor som vill rösta på Kamala men inte vill säga det. Om det räcker återstår att se. Trumps väljare verkar taggade.
2024-10-12, 21:46
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibert
Det var ju samma 2016 då Clinton bedömdes av seriösa bedömare vinna. Men i hennes fall så tror jag att utredningen som gjordes om henne före valet gjorde att hon förlorade. Kallar det inte fusk. Det är så det är. Det händer saker och förändringar uppstår. Det var väl därför som straffet för domen mot Trump kommer efter valet. Man vill inte att det ska hända igen. Men frågan är ändå lite om det kommer någon annan oktoberöverraskning eller möjligen en novemberöverraskning. Om Trump borde det finns mycket att gräva upp. Om Kamala är hon ju en skata, häxa, dum, korkad och skrattar konstigt och det vet vi ju redan. Men hon kanske har gjort något riktigt dåligt som inte ser bra ut. Dåliga saker gör ju sällan det.

Men jag lutar mot att det är många kvinnor som vill rösta på Kamala men inte vill säga det. Om det räcker återstår att se. Trumps väljare verkar taggade.
Om jag inte minns fel så lär Clinton mer eller mindre ha tagit valsegern för given tidigt i valrörelsen vilket gjorde att kampanjen saktade in långt innan valdagen medan Trump kampanjade hårt in i det sista. Detta har nämnts som en av anledningarna till att hon föll på målsnöret. Jag tror inte heller att Trump fuskade sig till en valseger (det gjorde inte Biden heller).

Den här gången verkar Harriskampanjen gasa ända tills valdagen. Nyss klev Barack Obama in i kampanjen för att försöka öka männens stöd för Harris. Uppenbarligen har många män svårt att acceptera en kvinna på presidentposten. Det kan vara som du säger att kvinnor inte vill vara öppna med att de stödjer Harris. Det kan också vara så att valresultatet kommer att överraska jämfört med alla dessa ou:s
2024-10-12, 21:49
Medlem
Citat:
Samtidigt konstaterades det i artikeln i NYT att "tidigare röstning" gett extremt missvisande resultat i tidigare val. Med andra ord är det inte katastrofläge för Harris.

Nate Cohn/NYT utesluter inte att opinionsundersökningar baserade på ett urval viktat för tidigare röstning kan vara rätt metod i årets val, då det aktuella valet inte liknar något tidigare.

Citat:
After all, the apparent degree of error on recall vote varies greatly from election to election, and this election contains a variety of twists — namely, that the loser of the last election is running again (and doesn’t concede defeat) and the winner isn’t running again (and in a sense lost a rematch against the loser). Maybe, this time, it will do the trick.

Det är en resonerande artikel, möjligen skriven för att gardera sig om NYT/Siena i år är fel ute med sina analysmetoder.
2024-10-12, 21:51
Medlem
Citat:
Om jag inte minns fel så lär Clinton mer eller mindre ha tagit valsegern för given tidigt i valrörelsen vilket gjorde att kampanjen saktade in långt innan valdagen medan Trump kampanjade hårt in i det sista. Detta har nämnts som en av anledningarna till att hon föll på målsnöret. Jag tror inte heller att Trump fuskade sig till en valseger (det gjorde inte Biden heller).

Den här gången verkar Harriskampanjen gasa ända tills valdagen. Nyss klev Barack Obama in i kampanjen för att försöka öka männens stöd för Harris. Uppenbarligen har många män svårt att acceptera en kvinna på presidentposten. Det kan vara som du säger att kvinnor inte vill vara öppna med att de stödjer Harris. Det kan också vara så att valresultatet kommer att överraska jämfört med alla dessa ou:s

Det blir spännande detta. OU visar ganska lika hela tiden, går lite upp och lite ner men så lite att det inte går att säga säkert tycker jag. Clinton var säker på att hon skulle vinna, och kanske den attityden också var störande för en del så att de ville sätta henne på plats. Och som sagt, hon är ju en hon också, det gick ju inte och går inte nu heller enligt en del eller kanske till och med många. Nej det är ingen som har fuskat sig till en presidentpost av de två. Fusk är ganska svårt att göra snyggt. Det blir fängelse och vanära för dem.
2024-10-12, 22:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Nate Cohn/NYT utesluter inte att opinionsundersökningar baserade på ett urval viktat för tidigare röstning kan vara rätt metod i årets val, då det aktuella valet inte liknar något tidigare.

Det är en resonerande artikel, möjligen skriven för att gardera sig om NYT/Siena i år är fel ute med sina analysmetoder.
Jag har heller inte påstått att Nate Cohn uteslutet möjligheten. Det säger ju sig själv att han inte gjort det eftersom han i artikeln visar vilket resultat metoden kan ge. Visst är årets val annorlunda men det är i sig inget starkt argument. Som Nate Cohn uttryckte det i artikeln Maybe, this time, it will do the trick.
2024-10-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Det är en massa MAGA polls som kommit ut sista två veckorna och toppade men MAGA pollen son var en intern. Normalt folk fattar det är beställningsjobb att sänka siffrorna i delstaterna för man ska kunna ropa valfusk inget annat!

Här kommer en till poll som är gjord för att "man ska kunna ropa valfusk":

Citat:
Eric Daugherty@EricLDaugh

🚨 NEW: Election model projects Trump to win every battleground state

🔴 North Carolina: Trump+3
🔴 Georgia: Trump+3
🔴 Arizona: Trump+2.8
🔴 Pennsylvania: Trump+1.6
🔴 Nevada: Trump+1
🔴 Wisconsin: Trump+0.1
🔴 Michigan: Trump+0.1

@J_L_Partners | Oct. 12
https://x.com/EricLDaugh/status/1845154194069545355

Ett annat alternativ är att man faktiskt kommit fram till siffrorna genom sin analysmetod:

Citat:
Methodology

Our model of the Presidential election is a two stage, Bayesian process that begins by examining historical data in both the long term and short term

We analyze elections from the past 80 years and use economic data, approval ratings as well as incumbency effects and term effects – this forms the basis of our Long-Term Fundamentals model

We then analyze the election since 1996 using similar sorts of economic data, but also include information on Consumer Confidence and Congressional Approval – this forms the basis of the Short-Term Fundamentals model

These two models are then mixed together to yield our Hybrid-Fundamentals model that gives us our initial Presidential Prior – the vote share each candidate would be predicted to win if we had no polling data.

Then we gather polls from the state and national level and filter out any data that only polled questions involving direct head-to-heads – this helps account for some of the third-party effects in the model

Taking our prior for the Presidential vote share we produce priors for the states using historical data and then run an autoregressive Bayesian algorithm to fit a function to each of the states and the entire country

Some states aren’t polled as frequently as others, so we calculate how similar states are based off their 2020 vote, demographics, house prices, mortgage payments as well as other factors. This allows us to use data from one state to infer how other states will perform.

For example, Pennsylvania and Illinois are quite similar based on our measures so the more frequently polled Pennsylvania can be used to inform the state level polling of Illinois.

These state level estimates are then combined to give an initial country-wide vote share

Note that we include adjustments to account for who is on the ballot in each state in order to properly account for voter flows. As such, we give more weight to full-ballot test polls and head-to-head polls are down-weighted in our model to reflect this.

We then add national polling data which mixes with this state level data and updates it. After this we produce the final estimates and probabilities
https://jlpartners.com/presidential-race

Har DjPutte några invändningar mot att man använder en autoregressiv Bayesian algoritm ?
2024-10-12, 22:16
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Här kommer en till poll som är gjord för att "man ska kunna ropa valfusk":

https://x.com/EricLDaugh/status/1845154194069545355

Ett annat alternativ är att man faktiskt kommit fram till siffrorna genom sin analysmetod:

https://jlpartners.com/presidential-race

Har DjPutte några invändningar mot att man använder en autoregressiv Bayesian algoritm ?
Kolla så inser du hur mycket det svämmat in och det är flera på X som sagt det också som jobbar med detta, Så vad du sätter för MAGA poll det rör mig inte ryggen ...
2024-10-12, 22:18
Medlem
Här har vi en analytiker som påminner om att de opinionsundersökningar som idag anses pålitliga endast tar med sannolika väljare - och sättet det bestäms är att den tillfrågade måste ha röstat antingen 2020 eller 2022. Detta ger en viss snedvridning då varken de yngsta eller de som registrerat sig först till årets val pga någon hjärtefråga typ aborter kommer med.

https://youtu.be/dK4AowD6okI?si=87kxOlhWu8-Rsg9O
2024-10-12, 22:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
NYT skriver om hur de valt att inte vikta sitt urval efter hur man röstat tidigare 2020 - men Trump skulle leda enligt den metoden.

Förklarar sitt val av metod - men lämnar öppet för att man kan ha missbedömt:

Katastrofläge för Harris om NYT/Siena viktar efter tidigare röstning 2020:

https://www.nytimes.com/2024/10/12/u...-election.html

Litet viktningsdiskussion är aldrig fel:

Om kontrollfrågan "hur röstade du förra valet" ställs kan respondenten svara

a) "Biden" (då är han en "vinnare" och med på triumfvagnen)
b) "Trump" (då är han en "loser" och för övrigt en klen typ som "valde fel"...)
eller
c) "Det skall du skita i . Vi har valhemlighet, och när du ringde ville du veta vad jag tycker, inte hur jag röstat. No comment" - typ.

Om det då visar sig att det (statistiskt sett) verkar vara 10 % fler personer i den slumpdragna undersökningen som röstade "D" förra gången än det skulle vara i hela populationen kan det bero på flera saker. Till exempel kanske man fiskat i en population där demokraterna är betydligt fler än genomsnittet, kanske LJUGER respondenten om sitt förra val, kanske minns de fel. Eventuellt kanske respondenten inte vill svara Trump, helt enkelt.

Är inte opinionsinstitutet (motsvarande) helkass, så kan de lätt bedöma om påståendet KAN vara sant eller om det är helt osannolikt. Att respondenterna påstår att Biden fick 10 % fler röster än han verkligen fick bör man fånga upp, enkelt.

Men just det svaret, bevisat fel som det är, blir ju svår att använda för viktning, dvs korrigera mätningen mot urvalets bias.
2024-10-12, 22:58
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibert

Jag tror att vi får se det högsta valdeltagandet någonsin. Det är däremot inte bara kvinnornas röst som talar för Harris, även om det är kvinnorna som fäller avgörandet. Det finnas andra grupper med. Jag är inte ett dugg orolig över vad OU visar i år, och tittar inte ens på dem längre. Många av dessa OU är dessutom lallarrapporter. En 3-stjärnig OU hävdade t.ex häromdagen att Trump hade 60% av rösterna i den svarta befolkningen i Arizona.

Har sedan i somras varit övertygad om att det blir en stor vinst för Kamala, minst 319-219. Ingenting har än så länge kommit fram som tyder på ett annat resultat.
2024-10-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Litet viktningsdiskussion är aldrig fel:

Om kontrollfrågan "hur röstade du förra valet" ställs kan respondenten svara

a) "Biden" (då är han en "vinnare" och med på triumfvagnen)
b) "Trump" (då är han en "loser" och för övrigt en klen typ som "valde fel"...)
eller
c) "Det skall du skita i . Vi har valhemlighet, och när du ringde ville du veta vad jag tycker, inte hur jag röstat. No comment" - typ.

Om det då visar sig att det (statistiskt sett) verkar vara 10 % fler personer i den slumpdragna undersökningen som röstade "D" förra gången än det skulle vara i hela populationen kan det bero på flera saker. Till exempel kanske man fiskat i en population där demokraterna är betydligt fler än genomsnittet, kanske LJUGER respondenten om sitt förra val, kanske minns de fel. Eventuellt kanske respondenten inte vill svara Trump, helt enkelt.

Är inte opinionsinstitutet (motsvarande) helkass, så kan de lätt bedöma om påståendet KAN vara sant eller om det är helt osannolikt. Att respondenterna påstår att Biden fick 10 % fler röster än han verkligen fick bör man fånga upp, enkelt.

Men just det svaret, bevisat fel som det är, blir ju svår att använda för viktning, dvs korrigera mätningen mot urvalets bias.

NYT/Siena lyckas nationellt få ett representativt urval av "recall vote". Men urvalet i Pennsylvania, avviker kraftigt från NYT/Sienas nationella mätning:

Citat:
By recall vote, the Times/Inquirer/Siena poll in Pennsylvania is Biden +10, even though Mr. Biden actually won the state by just one point in 2020. While recall vote may be inaccurate, this is out of line with our other Times/Siena results. Our national poll, for instance, showed Biden +5 on recall vote (actual result, Biden +4.5).
https://www.removepaywall.com/search...-election.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in