Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-14, 09:04
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apedonien
Har ts missuppfattat hur Matpriskollen funkar?
Verkar inte bättre.
Märkligt att 3 olika ica på min lista har samma text. Det är centralt styrt förstås och det har de gått ut med tidigare också.
Citera
2024-10-14, 09:08
Medlem
Titsdontlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Ica är ju överlägset billigast på svensk mat med bäst kvalitet.
Visst, vill man handla tysk skräpmat fulla med tillsatser så är ju Lidl förträffligt bra. Eller om man vill gå in i något som ser ut som en rysk lagerlokal från Kalla Kriget så är ju Willys en utmärkt butik.
Alternativt om man vill handla i landets dyraste butiker med noll service från personalen så är Coop utmärkt.
Iaf är det så i Visby. Ica Maxi är top notch. Priserna, serviden och upplevelsen är överlägsen alla andra.
Ica Atterdags är iofs lite dyrare men fortfarande är upplevelsen och servicen världsklass. Ica Wisborg upplever iaf jag billigare än Atterdags men det är en Närabutik så den är nog dyrare om man gör en stor jämförelse. Samma sak med ICa Kometen.
Sedan avrundar jag med Ica Torgkassen som nog har bland de bästa priserna i Visby på mycket trots att det är en Närabutik och ligger mitt i Visby innerstad.

Coop försöker ge sken av att de är billiga med sina flashiga annonser som ofta innehåller allt annat än mat. Båda derass stora butiker samt deras mindre är så sjukt dyra. Handlar bara inne på dem då de har tex billig lax. Allt annat bli man typ ruinerad av att handla.
Willys är bvilligt men så otroligt mycket utländska färskvaror som är fulla med skit och butiken känns som ett lager hela den.
Samma ska med Lidl. Så otroligt mycket skit i var och varannan produkt och kass service från personalen.

Håller med dig på alla punkter.
Citera
2024-10-14, 09:09
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Detta började redan i våras då Matpriskollen hade avslöjat att de påstådda "prissänkningar" ICA menade att de hade gjort inte var så omfattande varvid ICA surnade och drog sig ur DÅ. Då valde Matpriskollen ändå att lägga in ICA i appen ändå, men ofta med viss fördröjning.

När jag tittar på appen så ser jag att flera av de ICA-butiker jag har som favoriter har dragit sig ur, inte bara en, utan flera vilket jag tolkar är ett medvetet och centralt beslut då man förmodligen bedömer att det är till deras nackdel att bli jämförd.

Bara efterblivna låter bli att granska priser och se till styra sina inköp där det är förmånligast.
Folk klamrar sig fast vid sina älsklingar även när det blåser. (Köttfärsskandeln - vad var det? Ockerpriser - vad är det? )...Nej ica behöver granskas mer och ifrågasättas.

Självklart borde de inte försöka motarbeta att kunden kan jämföra priser. Det är svineri och snyggar inte till deras varumärke.

Nej, jag har inte glömt köttfärsskandalen 😄
Citera
2024-10-14, 09:41
Medlem
vojnes avatar
Den viktiga frågan i sammanhanget är väl om Matpriskollen tar betalt för att visa upp priserna? Någon som vet?
Citera
2024-10-14, 09:42
Medlem
TompaOs avatar
Äh, använder folk ens såna appar? Man handlar väl där det är minst folk även om det är lite dyrare?
Citera
2024-10-14, 09:47
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Den viktiga frågan i sammanhanget är väl om Matpriskollen tar betalt för att visa upp priserna? Någon som vet?
Maila och fråga.

De skriver ju obekväma saker om kedjorna också, så skulle förvåna mig om de tar betalt för det.

Finns en hel del annonser där också som ger lite inkomst
Citera
2024-10-14, 09:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ica premierar vissa kunder bättre än andra - beroende på om man är kund hos Ica-banken, har deras försäkringar och annat - så det går inte att jämföra priser rakt av. Jag sparar runt 20% på Ica.
Du sparar 20% av vad?
Citera
2024-10-14, 09:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Folk klamrar sig fast vid sina älsklingar även när det blåser. (Köttfärsskandeln - vad var det? Ockerpriser - vad är det? )...Nej ica behöver granskas mer och ifrågasättas.

Självklart borde de inte försöka motarbeta att kunden kan jämföra priser. Det är svineri och snyggar inte till deras varumärke.

Visst är det så, folk är efterblivet lojala mot Ica, tror de inser själva att de blir blåsta genom hög prissättning men orkar inte med att förändra sina köpvanor.

Lidl och Willys tog en hel del kunder när inflationen kom så uppenbart är att Ica förlorat en hel del marknadsandelar (men inte tillräckligt) vilket enbart är positivt för konkurrensen!
Citera
2024-10-14, 10:02
Medlem
Anledningen är given, dyrast av alla (utom Costco möjligtvis). Byta affär är superlätt, bara trava på till nästa!
Citera
2024-10-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq

Du verkar inte heller tänka på att det var betydligt fler än Ica som plötsligt slutade ha butikspackad färs.
Vad är egentligen problemet så länge maten inte är dålig?
Citera
2024-10-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Visst är det så, folk är efterblivet lojala mot Ica, tror de inser själva att de blir blåsta genom hög prissättning men orkar inte med att förändra sina köpvanor.

Lidl och Willys tog en hel del kunder när inflationen kom så uppenbart är att Ica förlorat en hel del marknadsandelar (men inte tillräckligt) vilket enbart är positivt för konkurrensen!

Jag kan ju inte svara för hur det ser ut på andra håll i landet men i Visby är alla ICA-butiker överlägsna sina konkurrenter. Det visar också försäljningen då merparten av alla på ön samt turisterna här verkar handla på Ica då tex Ica Maxi har likvärdig eller högre försäljning än alla Coops butiker på ön. Så har det sett ut i snart 20 år, dvs sedan Ica Maxi öppnades i Visby.

Om man nu räknas som efterblivet lojal för att man vill handla bra svensk mat med hög kvalitet istället för att handla dyrare utländsk mat fullpumpad med skit i butiker där personalen inte ens kan stava till service så är jag hellre efterblivet lojal än bara allmänt korkad
Citera
2024-10-14, 11:00
Medlem
Nu spekulerar jag, men kanske kan det vara så att Matpriskollen skrivit att de ännu inte sett någon större prissänkning från ICA, trots att de i början av året sa att de skulle göra en "offensiv" i miljardklassen mot höga priser, vilket inte synts ännu..
Länk till Matpriskollens artikel:

https://www.google.com/url?sa=t&sour...mFwtb97wrav2eK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in