Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-14, 13:47
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Oj, vi blir imponerade.
Du kanske vill ha medalj också för Medeklasswannaberich?
Du behöver inte bli imponerad men kan ju bli förvånad av att andra tydligen inte gör det utan väljer butiker efter om de är med i Matpriskollen eller ej.
Den bevekelsengrunden är fel för mig.
Men du struntar tydligen i vad maten kostar och var den är bäst?
PS
ICA är fortfarande med i matpriskollen. TS har fel och hela tråden borde eldas upp
DS
Citera
2024-10-14, 14:17
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Så här skriver Matpriskollen:

Citat:
En unik svensk databas

Vi är Sveriges största databas för erbjudanden i dagligvaruhandeln. Vi hämtar in erbjudanden från alla Sveriges butiker, ca 3300 stycken, varje vecka. Vi har aktuella ordinariepriser på ca 40.000 unika artiklar. Vår databas används ofta av Sveriges banker och institutioner för att följa prisutvecklingen och inflationen i Sverige.

Matpriskollen drar in miljoner till sina ägare, på konsumenternas bekostnad...

För idioter som tror att ICA är dyrast rekommenderas följande:
https://propensionaren.se/har-ar-de-...a-narmast-dig/
Citera
2024-10-14, 15:05
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Folk som handlar på Ica bryr sig inte mycket om priset och vad det kostar. Annars hade de inte gått dit.
De handalr där av gammal vana, för de är rädda för nymodigheter som Willys sån konstig tysk butik som heter Lidl.
Jag handlar överallt, där är bra varor till bra priser jämfört med konkurenterna. Inte så ofta på Lidl då det ofta är ett överflöd av invandrare där som stör, men Ica tycker jag sämre och sämre om, då de inte sköter sig.
Citera
2024-10-14, 15:07
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag läste om det i nån tråd på Flashback. Denna, rentav.
Matpriskollen lägger in ICAs grejer manuellt i efterhand trots att ICA inte vill att kunderna ska kunna jämföra matpriserna, men matpriskollen tycker det är viktigt och bjussar på den tjänsten.
Citera
2024-10-14, 15:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Matpriskollen lägger in ICAs grejer manuellt i efterhand trots att ICA inte vill att kunderna ska kunna jämföra matpriserna, men matpriskollen tycker det är viktigt och bjussar på den tjänsten.

Jo. De vill nog helst inte vara med där. Sedan i sak ska det ju inte heller vara något ICA ska krävas att lägga ner eget jobb att vara med i. En app som inte de ligger bakom, och som ju har ett eget vinstintresse. Matpriskollen gör miljoner i vinst varje år.
Citera
2024-10-14, 15:32
Medlem
Vill flika in att många på glesbygd har inget val än att handla på just ICA. Skulle tippa att just ICA är den vanligaste glesbygdsaffären. Därför är många så trogen just ICA. Oavsett priser blir det billigast att handla där då närmaste andra butik kanske är 10 mil bort..
Citera
2024-10-14, 15:41
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo. De vill nog helst inte vara med där. Sedan i sak ska det ju inte heller vara något ICA ska krävas att lägga ner eget jobb att vara med i. En app som inte de ligger bakom, och som ju har ett eget vinstintresse. Matpriskollen gör miljoner i vinst varje år.

På vad? Annonser eller?

Konsultuppdrag kanske och är prisexperter i tv m.m
Citera
2024-10-14, 15:44
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Vill flika in att många på glesbygd har inget val än att handla på just ICA. Skulle tippa att just ICA är den vanligaste glesbygdsaffären. Därför är många så trogen just ICA. Oavsett priser blir det billigast att handla där då närmaste andra butik kanske är 10 mil bort..
Jo så kan det va, men ofta är det väl "handlaren" eller liknande lantbutiker vad jag sett, men då snackar vi "landet" - inte småstäder
Citera
2024-10-14, 15:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
[/b]
På vad? Annonser eller?

Konsultuppdrag kanske och är prisexperter i tv m.m

Du kan läsa mer här. Ladda ner årsredovisning också. Ökat stadigt i intäkter senaste åren. Det är ju ingen ideell verksamhet
https://www.allabolag.se/foretag/mat.../2K3RYMNI5YFHL

Sett till intäkter verkar abonnemangintäkter står för en stor del. Butiker betalar alltså för att vara med och synas riktigt bra.
Citat:
För att garanteras att synas i apparna så sluter man ett enkelt avtal med Matpriskollen. Vi gör allt jobb för bara 150 kr respektive 300 kr/vecka. Beroende på din butiksstorlek (över /under 200 mkr i omsättning). Matpriskollens appanvändare gör cirka en halv miljon besök i appen per månad.
https://matpriskollen.se/handlare-butiker/

För ICA med alla deras butiker skulle det alltså bli rätt mycket kosing. Minst 150 kr för varje enskild ICA-handlare
Citera
2024-10-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Så här skriver Matpriskollen:

Matpriskollen drar in miljoner till sina ägare, på konsumenternas bekostnad...

För idioter som tror att ICA är dyrast rekommenderas följande:
https://propensionaren.se/har-ar-de-...a-narmast-dig/

”Idioter”😂 Du är idioten om du tror inte fattar att ICA är dyrast. De har kommits på flera gånger sedan över ett decennium tillbaka att sänka specifika varor precis innan undersökningen för att få ”billigaste matkassen” när pensionärsorganisationerna gör undersökningar när de egentligen hör till de klart dyraste. Du blev lurad helt enkelt, så kalla inte andra idioter

https://www.testfakta.se/sv/livsmedel/article/ica-bluffar-med-matpriserna?created=&page=13
Senast redigerad av Sjuktnice 2024-10-14 kl. 16:21.
Citera
2024-10-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titsdontlie
Tycker själv ica blivit billigt senaste året.

Nötfärs 69kr/kg förra veckan
1kg ost för 69kr/kg

Ja tack! Går mer än gärna till ica oavsett om de slulle va några kronor dyrare än tex willys där de ser ut som man traskat in i en förfallen lagerlokal ute på vischan.. riktigt ofräscht!

Eller lidl där man aldrig hittar vad man ska ha.

Btw ts jag brukar gå in på min närmaate
Maxis hemsida och kika på annonsbladet. Skulle aldrig i mitt liv sitta o knappa in en kundvagn på matpriskollen och köpa enstaka varor på olika butiker efter det hahah de man spar lör ju käkas upp av bensin direkt ändå

jag köpte en liter god morgon på ica nu på lunchen, 35 kr för en liter! En soldatens ärtsoppa (stora burken) 38 kr! fan helt sinnesjukt dyrt på ICA om du frågar mig, nu kommer jag börja släpa ut mig till lidl framöver
Citera
2024-10-14, 16:27
Avstängd
Liberationfronts avatar
Då känns det extra bra att jag nallade 2 kg osso buco, lite glass och en knippe sparris därifrån i lördags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in