Jag hoppas att det här är rätt delforum nu, men kunde inte hitta något annat som är tillägnat datoranimation.
Jag har märkt att många spelutvecklare har grava problem att få just springanimationer att se naturliga och bra ut. Spelkaraktärer som går ser ofta bättre ut. Problemet är följande:
1) Överkroppen rör sig inte naturligt i förhållande till underkroppen.
2) Midjan och överkroppen är ibland helt stela.
3) Skinkorna behandlas som ett block, inte som två skinkor.
4) Huvudet rör sig inte alls.
5) Pattarna studsar inte.
Trots att motion capture används i princip alla spel så blir det inte bra. Man ser alltid på detaljerna att någonting ser stelt ut. Om detta har med utvecklarnas brist på kompetens eller tid, eller bristande hårdvara vet jag ej.
Här är en jämförelse med tre väldigt olika springanimationer:
https://webm.red/view/WHoH.webm
Titta inte bara i några sekunder nu era stressade jävlar, utan detaljstudera dessa animationer. Det krävs nämligen för diskussionsunderlaget.
Vilken av dem ser mest realistisk ut, och varför?
Har ni flera exempel på springanimationer får ni gärna posta dem. Men länkar ni till YouTube så skriv NÄR i videon man ska kolla.
En av dem är INTE animerad med motion capture. Kan ni se vilken (jag vet svaret)?
Det här är ingen jävla sextråd, så skippa sådant snack tack. När jag skriver att "pattarna inte studsar" så menar jag det ut ett realistiskt perspektiv. De borde studsa, för de studsar på riktiga kvinnor.
Jag har märkt att många spelutvecklare har grava problem att få just springanimationer att se naturliga och bra ut. Spelkaraktärer som går ser ofta bättre ut. Problemet är följande:
1) Överkroppen rör sig inte naturligt i förhållande till underkroppen.
2) Midjan och överkroppen är ibland helt stela.
3) Skinkorna behandlas som ett block, inte som två skinkor.
4) Huvudet rör sig inte alls.
5) Pattarna studsar inte.
Trots att motion capture används i princip alla spel så blir det inte bra. Man ser alltid på detaljerna att någonting ser stelt ut. Om detta har med utvecklarnas brist på kompetens eller tid, eller bristande hårdvara vet jag ej.
Här är en jämförelse med tre väldigt olika springanimationer:
https://webm.red/view/WHoH.webm
Titta inte bara i några sekunder nu era stressade jävlar, utan detaljstudera dessa animationer. Det krävs nämligen för diskussionsunderlaget.
Vilken av dem ser mest realistisk ut, och varför?
Har ni flera exempel på springanimationer får ni gärna posta dem. Men länkar ni till YouTube så skriv NÄR i videon man ska kolla.
En av dem är INTE animerad med motion capture. Kan ni se vilken (jag vet svaret)?
Det här är ingen jävla sextråd, så skippa sådant snack tack. När jag skriver att "pattarna inte studsar" så menar jag det ut ett realistiskt perspektiv. De borde studsa, för de studsar på riktiga kvinnor.