Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-08-09, 16:01
Medlem
Funderar på att införskaffa en testcykel/motionscykel som komplement nu när den jävligaste årstiden närmar sig med stormsteg.
Någon som har tips på en rejäl men ändå prisvärd cykel för hemmabruk?
( Mitt syfte är att bränna kcal och att allmänt hålla mig i normalkondition)
Citera
2005-08-09, 16:24
Medlem
Squalos avatar
Vilken prisnivå har du tänkt dig?

Vad vill du ha för funktioner på den?
Citera
2005-08-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Vilken prisnivå har du tänkt dig?

Vad vill du ha för funktioner på den?

Funktioner vet jag inte om det behövs några mer än att man kan reglera motståndet? Gärna hyfsat tyst, då jag är morgonpigg och bor i lägenhet...

Prisnivå? jag söker juu något ganska enkelt men ändå robust, så jag antar att jag har tänkt mig en billigare variant?
Ursäkta om jag låter virrig, men jag vet inte riktigt VAD jag letar efter, det är därför jag ber om råd här....
Citera
2005-08-09, 16:40
Medlem
En sån här har jag köpt för nåt år sen
http://www.intersport.se/Produkter/P...g=motionscykel

En stabil sak, kan skjuta sadeln framåt och bakåt inte bara upp och ner...
Väldigt tyst, nästan tråkigt tyst Med de vanligaste funktionerna. Kanske lite dyr?Men de under 1000 som jag tittade på var bara skit... Se till att prova cykeln ordentligt på plats.Du ska ju ändå sitta några timmar på den, även om den samlar damn efter ett par månader

Tänk på att många mindre och billigare cyklar har en ganska låg maxvikt.
Citera
2005-08-09, 16:57
Medlem
Det var ju rimligt pris. Jag är fn. en hundrataggare, men det är det som skall åtgärdas.
Skulle uppskatta om cykeln inte är alltför svår att montera, då ordet "händig" inte står på mitt visitkort....
Citera
2005-08-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pawn The Silver
Det var ju rimligt pris. Jag är fn. en hundrataggare, men det är det som skall åtgärdas.
Skulle uppskatta om cykeln inte är alltför svår att montera, då ordet "händig" inte står på mitt visitkort....
Ja och de har haft det priset sen jag köpte.
Inte speciellt svår att montera, jag klarade det ju
Ganska stor kartong och inte så många lösa delar,
Tror maxvikten på denna var 100-105kg?
Citera
2005-08-09, 17:19
Medlem
Squalos avatar
Ett tips är ju att bege sig ut och kolla och pröva i affärerna. Stadium har en eller ett par Casall, Intersport har sina. Intersport har iaf. där jag bort ett lite större sortiment, kanske 6-7 modeller. Du känner om den käns stabil och kvalitativ.

En cykelaffär där jag bor har ett lite blandat sortiment på 7-8 modeller från varierande tillverkare. Tunturi t.ex. Jag funderade på en Tunturi F200, vilken inte finns på deras hemsida. Utgådd tror jag.

Som sagt. De billigaste brukar kännas skrangliga. När jag var ute och letade så avfärdade jag en hel massa som skrangliga. Och dom som var bra var lite dyra tyckte jag. Ville inte betala mer än 2000 kr.

Ibland har affärerna rea. Då kan man göra bra fynd. När cykelaffären här hade rea så gick jag dit och tittade. 6-7 olika modeller hade dom rea på, vissa var utgående modeller, andra var butikens utställningsexemplar, andra var returcyklar från leverantörer.

Jag hittade en som tyvärr inte var allt för snygg, men dom fyllde mina krav. Stabil, bra sadel som man kunde flytta fram och tillbaka. Mitt enda krav var väl egentligen att den skulle vara stabil. Bra konstuktion som inte var allt för liten, kändes klen eller knakade. Displayen funkade inte när jag prövade den, men killen i affären satte i nya batterier. Då fungerade den betydligt bättre. Den hade pulsmätare i handtaget, program som ändrade motståndet av sig självt (typ terräng), och den hade motor som ändrade motståndet genom att man tyckte på "upp" eller "ner" knappar. Normalt får man betala en hel del om man inte vill ha en där man får skruva på motståndet själv med en ratt. Något märke eller tillverkare fanns inte att finna, och sadeln var inte original, utan en vanlig mjuk fjädrad sadel, men bra sådan. 1000 kr skulle dom ha för den, men jag var lite osäker. Hur som helst så fick jag ju garanti på ett år eller om det var två, och öppet köp i 30 dar. Så jag köpte den. Hittills har det fungerat perfekt. Jag har skruvat upp och moddat i sladd till eluttag i väggen, så den slipper gå på batteri. Finns inget att klaga på.

Så visst går det nog att hitta något bra som inte är för dyrt. Bara man letar runt lite.
Citera
2005-08-09, 18:00
Medlem
dubbeltrubbels avatar
köp en trappmaskin på obs istället, kostar 500:- funkar skitbra
Citera
2005-08-10, 11:11
Medlem
Bruce Waynes avatar
Jag har en sån här sedan 2 år tillbaka: http://www.halens.se/ProductPage.asp...345&pid=004962
Den är tystgående och funkar hyfsat bra, problemet är att den har blivit alldeles för lätt för mig efter all träning.. även det högsta motståndet är enkelt att köra långa stunder på. Ok, jag får bra konditionsträning men inte så mycket som jag skulle vilja.

Idag skulle jag satsa på en cykel som har ett rejält motstånd och som därigenom kan användas länge utan att den blir för lättrampad, några tusenlappar får du nog lägga om du inte kan hitta en begagnad. Det finns modeller som även tränar armarna med rörliga handtag, dom modellerna är effektiva.
Citera
2005-08-10, 12:27
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pawn The Silver
Funderar på att införskaffa en testcykel/motionscykel som komplement nu när den jävligaste årstiden närmar sig med stormsteg. Någon som har tips på en rejäl men ändå prisvärd cykel för hemmabruk? ( Mitt syfte är att bränna kcal och att allmänt hålla mig i normalkondition)
Skaffa en spinningcykel för hemmabruk. Se:

http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=217321
http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=199677
http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=171422
http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=226750

m.fl. trådar.
Citera
2024-10-15, 09:32
Medlem
Mohaves avatar
Någon som har tips på en bra träningscykel? Jag tänkte betala max 5000 kr.
Citera
2024-10-15, 09:50
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Någon som har tips på en bra träningscykel? Jag tänkte betala max 5000 kr.

Vet inte om det är en myt eller inte men det sägs ju att det brukar finnas div. träningsgrejor att kunna köpa till ett bra pris i typ februari när det börjar tummas på det som lovades i nyårslöfte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in