Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Så var det såklart här också förr. Trodde du att enhandsblandaren funnits i evig tid?
Det fattar väl för fan jag också att blandare inte har funnits i alla tider. Det har inte kranar (åtminstone för uppvärmt vatten) gjort heller, eller trodde du det? Och jag är inte så säker på att vattenkranar i allmänhet har varit utbreddda i t.ex. Sverige så mycket längre än
tvågreppsblandare varit det, som i sig är lite irriterande men inte alls på samma nivå. Speciellt eftersom det inte finns någon poäng med att ha en varmvattenkran utan att det någonstans i byggnaden finns en varmvattenberedare, och de har definitivt inte varit vanliga särskilt mycket längre än tvågreppsblandare.
Att de här skilda kranarna tydligen
finns kvar på många ställen i England är sedan det som är mest skrattretande. Men som så mycket annat har det säkert blivit en del av deras identitet vid det här laget. (Eller så är det bara deras kroniska brist på offentliga investeringar som spökar.) Blir ofta så i bastardiserade länder som just USA och England (vilket de var redan långt innan invandringen av icke-vita folk dit för övrigt) där identiteten till stor del kretsar kring vardagliga saker man gemensamt vuxit upp med, istället för någon djup tradition.
Många har påpekat att en anledning till att fenomenet finns kvar är för att skilja kall- och varmvatten från varandra pga. antika eller inkompetent tillverkade/monterade varmvattenberedare som släpper ifrån sig giftiga tungmetaller eller där det växer bakterier ohämmat. Det förvånar mig inte heller. Klassiskt anglosaxisk "lösning" på ett problem man orsakat själva, och ofta betraktar som någon sorts naturtillstånd trots att jämförbara och till och med betydligt fattigare länder har löst det för länge sedan.
Jämför USA:s så kallade järnvägssystem, som byggdes parallellt av (till en början) hundratals olika spekulanter på ett totalt kaotiskt sätt och som än idag inte ens är elektrifierat förutom på mycket korta sträckor. Till och med en del amerikaner själva brukade erkänna när det begav sig att Sovjetunionens järnvägssystem kanske faktiskt var effektivare...