Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-10-16, 13:10
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Påminner lite om korkarna som sitter fast på pet-flaskor till juice etc som ska skakas. Efter att ha kladdat ner sig två gånger är man så förbannad att man sliter loss dom och slänger dom åt helvete i stället för tidigare att snällt skruva på dom när man druckit klart.

En fördel är faktiskt när man åker bil och har en flaska med den typ av kork. Då kan man i blindo skruva av och dricka utan att använda två händer och korken har ingen risk att flyga iväg. Finns alltid något positivt i det negativa.
Citera
2024-10-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det är dåliga så klart. Men den gamla modellen med en kran, fast två vred, ett varmt och ett kallt, fungerar utmärkt. Bäst enligt mig. Simplare och billigare konstruktion också.

Helst dom i brun plast med en blå och en röd prick på, från 70-talet eller nåt sånt. Blir alltid perfekt blandning.
Gillar inte riktigt dom där nya som ska se gamla ut i sekelskiftesmodell helt i metall. Eller såna där små spakar i trä eller porslin med mässingsknopp. Dom är bökiga att hålla på med.
Citera
2024-10-16, 15:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Helst dom i brun plast med en blå och en röd prick på, från 70-talet eller nåt sånt. Blir alltid perfekt blandning.
Gillar inte riktigt dom där nya som ska se gamla ut i sekelskiftesmodell helt i metall. Eller såna där små spakar i trä eller porslin med mässingsknopp. Dom är bökiga att hålla på med.
Ja precis, det är dem jag tänker på! Visst engreppsblandare funkar väl också, men de uslingarna som TS beskriver gillar jag inte!
Citera
2024-10-16, 15:11
Medlem
Citat:

Ingen inbyggd broms för flödet heller. Gick på tre minuter typ att fylla badkaret.

Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
En fördel är faktiskt när man åker bil och har en flaska med den typ av kork. Då kan man i blindo skruva av och dricka utan att använda två händer och korken har ingen risk att flyga iväg. Finns alltid något positivt i det negativa.

Jo jag vet, problemet är bara Brämhult juice och liknande som ska skakas. Då är korken halvfull med juice som rinner längs kinden och ner på tröjan när man dricker.
Citera
2024-10-16, 18:24
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Så var det såklart här också förr. Trodde du att enhandsblandaren funnits i evig tid?
Det fattar väl för fan jag också att blandare inte har funnits i alla tider. Det har inte kranar (åtminstone för uppvärmt vatten) gjort heller, eller trodde du det? Och jag är inte så säker på att vattenkranar i allmänhet har varit utbreddda i t.ex. Sverige så mycket längre än tvågreppsblandare varit det, som i sig är lite irriterande men inte alls på samma nivå. Speciellt eftersom det inte finns någon poäng med att ha en varmvattenkran utan att det någonstans i byggnaden finns en varmvattenberedare, och de har definitivt inte varit vanliga särskilt mycket längre än tvågreppsblandare.

Att de här skilda kranarna tydligen finns kvar på många ställen i England är sedan det som är mest skrattretande. Men som så mycket annat har det säkert blivit en del av deras identitet vid det här laget. (Eller så är det bara deras kroniska brist på offentliga investeringar som spökar.) Blir ofta så i bastardiserade länder som just USA och England (vilket de var redan långt innan invandringen av icke-vita folk dit för övrigt) där identiteten till stor del kretsar kring vardagliga saker man gemensamt vuxit upp med, istället för någon djup tradition.

Många har påpekat att en anledning till att fenomenet finns kvar är för att skilja kall- och varmvatten från varandra pga. antika eller inkompetent tillverkade/monterade varmvattenberedare som släpper ifrån sig giftiga tungmetaller eller där det växer bakterier ohämmat. Det förvånar mig inte heller. Klassiskt anglosaxisk "lösning" på ett problem man orsakat själva, och ofta betraktar som någon sorts naturtillstånd trots att jämförbara och till och med betydligt fattigare länder har löst det för länge sedan.

Jämför USA:s så kallade järnvägssystem, som byggdes parallellt av (till en början) hundratals olika spekulanter på ett totalt kaotiskt sätt och som än idag inte ens är elektrifierat förutom på mycket korta sträckor. Till och med en del amerikaner själva brukade erkänna när det begav sig att Sovjetunionens järnvägssystem kanske faktiskt var effektivare...
Citera
2024-10-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grurken
Min hyresvärd har installerat sådana där blandare där man flyttat mittenläget på blandaren mer åt vänster, i ett försök att lura folk som av vana sätter på kranen i mitten till att använda mindre varmvatten.

Min fråga är: vem fan var så dum att de trodde att de här pisskranarna skulle göra någon som helst skillnad? Det tar bokstavligen tre till fyra gånger innan man lärt sig var det nya mittenläget sitter (har till och med markerat det på min kran), vilket fullkomligt förstör poängen men den här ändringen. Inte fan kommer folk stå och tvätta händerna i iskallt vatten bara för att de har justerat mittenläget lite åt vänster? Den enda riktiga skillnaden som skett i mitt liv är att jag är numera bränner sönder händerna varje gång jag är hemma hos någon som har en vanlig kran, då jag vant mig vid det nya mittenläget på min egna blandare. Och att handtaget sitter i vägen när jag ska spola upp kallvatten i en kastrull, då det inte går att vrida kranen åt höger längre.

Men eländet tar inte slut där. En annan funktion i dessa blandare gör så det tar längre tid att skifta från kallt vatten till varmt, detta också för att spara varmvatten. Vilket egentligen bara leder till att man måste spola längre för att vattnet ska bli varmt. Så, kort och gott, det enda de här djävulska kranarna har lyckats åstadkomma är att förstöra mitt liv och göra så jag slösar mer vatten än tidigare.

Vems idé var det här egentligen?

Det hela grundar sig på svensk energiklassning, det blir svårt att energiklassa blandare utan kallstart och lite lägre flöde idag så därför är det vanligt.

Finns utländska alternativ i Sverige utan kallstart eller ESS som vissa leverantörer kallar det.

Detta är ett exempel på blandare med högt flöde samt utan kallstart, finns förmodligen flera fabrikat.
s://www.oras.com/se/designlinjer/oras-safira/tvattstallsblandare/1010F

Väljer du svenska fabrikat är risken stor att du får en blandare med kallstart eller ESS..
Citera
2024-10-16, 21:05
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ännu värre med såna där gamla handfat med åtskilda varm- och kallvattenkranar. Alltså inte som man vrider på bara utan två olika tappar i varsin ände av handfatet. Finns i Storbritannien oftast.
Men en barndomskompis hade det i huset dom bodde i. Vet inte hur gammalt det var nu, men samma byggår som Eiffeltornet. 1889 kanske?
Antingen fick man ta kallvattenkranen med bra sprut och förfrysa händerna, eller den kranen med varmt vatten som rann sakta och var skållhett. Eller svischa händerna från sida till sida jättesnabbt mellan kranarna.
Det är meningen att du ska tappa upp lite vatten i vasken, och sedan tvätta händerna...
Citera
2024-10-16, 22:42
Medlem
Jan-As avatar
Man kan enkelt byta blandarens insats till en utan "kallstart".
Gjort det själv för ett fåtal år sedan. Ta reda på modell och hör efter med tillverkaren!
Citera
2024-10-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är meningen att du ska tappa upp lite vatten i vasken, och sedan tvätta händerna...

Insåg det många många år senare. Typ 25 år senare.
Citera
2024-10-16, 23:55
Medlem
utforskarens avatar
Ja det är trist.

Och ”snålspolande” kranar som man måste spola en längre stund med istället, eftersom samma mängd vatten krävs för att utföra samma uppgift: Tvålen försvinner inte lika snabbt från händerna med en snålspolande kran, och en kastrull fylls inte på samma tid.

Att dricka vatten ur en snålspolande kran är hopplöst, eftersom munnen blir full av luft.

Jag kommer aldrig köpa en snålspolande kran, så länge det går att undvika iaf.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in