Citat:
Ursprungligen postat av
gotet
Jag har köpt lite vinyl de senaste åren efter att jag även investerat i min första vinylspelare. Efter att bara ha köpt musik på cd köper jag nu mest vinyl. Jag köper nypressade grejor inom hårdrock och metal.
Ljudet på vinyl är inte bättre än på cd. Det har blivit debunkat jättemånga gånger.
Citat:
Fint och härligt ljud är det och omslagen är stora och ibland episka. Anser ni att nypressad vinyl är för högt prissatt idag? Jag fick punga ut 700kr för en nypressad trippelvinyl.
Egentligen inte. Eller ja, jag kan väl också känna att det känns dyrt, men det är ju främst för att jag vet att jag kan få tag på det gratis på nätet, men frågan är om man bör ta med det i ekvationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
gotet
Jag tycker lätt att det var värt det. Jag har sett en del vinylfans klaga på att så många album idag pressas på 2 vinylskivor istället för en. Och att detta får priset att stiga. Sen finns det dem som säger att färre spår på en vinyl ger bättre kvalitet vilket gör det fördelaktigt med album på 2 skivor.
Vad anser ni om detta?
Tja, de har ju rätt beträffande ljudkvaliteten. Ta en vanlig skiva och jämför ett spår i ytterkanten med det innersta. Du kommer definitivt märka en skillnad. Det märks mest på cymbaler och sådant som innehåller väldigt höga frekvenser.
Personligen är jag lite emot det där. Har ingen lust att behöva resa mig och byta skiva stup i kvarten. Offrar gärna lite kvalitet för att slippa det.