Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-10-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
De flesta elbolagen kör stationsmätning idag.
Tvärtom, det är relativt enkelt att ringa in någon som snor ström. I villor med separat avsäkring ute i kabelskåpen kan du titta nästan i realtid när tjuven får ett spänningsfall jämfört med grannarna.
Jo, det lär märkas.

Nej, du behöver inte gå in bakom mätartavlan eller säkringsluckan för att sno ström.
Då har nog dessa stationerna med mätning inte hunnit ner till Skåne ännu. De strömtjuvar som vi hittills har upptäckt har varit de som sågs när vi var ute och gjorde mätarbyten
Citera
2024-10-11, 12:00
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Absolut, det är även olagligt att kissa utomhus.

Men inte 4 år i fängelse i straffskalan.

Men för all del. Sabba ditt liv med fängelse för att spara lite på el.

Man kanske kan köpa mer strömsnåla kyl&frys istället.
Senast redigerad av afraidofmats 2024-10-11 kl. 12:02.
Citera
2024-10-11, 21:55
Medlem
Om 5 bilar i timmen åker in i en tunnel men endast 3 ut ur tunnel. Du tror inte du skulle reagera på att det försvinner 2 bilar i timmen?
Citera
2024-10-12, 18:14
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Du kan ju det där, kan du snälla förklara?

Jag vet att man vill ha VAr (Q) så nära noll som möjligt men jag har aldrig fattat varför.

Vi pratar här om skenbar effekt (reaktiv effekt). Det kallas den effekt som konsumeras av enheter där strömmen inte ligger i fas med spänningen. Lite förenklat kan man säga att strömmen antingen ligger lite efter spänningen eller lite före. Hänger du på spole eller en motor på ditt uttag i väggen så kommer strömmen att vara lite efter spänningen. Det är ju växelström och då ligger toppen av strömmen (då den är som starkast) efter i tid jämfört med spänningen.

Det man betalar för är den effektiva effekten (gånger tid) som är U * I cos φ där φ är fasvinkeln mellan ström och spänning. För en ren snäll resistiv belastning som ett elelement är φ noll (eller mycket nära noll) och cos φ blir då 1

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Voltampere

Men de reaktiva effekterna (när φ är mer än noll) tar plats i näten som elbolagen inte får betalt för. Därför är de inte så glada om nätet är lastat med stora reaktiva belastningar.

Tja detta var ett litet försök att förklara reaktiv effekt.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-10-12, 19:08
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Fortfarande bara teorier, och en kompis.
Jag tror det där är bullshit.

Om du ifrågasätter alla "teorier" om att detta inte är så lätt att slinka undan med som du tror, varför kör du inte bara på som du egentligen vill göra?

Ut med dig och koppla runt då, sen återkom månadsvis och berätta hur det går istället.
Typiskt snackpelle men verkligen ingen verkstad.
Citera
2024-10-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
De flesta elbolagen kör stationsmätning idag.
Tvärtom, det är relativt enkelt att ringa in någon som snor ström. I villor med separat avsäkring ute i kabelskåpen kan du titta nästan i realtid när tjuven får ett spänningsfall jämfört med grannarna.
Jo, det lär märkas.

Nej, du behöver inte gå in bakom mätartavlan eller säkringsluckan för att sno ström.

Vi fick elledningarna nedgrävda för ca 10 år sedan och jag tänkte att jag går på med en ny matning ifrån elskåpet på gatan där min och mina grannars knivsäkringar ligger, dvs före mitt mätarskåp och huvudsäkringar.
Jag har kollat i skåpet och det finns plats att sätta dit yttligare knivsäkringar.

Märker vattenfall om ett område med 250 villor ”tappar” 15000 kwh på ett år?
Jag tror knappast kommunen har egna elabonnemang till sina pumpstationer tex, så det borde ju finnas ett hyffsat svinn på elnätet.
Citera
2024-10-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Om du ifrågasätter alla "teorier" om att detta inte är så lätt att slinka undan med som du tror, varför kör du inte bara på som du egentligen vill göra?

Ut med dig och koppla runt då, sen återkom månadsvis och berätta hur det går istället.
Typiskt snackpelle men verkligen ingen verkstad.

Ämen det är väl roligare att höra från nån som vet istället för nån som tror!

Vattenmätaren är redan runtkopplad, behöll huset på mätaren.
Garage, bastu, uterum och sommarvatten för bevattning går förbi.
Citera
2024-10-18, 10:29
Medlem
cacas avatar
Citat:
Men VET du att elbolaget kommer märka det?

När elpriset skenade för ett par år sedan så sänkte jag bergvärmepumpen och eldade i kaminen och stängde av bubbelkoppen. Jag mer är halvverade min elräkning då, utan att få besök av vattenfall.
Om du som elbolag skickar ut 10 000 kWh på ledningen som de mäter till den del/transformator du och dina grannar delar på och via elmätaren får tillbaka 10 000 kWh vet de att ingen stjäl el i ert område.

Skulle de få tillbaka 9000 kWh vet de att det saknas 1000 kwh i ditt område = någon stjäl ström.

Sen kollar de alla förbrukare från station sen mot er egen mätare, dvs ringa in.

Att du drar ner på din förbrukning är inget annat än normalt, de skickar då kanske ut 9500 kWh och ni tillsammans förbrukar 9500 kWh = allt ok.
Citera
2024-10-18, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Om du som elbolag skickar ut 10 000 kWh på ledningen som de mäter till den del/transformator du och dina grannar delar på och via elmätaren får tillbaka 10 000 kWh vet de att ingen stjäl el i ert område.

Skulle de få tillbaka 9000 kWh vet de att det saknas 1000 kwh i ditt område = någon stjäl ström.

Sen kollar de alla förbrukare från station sen mot er egen mätare, dvs ringa in.

Att du drar ner på din förbrukning är inget annat än normalt, de skickar då kanske ut 9500 kWh och ni tillsammans förbrukar 9500 kWh = allt ok.

Vet inte hur det är nu men förut så hände det en gång att en kabel i gatan var skadad så att det förbrukades ström genom jord och inte av oss förbrukare, inget märktes eller åtgärdades förens säkringarna började gå i skåpet på gatan, innan distributionen levererades till hushållen. Så i detta fallet så skickades det ut bra mycket mer ström än som kunde faktureras och ses via mätarna. Och riktigt långt tillbaka i tiden när det var "snurrskiva" och manuell avläsning ett par gånger per år var det ännu lättare. Det som jag beskrev hände för ett bra tag sedan men med elektronisk avläsning.
Citera
2024-10-26, 15:13
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Vi fick elledningarna nedgrävda för ca 10 år sedan och jag tänkte att jag går på med en ny matning ifrån elskåpet på gatan där min och mina grannars knivsäkringar ligger, dvs före mitt mätarskåp och huvudsäkringar.
Jag har kollat i skåpet och det finns plats att sätta dit yttligare knivsäkringar.
Du tror inte nätägaren har dokumenterat hur många säkringslister som ska sitta i kabelskåpet? Om de hittar en ny okänd, är det ju bara att följa kabeln. Blir rätt svårt för dig att bortförklara detta om kabeln går in i ditt hus.

Citat:
Märker vattenfall om ett område med 250 villor ”tappar” 15000 kwh på ett år?
Jag tror knappast kommunen har egna elabonnemang till sina pumpstationer tex, så det borde ju finnas ett hyffsat svinn på elnätet.

Jag kan garantera dig att det sitter en elmätare i/på varje pumpstation, oavsett vem som driftar den. Dessa är dessutom i regel kat-2, dvs transformatormätning och större säkringar än 63A.
Citera
2024-11-17, 00:39
Medlem
Vill man jävlas med dom utan att betala skulle jag rekommendera att koppla upp kondensator mellan fas och nolla på samtliga faser på cirka 120-150uF eller runt 170-200uF för delta kopplat. Elbolaget lär fundera vad i helvete du håller på med när du drar 16A på alla faser konstant men dom kan inte fakturera dig för något då du matar tillbaka samma 16A, dvs du belastar bara nätet utan att behöva betala. Skulle för många hålla på så skulle vi nog snart behöva börja betala för reaktiv effekt.
Senast redigerad av winrar. 2024-11-17 kl. 00:43.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in