Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-16, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Sarah Sjöström har nu vunnit 70 individuella medaljer på internationella seniormästerskap (EM, VM och OS), varav 47 guld.

50m frisim: 10 guld, 5 silver, 1 brons (16 medaljer)
100m frisim: 7 guld, 8 silver, 2 brons (17 medaljer)
200m frisim: 1 guld, 1 silver, 1 brons (3 medaljer)
Frisim totalt: 18 guld, 14 silver, 4 brons (36 medaljer)
50m fjärilsim: 15 guld, 1 silver (16 medaljer)
100m fjärilsim: 14 guld, 2 silver (16 medaljer)
Fjärilsim totalt: 29 guld, 3 silver (32 medaljer)
100m medley: 1 silver, 1 brons (2 medaljer)
Alla simsätt: 47 guld, 18 silver, 5 brons (70 medaljer)
Flott.
Kul f.ö. att 100 m medley är den enda grenen där hon har hundraprocentigt medaljfacit: i de två mästerskap där hon ställde upp där så tog hon medalj. Av för mig okänd anledning var det bara i två kortbane-EM hon ställde upp där.
Citera
2024-08-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vi har inte haft en konkurrenskraftig manlig simmare som tar globala medaljer sedan Lars Frölander.
Vad beror det på?
Det är fan undermåligt hur man än ser på saken nämligen.
Urvattande VM och EM medaljer a la Erik Persson räknas för övrigt icke.
Naturligtvis så gör de inte det.Kortbana är trams och går bort även det.

Att fler tjejer än killar tränar simning kan ju vara en förklaring till att de också får fram fler konkurrenskraftiga simmare. Killar väljer av okänd anledning oftast andra sporter numera.
Citera
2024-08-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Att fler tjejer än killar tränar simning kan ju vara en förklaring till att de också får fram fler konkurrenskraftiga simmare. Killar väljer av okänd anledning oftast andra sporter numera.

Märkligt är det.
Dagens usla nivå på svensk herrsimning måste vara all time low.
Citera
2024-08-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Märkligt är det.
Dagens usla nivå på svensk herrsimning måste vara all time low.

Det är få som orkar lägga ner den träning som krävs för att nå världseliten helt enkelt tror jag.
Citera
2024-08-17, 21:49
Medlem
Tror kanske inte Sarah-boomen sträcker sig riktigt hela vägen till herrsidan. Hade behövts någon herre att se upp till också. För mig är Seeliger och Hanson jättebesvikelser på herr utifrån talangnivå.

Sen är inte Erik Persson sämre än någon svensk simmare bakom Sarah, det vill jag ha sagt. Louise har tre individuella EM/VM medaljer i långbana. Sophie två. Junevik två. Michelle en. Erik tre.

Men damsidan har alltså många fler på den nivån, och därmed även lagkapper att synas i.
Senast redigerad av frankkk 2024-08-17 kl. 21:51.
Citera
2024-10-08, 11:02
Medlem
Hanssons och Junevik är aviserade till världscupen som drar igång nästa veckoslut i Kina.

Man har väl fått känslan att Sarah inte kommer dra på sig simmössan på hela hösten. "Lång paus" indikerar ju minst det. Och med andra ord inte ställa på upp på VM i december. Kanske rentav familjebildning på gång mellan raderna? Dock är det 2026 som är det stora mellanåret i simkalendern om hon ska göra en Alshammar.
Citera
2024-10-17, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Hanssons och Junevik är aviserade till världscupen som drar igång nästa veckoslut i Kina.
Jag tror det är första gången någonsin som VC i bansimning är tillgängligt för alla svenskar(bortsett från på nån obskyr simsajt med så överprissatta abonnemang så ingen icke-simmare tecknar sig) iom att säsongens tre(eller om det var fyra VC-möten?) ska sändas FTA på EurovisionSport. Två första helgernas TV-tider, och som synes så krockar samtliga inledande pass med John Blund's långdistanscup i pömsighet:

Fredag 18 Okt

03:27-06:27 World Aquatics Swimming World Cup 2024 - Stop 1, Shanghai | Heats - Day 1
12:20-13:57 World Aquatics Swimming World Cup 2024 - Stop 1, Shanghai | Finals - Day 1

Lördag 19 Okt

03:27-06:27 World Aquatics Swimming World Cup 2024 - Stop 1, Shanghai | Heats - Day 2
12:20-14:00 World Aquatics Swimming World Cup 2024 - Stop 1, Shanghai | Finals - Day 2

Söndag 20 Okt

03:27-06:27 World Aquatics Swimming World Cup 2024 - Stop 1, Shanghai | Heats - Day 3
12:20-14:01 World Aquatics Swimming World Cup 2024 - Stop 1, Shanghai | Finals - Day 3

Torsdag 24 Okt

02:27-05:27 World Aquatics Swimming World Cup 2024 - Stop 2, Incheon | Heats - Day 1
12:32-13:57 World Aquatics Swimming World Cup 2024 - Stop 2, Incheon | Finals - Day 1

Fredag 25 Okt

02:17-05:17 World Aquatics Swimming World Cup 2024 - Stop 2, Incheon | Heats - Day 2
12:32-14:00 World Aquatics Swimming World Cup 2024 - Stop 2, Incheon | Finals - Day 2

Lördag 26 Okt

02:17-05:17 World Aquatics Swimming World Cup 2024 - Stop 2, Incheon | Heats - Day 3
12:32-14:12 World Aquatics Swimming World Cup 2024 - Stop 2, Incheon | Finals - Day 3

https://eurovisionsport.com/schedule
Citera
2024-10-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Jag tror det är första gången någonsin som VC i bansimning är tillgängligt för alla svenskar(bortsett från på nån obskyr simsajt med så överprissatta abonnemang så ingen icke-simmare tecknar sig) iom att säsongens tre(eller om det var fyra VC-möten?) ska sändas FTA på EurovisionSport.

Det har nog mestadels pendlat mellan gratis och kanske €5 för en månad på senare år i mitt minne. Möjligen har jag haft vpn och inte tänkt på att det varit otillgängligt annars dock. Eurovision känns nytt, FINA/World Aquatics egna playtjänst har det mestadels handlat om för världscupen. Viaplay sände nåt år om jag inte minns galet, alltid engelsk kommentering dock.

Säger en del om simningens status utanför mästerskap att det sällan plockas upp några tävlingar av TV. Där får man ge ISL att dom ändå fick Eurosport att sända allt, för annars är det alltid arrangörssidor eller lokala lösningar som gäller.
Citera
2024-10-18, 12:43
Medlem
Frustrerande knaster i ljudet, och bitvis rejält osynkat under första halvtimmen med invigningsceremonin, var dock mindre vid startsignalen på första heatet.

Dagens finaler med svenskt/nordiskt:

12:51 50 rygg, Louise Hansson
13:04 200m fjäril, Laura Lahtinnen
13:18 200m bröst, Sophie Hansson
13:32 50m fritt, Sara Junevik
13:44 100m medley, Louoise Hansson, Laura Lahtinen

Resultat/livetiming; https://www.worldaquatics.com/compet...p-2024/results
Senast redigerad av pumahunter 2024-10-18 kl. 12:47.
Citera
2024-10-20, 13:16
Medlem
Inte vart mycket nordiskt på pallen i finalerna hittills, men nu finskt i topp följt av svenskt på tredjeplats, det var roligt. Vilken längdskillnad det är på Laura och Louise.

Fler nordiska hålltider med svenskt/finskt på damsidan är dessa, har inte kollat herrarna:

13:21
13:35
13:48

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det har nog mestadels pendlat mellan gratis och kanske €5 för en månad på senare år i mitt minne. Möjligen har jag haft vpn och inte tänkt på att det varit otillgängligt annars dock. Eurovision känns nytt, FINA/World Aquatics egna playtjänst har det mestadels handlat om för världscupen. Viaplay sände nåt år om jag inte minns galet, alltid engelsk kommentering dock.

Säger en del om simningens status utanför mästerskap att det sällan plockas upp några tävlingar av TV. Där får man ge ISL att dom ändå fick Eurosport att sända allt, för annars är det alltid arrangörssidor eller lokala lösningar som gäller.
Du har rätt och jag hade fel, VC sändes på Youtube förra året, men jag hade förträngt det eftersom det led av frame rate-mismach vilket jag beklagade mig över då, jag pallar inte sportsändningar med små ryck i bilden hela tiden. Då ser jag hellre på något annat där bilden flyter som den ska, har alltid så det räcker och blir över. I detta ögonblick utöver simningen är det hästhoppning, badminton från Danmark, italiensk damfotboll, WTA-final, SDHL och engelska Super League.

Jag undrar lite hur mycket det spelar in att det sänds på EurovisionSport bakom inloggning, jämfört med Youtube, förra året var det några som kollade och skrev i tråden, i år ingen mer än du och jag, och då är det den sporten som ståtat med en av Sveriges största fixstjärnor denna sidan sekelskiftet ihop med Maggan, Stina och Charlotte. Om det kanske spelar in att Sarah inte är med? Men dom andra tre svenskorna och Laura räcker för mig. I sammanhanget saknar man danskt på damsidan lite.

Edit: Att Viaplay har sänt har jag dock helt glömt av, hur många år sedan var det? Har haft oavbruten tillgång till tjänsten i över 10år nu om jag minns rätt. VC med Sarah borde jag kollat på.

Edit2: Sarah's frånvaro till trots så hör och ser man hennes namn i bild ganska ofta bland rekordtiderna.

Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Vill dom att man ska titta? Morgonpassen sänds i finfina 60ps utan frame rate-mismatch där World Aquatics har anpassat val av feed till Youtube's tekniska specifikationer, tyvärr utan kommentering varvid det blir lite torftigt även om jag såg Sarah vinna ett heat i morse.

Finalpassen har kommentering men dom sändningarna är i sin tur är defekta, 30fps konverterat från en 50fps-feed, konstant ofrånkomliga småryck av frame rate-mismatch. Om jag vill se världscupen som den ska se ut med korrekt bild, vart anser dom att man ska vända sig då? När det finns 10st olika direktsända sportsändningar att se på i varje ögonblick med korrekt bild, då väljer jag inte den sändningen där det är fullt av ryck i sändningen, även om jag hade velat se världscupen pga svenskorna.
Senast redigerad av pumahunter 2024-10-20 kl. 13:38.
Citera
2024-10-24, 13:37
Medlem
Man hoppas ju svenskorna ska ta ett steg framåt nu när Sjöström har semester, men det är finskan Laura Lahtinen som står för den stora nordiska behållningen hittills, bara 21 år gammal. Förra veckans tävlingar slog hon finska rekord flera ggr om, och nu upprepad bronspeng i 200m fjäril, första 100 meterna är hon i en egen division, så hon kommer förhoppningsvis vinna 100m-loppet igen på Lördag, den finalen går kl. 12:30.

Yle ligger lite efter, dom verkar inte ha en enda artikel om hennes nuvarande simning, men hittar denna:

https://www.hbl.fi/2024-10-20/tva-na...aura-lahtinen/

Trevlig bekantskap som fyller upp tomrummet efter Kaisa Mäkäräinen's tillfälliga sabbatsår och Wilma Murto's formsvacka, i väntan på att Kerttu Niskanen och Krista Pärmäkoski ska få sätta stavarna i snön igen, eller att alla dom finska friidrotterskorna ska få komma igång igen efter årsskiftet, vilket väl är den sport där det finns mest finskt att bli glad över.

Världsrekord av amerikanskan Kate Douglass på 200m bröst! Ryska Yuliya Efimova's rekord stod sig i 11år.
Citera
2024-11-27, 17:06
Medlem
Signe Stahl är vidare till final på JVM i simhopp, 3m, som fjärde bäst. Hack upp till dom tre bästa, men även hopp ned till övriga. Finalen går sent ikväll. Youtube som gäller för detta.

Blir en mastodontdag och test av skärpan. 41 stycken var med i kvalet och så 9 omgångar på det för att få fram 12 hoppare till finalen. Tog 4½ timme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in