Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-19, 11:07
Medlem
Jag har rivit en gammal bro frn 1939 och sgat upp virket i eldningsvnlig storlek. Nu slog det mig: Tnk om virket r impregnerat med arsenik? Eller ngot annat farligt (fr mig eller skorstenen)? r det ngot srskilt jag mste tnka p eller r det bara att elda p?
Citera
2024-10-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkiraKurosawa
Jag har rivit en gammal bro frn 1939 och sgat upp virket i eldningsvnlig storlek. Nu slog det mig: Tnk om virket r impregnerat med arsenik? Eller ngot annat farligt (fr mig eller skorstenen)? r det ngot srskilt jag mste tnka p eller r det bara att elda p?

I min kamin i huset, s hade jag aldrig eldat nt annat n frsk (well, torkad sklart), ved.
Mjligtvis engngspall.
Allt annat r troligen behandlat p nt stt. Elda upp i trdgrn istllet, eller lmna till terbruket om du orkar.
Citera
2024-10-19, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
I min kamin i huset, s hade jag aldrig eldat nt annat n frsk (well, torkad sklart), ved.
Mjligtvis engngspall.
Allt annat r troligen behandlat p nt stt. Elda upp i trdgrn istllet, eller lmna till terbruket om du orkar.

Hade de brjat med det 1939?
Citera
2024-10-19, 11:47
Medlem
Citat:
Hade de brjat med det 1939?

Google sger att SJ-pallen, senare euro-pallen togs fram 1949, s nej.

Oavsett, tror jag inte att din bro r (var) byggd av engngspall heller. Utan av tr som r behandlat. Och jag hade inte brnt sdant i min kamin inomhus.
Framgick inte det av mitt frra inlgg?
Citera
2024-10-19, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Google sger att SJ-pallen, senare euro-pallen togs fram 1949, s nej.

Oavsett, tror jag inte att din bro r (var) byggd av engngspall heller. Utan av tr som r behandlat. Och jag hade inte brnt sdant i min kamin inomhus.
Framgick inte det av mitt frra inlgg?
Ja det var behandlat virke jag menade. Det var hur som helst mycket grvre dimensioner n vad som finns i lastpallar
Men nu vet jag att behandlat virke frekom p 30-talet, s d ska jag nog avst frn att elda det.
Citera
2024-10-19, 12:12
Medlem
Citat:
Tnk om virket r impregnerat med arsenik? Eller ngot annat farligt
Vad skulle hnda d?
Citera
2024-10-19, 12:15
Medlem
ImStillCutes avatar
Var det behandlat s var det med kreosot.
Det var det som SJ anvnde. men d borde du se att det r kraftigt brunt
eventuellt som tjra p.
S ser dem inte ut som gammal jrnvgsrls s skicka upp dem i pipan.
Se till att den r torr, annars s kan det bli egenproducerad kreosot i skorsten.
Citera
2024-10-19, 12:32
Medlem
321js avatar
https://forum.odla.nu/index.php?showtopic=120212

"Tidigare har ven de starkt miljfarliga mnena krom och arsenik (ger gulgrnt virke) och kreosot (svartbrunt virke som luktar tjra) anvnts fr impregnering av tr som str i direkt kontakt med mark och vatten"

https://www.ovanaker.se/boendeochmil...attra.939.html

Det r inte tilltet att elda impregnerat virke

Arsenik, koppar och krom frstrs inte vid frbrnning, och kreosot frstrs frst vid mycket hga temperaturer som inte kan uppns i en vanlig villapanna eller i majbrasan. Det r inte tilltet att lgga upp impregnerat virke i ett upplag utan att frst ha anmlt eller skt tillstnd till detta. Kasserat virke r farligt avfall och ska tas omhand som sdant.

Den som sljer impregnerat virke r skyldig att lmna information om vilka regler som gller fr anvndningen. Det gller ven fr frsljning av kasserade sliprar och telefonstolpar.
De regler som finns r straffsanktionerade i miljbalken och milj- och byggfrvaltningen r skyldigt att anmla alla vertrdelser till klagare.

https://www.familjeliv.se/forum/thre...regnerat-virke
Tryckimpregnerat virke innehller arsenik som frigrs vid eldning. Mycket giftigt. ven askan r vldigt giftig.

https://www.storstockholm.brand.se/n...en-for-soteld/

Att elda med annat trmaterial som lastpallar, gammalt byggmaterial och mlat eller impregnerat tr kan ge betydligt hgre temperatur p rkgaserna, utslpp och skadliga belggningar p eldstad och skorsten. Mlat virke ska lmnas till kommunens tervinningscentral. - En del mnniskor kan nu lockas av att elda med ved som r fuktig eller nnu vrre av dlig kvalitet som byggmaterial och mlat eller impregnerat tr.
Det kan vara skadligt bde fr skorsten och milj samt innebra en brandfara. Kontrollera att rken som kommer ur skorstenen r ljus, klar och genomskinlig, inte gul eller svart, sger Karin Kebbe Helin.
Senast redigerad av 321j 2024-10-19 kl. 12:48.
Citera
2024-10-19, 12:52
Medlem
ImStillCutes avatar
Arsenik , koppar,krom kom p 60-talet.
Innan dess var det kreosot.
Citera
2024-10-19, 13:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag hittade rtt snabbt att man hade impregnering redan 1850-talet
Stor risk att ditt material har impregnerats och d ska man inte elda det.

"Impregnerat trskyddsmedel har en historik som gr tillbaka till 1850-talet nr kemikalier sprutades in i slipers vid byggnation av jrnvgsrls. Sedan kom telefonin och elektriciteten dr stolparna fr ledningarnas behandlades p samma stt fr att motverka rta. P den tiden var det staten som ombesrjde impregneringen.

Det var frst p 1930-talet som privata fretag brjade arbeta med impregnering. Bland de frsta var gruvbolaget Boliden dr verbliven arsenik frn malmproduktionen anvndes som trskyddsmedel."

https://www.tidningenbyggmaterial.se...de-alternativ/
Citera
2024-10-19, 14:28
Medlem
jugbandbluess avatar
det handlar isfall om kreosot. och du knner det p lukten nr du sgar i det. det syns ven tydligt p ndtret dr du sgat.
Citera
2024-10-19, 19:18
Medlem
Mste bara hvda att en trbro som funnits sedan 1930-talet mste vara behandlad p ngot stt fr att finnas kvar.
Ytterst tveksam till att virket ens verlever s lnge ven om det vore behandlat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in