Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-20, 04:01
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Det pratas mycket om fenomenet lawfare, dvs att använda olika rättvårdande och förvaltningsrättsliga medel för att ställa till bekymmer för en motståndare. Det finns dock inget bra svenskt ord för detta som jag kunnat hitta.

"Lagföring" blir översättningsmässigt inte så tokigt (lag och andra ledet i krigföring) men det ordet är ju redan upptaget.

Rättsmissbruk kanske?

Mer om själva fenomenet som väl inte är mer topic är än nödvändigt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lawfare (den svenska artikeln har heller inte något svenskt ord för det hela.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lawfare
Citera
2024-10-20, 05:26
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det pratas mycket om fenomenet lawfare, dvs att använda olika rättvårdande och förvaltningsrättsliga medel för att ställa till bekymmer för en motståndare. Det finns dock inget bra svenskt ord för detta som jag kunnat hitta.

"Lagföring" blir översättningsmässigt inte så tokigt (lag och andra ledet i krigföring) men det ordet är ju redan upptaget.

Rättsmissbruk kanske?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lawfare (den svenska artikeln har heller inte något svenskt ord för det hela.

Det närmsta jag kommer på är filibuster, men det är inte rätt ord. Kom på något och sprid.
Citera
2024-10-20, 05:48
Medlem
Full-Retards avatar
Rättsbekämpning, rättsnedkämpning, opponenträttskvävning, meningstvistbekämpning, bekämpningsrätt, konkurrentkväsning, opponentmisskrediteringsmetod, misskrediteringsintention osv, jag är ett språkligt geni

Misskreditering av Opponent genom Lagar = MOL

”Som den pissråtta denne är skydde denne inga medel för att MOL:a ner vem som helst som stod i vägen”
Senast redigerad av Full-Retard 2024-10-20 kl. 05:54.
Citera
2024-10-20, 06:26
Medlem
E-Mac.s avatar
Lex abusus.
Citera
2024-10-20, 09:10
Bannlyst
kontrollerad opposition
Citera
2024-10-20, 09:12
Medlem
StorKokoss avatar
lagrätt
Citera
2024-10-20, 09:42
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det närmsta jag kommer på är filibuster, men det är inte rätt ord. Kom på något och sprid.
Jo, fast svårt nog att få fason på rätt ord.
Citera
2024-10-20, 09:43
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompani
kontrollerad opposition
Det är ju snarast något som lawfare kan vara ett medel att uppnå.
Citera
2024-10-20, 09:43
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Rättsbekämpning, rättsnedkämpning, opponenträttskvävning, meningstvistbekämpning, bekämpningsrätt, konkurrentkväsning, opponentmisskrediteringsmetod, misskrediteringsintention osv, jag är ett språkligt geni

Misskreditering av Opponent genom Lagar = MOL

”Som den pissråtta denne är skydde denne inga medel för att MOL:a ner vem som helst som stod i vägen”
Bekämpning är inte då dumt ord att laborera med. Ävenså kväsning.

Lagkväsning
Rättskväsning
Rättsbekämpning

Okynneslagföring kanske?
Citera
2024-10-20, 10:57
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2

Rättsmissbruk kanske?

Om vi bygger på orden djurrättsaktivist och rättshaverist så kanske ”rättsaktivist” och ”rättsaktivism”?

Vill man mera se till krig och strid så kanske justitieattack eller juridisk krigsföring eller lite mindre aggressivt; justitiejujutsu?
Citera
2024-10-20, 11:09
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Om vi bygger på orden djurrättsaktivist och rättshaverist så kanske ”rättsaktivist” och ”rättsaktivism”?

Vill man mera se till krig och strid så kanske justitieattack eller juridisk krigsföring eller lite mindre aggressivt; justitiejujutsu?
Rättsaktivism är ganska bra. Lawfare kan ju vara både privat (jag tar grannens nya staket till myndigheterna) och "officiell" (min kompis myndighetspersonen ger sig på grannens staket) eller driven av en organisation (föreningen staketens väl ger sig på grannens staket).

Använt i meningar och med verkliga exempel:

De ständiga åtalen mot Dan Park förefaller vara ren rättaktivism givet att många liknande fall inte lagförs.

HMF-åtalet mot Flashback är rättaktivism där man försöker tysta ett forum för medborgarna att säga sin mening.

Christian Peterson är en högerextrem rättsaktivist som under flaggen Förtalsombudsmannen systematiskt angriper vänstermänniskor.

Inte så dumt, tycker jag.
Citera
2024-10-20, 11:58
Moderator
barkenarots avatar
Det vedertagna justitiemord skulle kunna utvidgas till justitiekrig eller justitiemassaker i de mer omfattande fallen. Jiujitsu är för självförsvar så justitiejiujitsu, i den mån det finns, borde syfta på något annat.

I mindre fall kommer ordet paragrafrytteri till minnes. Det är kanske obsolet idag när domarna bygger på tolkningar av domar som bygger på tolkningar i förarbeten som upphäver vissa lagparagrafer i just det specifika fallet. Av samma skäl passar det nog inte med en direkt översättning av lawfare heller.

Man brukar tala om lag och ordning som polisen ska upprätthålla med stöd av övriga rätts-/felsväsendet. I många fall väljer de, i Sverige, att fokusera på ordningen. Ordningsaktivism och ordningskrig blir därför mina favoriter, om än med noll acceptans idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in