Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-16, 20:31
Medlem
Vem0ths avatar
Bearnaise, senapsmajo, senapsgrädde, cafe de paris, rödvinssås, ostsås, tomatsås och min favorit... rå äggula.

Den måste vara "rykande" färsk då gräv efter bästa datum men äggula och lite extra svartpeppar är så förbannat gott.
Citera
2024-10-19, 15:15
Medlem
Stekte i dag tärnad potatis (på burk) och lök, inget kött i då det skulle serveras till biffar av malet nötkött.

När potatis och lök var färdigstekt så hällde jag på en äggula med lite mjölk och en tesked dijon istället för grädde och dijon. Alltså a la carbonara.

Tyckte det blev godare än gräddstuvat, alltså riktigt bra, så nu får min nästa pytt också den behandlingen. Kanske med en skvätt worcester också.
Citera
2024-10-19, 17:23
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Stekte i dag tärnad potatis (på burk) och lök, inget kött i då det skulle serveras till biffar av malet nötkött.

När potatis och lök var färdigstekt så hällde jag på en äggula med lite mjölk och en tesked dijon istället för grädde och dijon. Alltså a la carbonara.

Tyckte det blev godare än gräddstuvat, alltså riktigt bra, så nu får min nästa pytt också den behandlingen. Kanske med en skvätt worcester också.

Lätta alternativ till grädde funkar ochså som mjölk.. I en bolognese eller köttfärsås så vill vissa dränka den med fullfet grädde (mastigt).. mjölk räcker om man vill jämna ut den på nåt sätt ibland när man känner för det

Traditionellt standardmässigt att ha bara mjölk till tex en stuvad potatis (och ingen grädde men smör)
men vill man ha i grädde så kör såklart
Citera
2024-10-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Lätta alternativ till grädde funkar ochså som mjölk.. I en bolognese eller köttfärsås så vill vissa dränka den med fullfet grädde (mastigt).. mjölk räcker om man vill jämna ut den på nåt sätt ibland när man känner för det

Traditionellt standardmässigt att ha bara mjölk till tex en stuvad potatis (och ingen grädde men smör)
men vill man ha i grädde så kör såklart
Vitsen nu var att jag bytte grädde (som i gräddstuvad pytt) mot äggula. Att jag sedan hade i en skvätt mjölk var för att det ägget inte skulle koagulera för snabbt och få klumpar.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-10-19 kl. 17:37.
Citera
2024-10-20, 13:08
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Vitsen nu var att jag bytte grädde (som i gräddstuvad pytt) mot äggula. Att jag sedan hade i en skvätt mjölk var för att det ägget inte skulle koagulera för snabbt och få klumpar.

Ja det blir bra.. en liten äggstanning
Citera
2024-10-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ja det blir bra.. en liten äggstanning
Näe, ingen äggstanning. På samma sätt som att hotellens äggröra till frukosten inte är en äggröra utan snarare en omelett.

Jämför med en carbonara, där gulan får en krämig konsistens som är väldigt lik grädde. Och anledningen till att många tror att carbonara innehåller grädde.
Citera
2024-10-20, 13:44
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Näe, ingen äggstanning. På samma sätt som att hotellens äggröra till frukosten inte är en äggröra utan snarare en omelett.

Jämför med en carbonara, där gulan får en krämig konsistens som är väldigt lik grädde. Och anledningen till att många tror att carbonara innehåller grädde.

Vet inte hur du menar nu ?.. ja de viktigaste är ju att du får krämighet av äggulan så den inte koagulerar
Sen beroende på hur varm din pyttepanna är relativt dina ägg och din ev lätt uppvärmd mjölk, pastavatten, buljongvatten med redning, whatever så

Äggvita koagulerar vid 62 till 65 grader. Äggula koagulerar vid 65 till 70 grader. "64-gradersägg" sägs vara den perfekta konsistensen.

en äggstanning mix med mycket mindre mjölk med mer ägg behöver inte stanna bara för jag gav förslag om det
Senast redigerad av Sladdaren 2024-10-20 kl. 13:47.
Citera
2024-10-20, 13:47
Medlem
Citat:
Vet inte hur du menar nu ?.. ja de viktigaste är ju att du får krämighet av äggulan så den inte koagulerar
Sen beroende på hur varm din pyttepanna är relativt dina ägg och din ev lätt uppvärmd mjölk, pastavatten whatever så

Äggvita koagulerar vid 62 till 65 grader. Äggula koagulerar vid 65 till 70 grader. "64-gradersägg" sägs vara den perfekta konsistensen.
Vid en äggstanning har ägget stelnat. Om du gör en carbonara så stelnar inte ägget. Därav krämigheten. Densamma som jag vill uppnå med äggula i min pytt.

En perfekt äggröra stannar man innan den koagulerar helt, med något kallt som smör, grädde...
Citera
2024-10-20, 13:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Vid en äggstanning har ägget stelnat. Om du gör en carbonara så stelnar inte ägget. Därav krämigheten. Densamma som jag vill uppnå med äggula i min pytt.

Ja jag hann inte redigera ..men läs sista stycket i mitt förra inlägg så svarar jag på just det
Jag kallar det bara för "äggstanning" pga man lägger ihop ägg med mjölk men vill inte att det ska stanna
i detta fall. MEn jag kan förstå att du missförstod det... inget ska stanna alltså
Senast redigerad av Sladdaren 2024-10-20 kl. 13:51.
Citera
2024-10-20, 13:48
Medlem
SpelarAllanballans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Gräddstuvat med svartpeppar och cayenne/chili.
Eller steka ägget med gulan intakt och låta den rinna ut över pytten.

Ingen sås för min del.
Faller mig helt i smaken också 😃
Citera
2024-10-20, 13:51
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsnotmyname
Jag har fått lära mig att HP-sås och rostad lök är de korrekta tillbehören till pytt i panna.
Med tanke på att det klassiska receptet är "ta vad du har hemma, tärna det och stek" så finns det nog inget "korrekt"
Citera
2024-10-20, 13:53
Medlem
Citat:
en äggstanning mix med mycket mindre mjölk med mer ägg behöver inte stanna bara för jag gav förslag om det
Det skulle nog bli en trevlig kväll med öl, ägg och pyttipannaingredienser där vi försöker få till den perfekta pytten "med sås" :-)
Citat:
inget ska stanna alltså
Precis. Exakt på gränsen. Som en perfekt äggröra eller en suverän carbonara.

Lite så blir det när man bara häller en gula över pytten.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-10-20 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in