Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-19, 19:00
  #1
Medlem
Tjena

Haft en del hälsobestyr, och p g a potentiellt ärftlig sjukdom hos släkting med mera är jag ganska väl utredd för hjärtat. Det finns inget fel. Har bara ofarliga extraslag jag fått lära mig leva med.

Hade en luftvägsinfektion för ett tag sedan. Snittar sedan dess omkring ett extraslag i minuten som jag ofrivilligt känner av så ligger omkring tusen per dag. Detta är upp från mina vanliga ca 200st per dag, så ni kan förstå det är rätt störigt. Jag känner när dom kommer, jag märker alltså av det påtagligt utan att jag tänker på det. Vill inte ta typ inderal eller metoprolol som jag fått för detta + för att hantera hög vilopuls vid stress. Även om betablockerare reglerar det till viss del så blir jag sänkt i min fysiska kapacitet och hatar tröttheten, svaghet och dåliga kondition jag får av betablockerare. Har normalt sett okej vilopuls, men har periodvis haft en del stressorer i livet jag inte kunnat välja bort. Extraslag är värst i vila. Jag sitter inte och räknar skiten hela tiden, det är alltså inte oro som ingrediens. Jag har förstås vid ett par tillfällen räknat för att konstatera hur det står till. Mängden extraslag har varit förhöjt snart två månader, det blir värre efter jag ansträngt mig typ motionerat.

Vill inte ringa och belasta vården om detta eftersom jag redan är utredd och har andra problem så jag behöver lägga den kontakt jag har med vården på viktigare saker när jag väl har kontakt.

Tips på vad jag kan göra? Undviker förstås redan koffein och alkohol helt som jag vet kan påverka.
Citera
2024-10-19, 20:16
  #2
Moderator
Maviels avatar
Har du provat magnesiumtillskott?
Citera
2024-10-19, 20:30
  #3
Medlem
Damorkesterns avatar
Motion är väl alltid en tanke, ju bättre kondition, desto lugnare vilopuls. Sen kan man även tänka på mängden salt som man stoppar i sig; hjärtat vill ha en lagom balans mellan natrium och kalium för att jobba som bäst. Men börjar det bli ett mer frekvent problem bör du kanske prata med din läkare på vårdcentralen, för frekventa extrasystolier kan ju utvecklas till något negativt och man kan behöva göra en ablation för att hjälpa till att få bort oönskade elektriska signaler från sinuskutan.
Citera
2024-10-19, 20:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har du provat magnesiumtillskott?

Tack det var en bra påminnelse, tar det normalt sett kontinuerligt för muskler och återhämtning men blivit uppehåll sedan i somras och sen glömt av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
Motion är väl alltid en tanke, ju bättre kondition, desto lugnare vilopuls. Sen kan man även tänka på mängden salt som man stoppar i sig; hjärtat vill ha en lagom balans mellan natrium och kalium för att jobba som bäst. Men börjar det bli ett mer frekvent problem bör du kanske prata med din läkare på vårdcentralen, för frekventa extrasystolier kan ju utvecklas till något negativt och man kan behöva göra en ablation för att hjälpa till att få bort oönskade elektriska signaler från sinuskutan.

Kondition och andfåddhet är subjektivt så svårt att säga något om det, men jag har låg vilopuls ända nedåt 50 när jag sover, och ligger väl runt 65 när jag typ slöar i soffan. Tar jag betablockerare så kan vilopulsen hamna lågt så jag känner mig sjuk när jag ska upp och göra saker.

Gör man ablation för extraslag som bedömts som ofarliga?

Hur lätt ställer man till salt kalium balans genom uttorkning och svettning? Sköter inte kroppen det väldigt bra om det inte blir extremt?
Citera
2024-10-20, 13:16
  #5
Medlem
SysterMorbids avatar
Låter ju ändå som att metoprolol är en bra grej att börja med sen kanske börja med lite lättare träning?

Blir du verkligen så trött och blir du så begränsad av att ta exempelvis 50 mg metoprolol?
Citera
2024-10-20, 15:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Låter ju ändå som att metoprolol är en bra grej att börja med sen kanske börja med lite lättare träning?

Blir du verkligen så trött och blir du så begränsad av att ta exempelvis 50 mg metoprolol?

Tränar. Motionerar. Både före och efter infektion. Jag tog det lugnt med att komma igång efter infektion förstås.

Ja, metoprolol är kass, jag har en löprunda jag använder som måttstock och metoprolol ökar tiden det tar runt med flera minuter, ca en minut per kilometer. Får mig att producera massa slem och hostar, får ont i bronkerna. Har inte dessa besvär annars. Jag bad att få prova Salbutamol mot detta men den ger ju dom problem som betablockeraren ska hjälpa mot. Och ärligt ska jag behöva ta två mediciner jag mår sämre av är det lättare att bara stå ut.

För folk som accepterar att sitta still å bli feta och inte märker av hur deras kropp fungerar så är det väl bra. Men när det påverkar konditionen så mycket att det blir ansträngande att gå i trappor av det och mätbart sämre kondition så funkar det inte för mig.

Men jag tror jag har nått underliggande problem som gör att jag är kass från början, jag får kämpa som fan för att hålla kondition och andfåddhet, ansträngningsgrad på en för mig acceptabel nivå. Tänker det är därför jag blir så sänkt av betablockerare.
Citera
2024-10-21, 08:50
  #7
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Tränar. Motionerar. Både före och efter infektion. Jag tog det lugnt med att komma igång efter infektion förstås.

Ja, metoprolol är kass, jag har en löprunda jag använder som måttstock och metoprolol ökar tiden det tar runt med flera minuter, ca en minut per kilometer. Får mig att producera massa slem och hostar, får ont i bronkerna. Har inte dessa besvär annars. Jag bad att få prova Salbutamol mot detta men den ger ju dom problem som betablockeraren ska hjälpa mot. Och ärligt ska jag behöva ta två mediciner jag mår sämre av är det lättare att bara stå ut.

För folk som accepterar att sitta still å bli feta och inte märker av hur deras kropp fungerar så är det väl bra. Men när det påverkar konditionen så mycket att det blir ansträngande att gå i trappor av det och mätbart sämre kondition så funkar det inte för mig.

Men jag tror jag har nått underliggande problem som gör att jag är kass från början, jag får kämpa som fan för att hålla kondition och andfåddhet, ansträngningsgrad på en för mig acceptabel nivå. Tänker det är därför jag blir så sänkt av betablockerare.

Ålder? Vad är ditt mål med träning? Säger vi att du ska träna i en måttlig nivå så har nog metoprolol en minimal effekt på din prestationsförmåga. Men om du söker maximal effekt av din träning är ju inte betablockerare att föredra.. det förstår jag. Men att gå runt med obehagliga hjärtklappningar dagligen är nog mindre att föredra.
Citera
2024-10-21, 20:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Ålder? Vad är ditt mål med träning? Säger vi att du ska träna i en måttlig nivå så har nog metoprolol en minimal effekt på din prestationsförmåga. Men om du söker maximal effekt av din träning är ju inte betablockerare att föredra.. det förstår jag. Men att gå runt med obehagliga hjärtklappningar dagligen är nog mindre att föredra.

35. Motionerar och tränar för allmän hälsa, rör på mig i viss mån för viktreglering och sen för det är kul och allmänt välbefinnande. Exemplet jag gav handlar inte om jämförelse vid max prestation i spåret, utan ganska moderat, 6 min per km blir typ 7 för samma andningsfrekvens och upplevd ansträngning. Har inte vågat prova maxa med betablockerare i kroppen.
__________________
Senast redigerad av Robadido 2024-10-21 kl. 20:15.
Citera
2024-10-21, 20:14
  #9
Medlem
Testa meditera osv först. Tränar lugnare. Gå snabbare promenader istället för att springa.

Mvh/ En som lider av väldigt många extraslag. När det var som värst så var vart 3e slag extraslag.

Finns inget botemdel mot extraslag, men medicincer kan reducera obehagliga känslan som uppkommer i samband.

Då skulle jag rekommendera Inderal istället för Metroprolol.
__________________
Senast redigerad av blaha95 2024-10-21 kl. 20:22.
Citera
2024-10-21, 20:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
Motion är väl alltid en tanke, ju bättre kondition, desto lugnare vilopuls. Sen kan man även tänka på mängden salt som man stoppar i sig; hjärtat vill ha en lagom balans mellan natrium och kalium för att jobba som bäst. Men börjar det bli ett mer frekvent problem bör du kanske prata med din läkare på vårdcentralen, för frekventa extrasystolier kan ju utvecklas till något negativt och man kan behöva göra en ablation för att hjälpa till att få bort oönskade elektriska signaler från sinuskutan.

Sinusknutan rör man inte vid extraslag.

Det TS har är säkert stresshormoner som satt sig på hjärtmuskeln och orsakar detta. Alternativt att vagusnerven är känslig.

Inget farligt alls. Bara irriterande.

Ju lägre vilopuls, desto större risk att få extraslag.
Citera
2024-10-21, 20:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Propranolol tror jag kan funka bra för dig.

Mvh/ En som lider av väldigt många extraslag. När det var som värst så var vart 3e slag extraslag.

Oj, var tredje låter verkligen mycket. Antar att du också är utredd och allvarlig sjukdom är utesluten?

Har provat propranolol som är samma som inderal, tycker jag behöver upp en del i dos för det ska reglera extraslagen och då blir det samma som med metoprolol att min fysiska kapacitet, kondition sänks för mycket, så det blir i sig blir mer besvärande att ha dålig kondition och extra trötthet än extraslagen i sig. Det är väldigt sällan jag besväras av extraslag vid ansträngning/förhöjd puls, utan det är i vila det gör sig påmint. Kan inte tänka bort det, även om jag ser en film eller dokumentär som tar upp min koncentration till fullo blir det som att någon då och då trycker till mig i bröstet.

Den sänkta fysiska förmågan av betablockerare gör att jag känner mig sjuk. Extraslagen är mest en olägenhet, och får mig inte att känna mig sjuk, men det är störande. Hoppas du förstår.

Hade jag haft lika många som du skulle jag förmodligen hellre medicinerat och accepterat sämre kondition och trötthet.
__________________
Senast redigerad av Robadido 2024-10-21 kl. 20:30.
Citera
2024-10-21, 20:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Oj, var tredje låter verkligen mycket. Antar att du också är utredd och allvarlig sjukdom är utesluten?

Har provat propranolol som är samma som inderal, tycker jag behöver upp en del i dos för det ska reglera extraslagen och då blir det samma som med metoprolol att min fysiska kapacitet, kondition sänks för mycket, så det blir i sig blir mer besvärande att ha dålig kondition och extra trötthet än extraslagen i sig. Det är väldigt sällan jag besväras av extraslag vid ansträngning/förhöjd puls, utan det är i vila det gör sig påmint. Kan inte tänka bort det, även om jag ser en film eller dokumentär som tar upp min koncentration till fullo blir det som att någon då och då trycker till mig i bröstet.

Den sänkta fysiska förmågan gör att jag känner mig sjuk. Extraslagen är mest en olägenhet, och får mig inte att känna mig sjuk, men det är störande. Hoppas du förstår.

Hade jag haft lika många som du skulle jag förmodligen hellre medicinerat och accepterat sämre kondition och trötthet.

Jag är 32 år.

Ja, jag har haft 20 000 extraslag per dygn när det varit som värst.

Men min kardiolog var trots det inte imponerad. Han sa att det inte är något att oroa sig för

Men jag käkar Inderal dagligen mot det.

Mycket sitter mentalt, jag lovar. Du tänker på det omedvetet hela tiden. Vagusnerven blir känslig, och irriterar hjärtat och stresshomoner sätter sig på hjärtmuskeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in