2024-10-21, 01:16
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Ius mala fide, eller den svenska varianten som finns ovan i Greffues exempel.
Annars brukar man väl använda olika begrepp i dess ursprungsspråk när det inte finns en passande ord eller begrepp på den inhemska språket.
Så jag skulle rekommendera att man använder "Lawfare" i svenskan istället för att försöka hitta på nya begrepp som inte riktigt ändå får samma innebörd som det är menat i ursprungsspråket, t.ex. på samma sätt som man inom sociologin använder begreppet "verstehen" då det saknas en bra svensk översättning.
Detta i och med att den mer direkta översättningen "lagföring" är, som redan sagts i tråden, redan tagen.

Rättsföring kanske?
Mycket möjligt att det bästa är att använda det engelska ordet. Tyckte dock det kunde vara värt att se om det inte går att få fram ett svenskt.
Citera
2024-10-21, 01:25
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Mina favoriter så långt:
Rättsaktivism
Justititeaktivism
Justitiekrig

Spånade på att blanda in process i det hela:

Processmissbruk
Processaktivism
Processkrig

Gillar processmissbruk.

Åtalet mot X var politiskt motiverat processmissbruk. Y är en processmissbrukare.
Citera
2024-10-21, 01:26
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det engelska ordet barratry kan ju betyda ungefär samma sak (obefogat processande). Frågan är om det har någon bra svensk översättning. Advokatyr? Lagvrängning? Obefogat åtal?
Bra ord och det verkar betyda ungefär samma sak. Fast någon svensk översättning hittar jag inte. Så vi har nu två utrikiska ord för fenomenet men inget svenskt.
Citera
2024-10-21, 01:37
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Nja, lawfare kan ju vara ganska småskuret och terrorism leder tankarna till ganska dramatiska saker. Två gamla släktingar till mig drev under många år kampanj mot varandra (med ursprung i en tvist om vad den ene byggt på sin tomt) med ändlöst med anmälningar och processer som gick ganska långt ibland. Det var definitivt lawfare men pappersterrorism är lite väl starkt för den kategorin.

Fördelen med terrorism som ord är att det är negativt laddat vilket lawfare som fenomen gott kan ha, tycker jag. Fast det kanske är ett för negativt och stort ord för de flesta former av lawfare.

Processterrorism kanske. Ibland handlar det ju om att sätta folk i fängelse och det är ju inte bara pappersbaserat.

Av det jag läst kring ordet lawfare så har jag fått mera intrycket av att det handlar om att skrämma motståndare till tystnad, och att vinna rättsfallet är mera en bonus, men inget man räknar med, utan skrämma och stigmatisera är nog det huvudsakliga målet.

Jag tycker det är en form av terrorism när man använder domstolar till att skrämma, varna, stigmatisera och förtala motståndare. Då är man en terrorist. Och just lawfare börjar bli vanligare högre upp i maktpyramiden, så inte är det endast frågan om en juridisk skärmytsling nå mera.

Aron Flam råkade ut bland annat ut för detta, lawfare.

https://www.gp.se/debatt/processen-m...e-4ae2c6d4ceb0
Senast redigerad av E-Mac. 2024-10-21 kl. 01:44.
Citera
2024-10-21, 02:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Även det är ju mer en taktik som kan användas för att bedriva lawfare, snarare än det övergripande fenomenet.

Det intressanta är ju i så fall att plocka ner det engelska (amerikanska) ordet i sina beståndsdelar för att se hur beskrivande det egentligen är. Ordet är ju skapat som en parallell till warfare (krigföring) och direktöversättningen för »lawfare« blir ju då lagföring, vilket ju är det svenska ordet för när åklagaren ser till att en anmälan övergår i åtal. Uttrycket »lawfare« handlar mer om vad folk bestämmer sig för att ge det för betydelse än att det har en precis betydelse. På svenska skulle ju ett lika fånigt uttryck kunna myntas, exempelvis »anmälningsangrepp«.
Citera
2024-10-21, 02:53
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Av det jag läst kring ordet lawfare så har jag fått mera intrycket av att det handlar om att skrämma motståndare till tystnad, och att vinna rättsfallet är mera en bonus, men inget man räknar med, utan skrämma och stigmatisera är nog det huvudsakliga målet.

Jag tycker det är en form av terrorism när man använder domstolar till att skrämma, varna, stigmatisera och förtala motståndare. Då är man en terrorist. Och just lawfare börjar bli vanligare högre upp i maktpyramiden, så inte är det endast frågan om en juridisk skärmytsling nå mera.

Aron Flam råkade ut bland annat ut för detta, lawfare.

https://www.gp.se/debatt/processen-m...e-4ae2c6d4ceb0

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det intressanta är ju i så fall att plocka ner det engelska (amerikanska) ordet i sina beståndsdelar för att se hur beskrivande det egentligen är. Ordet är ju skapat som en parallell till warfare (krigföring) och direktöversättningen för »lawfare« blir ju då lagföring, vilket ju är det svenska ordet för när åklagaren ser till att en anmälan övergår i åtal. Uttrycket »lawfare« handlar mer om vad folk bestämmer sig för att ge det för betydelse än att det har en precis betydelse. På svenska skulle ju ett lika fånigt uttryck kunna myntas, exempelvis »anmälningsangrepp«.
På engelska är begreppet ganska brett. Wikipedias definition:

Lawfare is the use of legal systems and institutions to damage or delegitimize an opponent, or to deter an individual's usage of their legal rights.

Det är inte bara en fråga om att tysta någon utan kan även vara en fråga om att skada dem eller göra dem suspekta.

Om vi som exempel utgår ifrån att Trump är utsatt för lawfare (tråden handlar inte om det, vi bara tar det som givet just här) i form av att politiskt drivna åklagare tänjer lagens gränser maximalt för att kunna åtala honom så är det en form av lawfare som primärt handlar om att skada hans möjligheter att bli vald, få saker gjorda eller göra honom suspekt. Man kan förstås säga att allt ytterst handlar om att få tyst på folk eftersom det är en följd att bli suspekt och skadad på olika sätt men det är nog att göra begreppet väl snålt.

KKK togs ned till delar med hjälp av lawfare där det drevs skadeståndsåtal och annat och även om man förstås ville få tyst på dem så handlade det minst lika mycket om att slå sönder organisationerna och oskadliggöra ledande medlemmar.
Citera
2024-10-21, 03:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
På engelska är begreppet ganska brett. Wikipedias definition:

Lawfare is the use of legal systems and institutions to damage or delegitimize an opponent, or to deter an individual's usage of their legal rights.

Det är inte bara en fråga om att tysta någon utan kan även vara en fråga om att skada dem eller göra dem suspekta.

Om vi som exempel utgår ifrån att Trump är utsatt för lawfare (tråden handlar inte om det, vi bara tar det som givet just här) i form av att politiskt drivna åklagare tänjer lagens gränser maximalt för att kunna åtala honom så är det en form av lawfare som primärt handlar om att skada hans möjligheter att bli vald, få saker gjorda eller göra honom suspekt. Man kan förstås säga att allt ytterst handlar om att få tyst på folk eftersom det är en följd att bli suspekt och skadad på olika sätt men det är nog att göra begreppet väl snålt.

KKK togs ned till delar med hjälp av lawfare där det drevs skadeståndsåtal och annat och även om man förstås ville få tyst på dem så handlade det minst lika mycket om att slå sönder organisationerna och oskadliggöra ledande medlemmar.

Om man säger att okynnesanmälan bara är en del i »lawfare« så kan man lika gärna säga att det senare bara är en del i att försöka kompromettera, skada och förgöra. Amerikaner älskar att skapa nya ord och svenskar suger gärna upp dem utan att fundera över vad ordet egentligen är bra för.
Citera
2024-10-21, 04:38
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Om man säger att okynnesanmälan bara är en del i »lawfare« så kan man lika gärna säga att det senare bara är en del i att försöka kompromettera, skada och förgöra. Amerikaner älskar att skapa nya ord och svenskar suger gärna upp dem utan att fundera över vad ordet egentligen är bra för.
Begreppet lawfare är till för, IMHO, att peka ut när någon utnyttjar eller använder rättsystemet och myndigheter på ett sätt som är ohederligt, ohemult eller inte hur det är tänkt att användas. Oftast är det inte tekniskt sett en felanvändning. Jmf om en parkeringsvakt bara lappar stora bilar av politiska skäl, de stora bilarna blir ju inte felaktigt lappade men förstås orättvist behandlade.

Att okynnesanmäla är ett utmärkt exempel på felaktigt användning av rättssytem etc. Men det är inte synonymt. Skulle jag säga.
Citera
2024-10-21, 09:11
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Kan man inte bara byta ut ”anmälan” mot ”processande”? Okynnesprocessande.
Citera
2024-10-21, 12:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Begreppet lawfare är till för, IMHO, att peka ut när någon utnyttjar eller använder rättsystemet och myndigheter på ett sätt som är ohederligt, ohemult eller inte hur det är tänkt att användas. Oftast är det inte tekniskt sett en felanvändning. Jmf om en parkeringsvakt bara lappar stora bilar av politiska skäl, de stora bilarna blir ju inte felaktigt lappade men förstås orättvist behandlade.

Att okynnesanmäla är ett utmärkt exempel på felaktigt användning av rättssytem etc. Men det är inte synonymt. Skulle jag säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Kan man inte bara byta ut ”anmälan” mot ”processande”? Okynnesprocessande.

Den ursprungliga (nu föråldrade) betydelsen för okynne är enligt SAOB:
...etiskt förkastlig egenskap l. handling l. läggning, moraliskt fel
Stämmer väldigt bra på sådana som försöker använda juridiken som vapen för att smutskasta och att skada.

Anmälan är ju dock det enda som någon kan göra. Det är ju sedan åklagaren som startar processen.
Citera
2024-10-21, 16:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Anmälan är ju dock det enda som någon kan göra. Det är ju sedan åklagaren som startar processen.

Vem som helst kan iofs väcka enskilt åtal även för brott som normalt beivras av åklagare.
Citera
2024-10-21, 16:47
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.

Därför jag föreslog lagtysta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in