Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-21, 07:16
  #1
Medlem
Länge har man har hört ska vi ses, träffas och umgås men vad är vitsen. Även typ jag behöver komma bort, vill du hänga med.
Att anpassa sig är ansträngande och leder inte till djupare konversationer eftersom interaktioner och socialt samspel blir andras skäl och poänger.

Är det bättre att säga vi hörs på telefon eller hur undviker ni folk som vill hälsa och interagera?
__________________
Senast redigerad av utansamtycke 2024-10-21 kl. 07:24.
Citera
2024-10-21, 07:51
  #2
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Kroppspråk. Man ser på långa vägar när någon har fullt upp eller har bråttom till något.

När någon hälsar och pratar med dig då hälsar du tillbaka och svarar på det som sades samtidigt som du går, stanna inte upp för då har du satt dig själv i skiten.
Citera
2024-10-21, 08:01
  #3
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utansamtycke
Länge har man har hört ska vi ses, träffas och umgås men vad är vitsen. Även typ jag behöver komma bort, vill du hänga med.
Att anpassa sig är ansträngande och leder inte till djupare konversationer eftersom interaktioner och socialt samspel blir andras skäl och poänger.

Är det bättre att säga vi hörs på telefon eller hur undviker ni folk som vill hälsa och interagera?
Vitsen med att ses är ju djupare konversationer, interaktion och socialt samspel. Får du inte det så är det fel personer du träffar. Om du konsekvent låter bli att svara när dom ringer eller skriver så tröttnar dom nog så småningom. Problem solved.
Citera
2024-10-21, 08:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Om du konsekvent låter bli att svara när dom ringer eller skriver så tröttnar dom nog så småningom. Problem solved.
Att undvika är enkelt genom att tex aldrig svara men samtidigt vill man inte skapa uppmärksamhet.
Kroppsspråk kan vara att på förhand visa att man inte vill utan vara specifik förrän om/när man vill.

Det finns för stor procentandel vita. Samma etnicitet förväntar sig att man ska vilja vara gemensam.
Norrmalm ska vara som mitt eget hotell och naturreservat men med service när jag vill.
Citera
2024-10-21, 08:18
  #5
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utansamtycke
Länge har man har hört ska vi ses, träffas och umgås men vad är vitsen. Även typ jag behöver komma bort, vill du hänga med.
Att anpassa sig är ansträngande och leder inte till djupare konversationer eftersom interaktioner och socialt samspel blir andras skäl och poänger.

Är det bättre att säga vi hörs på telefon eller hur undviker ni folk som vill hälsa och interagera?
Säg sanningen, du vill inte ses.

”Kul att du vill ses. Jag känner inte för det, men vi ses när vi råkas”, ”Tack, Johan, men jag ska inte med och ta en öl”, ”Kul att du gillar formel 1, men nej, jag har annat för mig än att åka till Abu Dhabi”, ”Du, jag har inte tid nu”, ”Nej; ni kan inte komma över på en fika idag, men hälsa din nya flickvän”, etc, etc.
Citera
2024-10-21, 08:27
  #6
Medlem
halaltarzans avatar
De flesta av mina polare vet att jag är en halvknepig jävel och svarar jag inte så vill jag vara i fred, och de som inte riktigt greppat det får man väl säga att man känner sig låg och känner för att vara ensam.
Citera
2024-10-21, 08:30
  #7
Medlem
Vi hörs på Discord eller telefon istället. Ring eller skicka SMS när ni vill, och detsamma tillbaka. Folk behöver lära sig. Det är inte osocial och ensam man vill vara utan ifred under alla stunder när man inte vill något. Att inte säga hej betyder bara att man inte vill något under alla "där och då" på vanliga sätt.
Fråga istället direkt vad andra tycker om tex kärnkraft eller vad som helst men inget mingel eller tjafs.

Många vill inte småprata eller hälsa liksom bara pga norm. Umgänge får vara mer än hej hur är det och sen hejdå, eller snack om vardagligheter som förstör ens atmosfär när man är upptagen med att tänka på annat.
Ett sätt är att titta sidan om alla i ett rum och aldrig mötas med blick om man vet att man inget vill just då.
__________________
Senast redigerad av utansamtycke 2024-10-21 kl. 09:12.
Citera
2024-10-21, 08:40
  #8
Medlem
Kulturspraches avatar
folk undviker mig
Citera
2024-10-21, 10:46
  #9
Medlem
hennepins avatar
Jag ljuger och hittar på ursäkter. Det fungerar.
Citera
2024-10-21, 20:29
  #10
Medlem
Ganska tydligt att markera att man inte vill ha med någon att göra. Att inte besvara ögonkontakt, inte ställa motfrågor, ge korta svar är en tydlig markering på att man inte vill ha med någon att göra.

Ser jag en person som ger dessa signaler så tar jag det som att personen inte har något intresse av att ha kontakt med mig & jag går vidare med mitt liv.
Citera
2024-10-21, 20:52
  #11
Medlem
Farbaute666s avatar
Man ger den lite svenska, korta, reserverade nicken som hälsning. En lägstanivå av att "jag har sett dig, men jag är inte på humör för att interagera".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in