Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 22:13
  #25
Medlem
Jordgubbes avatar
Jo. När såg nån senast någonting som ritats, tillverkats och sålts av företaget själva? Hus är fula (för arkitekter gör dem inte), bilar är tråkiga (för alla bilföretag äger varandra), kläder är tråkiga (för allt tillverkas i typ samma fabrik i Kina). Produkter är ute, alla företag funderar på hur ta betalt för tjänster (eller tillverka en produkt som kommer i ny modell strax efter du fått hem förra, vilket är samma koncept). Hur skulle bilar plötsligt (efter en halv törnrosasömn, sedan 70 talet minst) bli personliga och intressanta?
Citera
Igår, 22:18
  #26
Medlem
Snowy3991s avatar
Bil ska inte vara "kul"

Du ska till jobbet bara.
Citera
Igår, 22:18
  #27
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vill jag ha en "familjebil" med lite lyx och mjukt spinnande sexa så kan inte marknaden erbjuda mig det längre. För 15-20 år sedan fanns massvis att välja på.
Håller totalt med, var kul med alla stora europeiska sedaner på 90 talet, glöm inte dom franska också.
Möjligt nåt amerikansk fortfarande kan hittas med en sexa, men tyvärr har utbudet från USA också blivit mycket sämre, dock har dom massa japanskt med sexor att välja på.
Citera
Igår, 22:18
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jo. När såg nån senast någonting som ritats, tillverkats och sålts av företaget själva? Hus är fula (för arkitekter gör dem inte), bilar är tråkiga (för alla bilföretag äger varandra), kläder är tråkiga (för allt tillverkas i typ samma fabrik i Kina). Produkter är ute, alla företag funderar på hur ta betalt för tjänster (eller tillverka en produkt som kommer i ny modell strax efter du fått hem förra, vilket är samma koncept). Hur skulle bilar plötsligt (efter en halv törnrosasömn, sedan 70 talet minst) bli personliga och intressanta?
Vad är det som gör att en bil blir intressant då? Förklara.
Citera
Igår, 22:22
  #29
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Som jag tolkar det vill TS ha en bil ny med en sugsexa (helst rak?) som inte kostar en miljon kronor.

Det finns inga nya bilar med sexor utan turbo eller hybridlösning till salu i Sverige. Hittar inte en enda.

Finns någon enstaka F-150, Chevrolet Express, Dodge RAM och kanske en Lexus ES 300(?) - men den kan eventuellt vara en hybrid.

Jag själv gillar the golden age of europeiska sexor, allt från Volvos legendariska B6304F (3.0 rak sexa som fanns i 960, S90 och S80 i 2.9-utförande) till tyskarnas förmåga att knöka in både en V6a och V8a i Audi A4 B6/B7. Alla bilmodeller med en gnutta självrespekt hade en sexa runt millenieskiftet, ta t ex S80, Saab 9-2/9-5 (tror jag hade en GM-sexa?), Audi A3/A4/A6/A8, BMW 3-/5-/X3/X5, Merca hade fler sexor än fyror i utbudet, Citroën C5/C6, Peugeot 406/407/607, Renault Vel Satis/Espacé, Alfa, VW Golf/Passat, Toyota Camry och så vidare och så vidare...

En sexa var en sexa, det betydde något då. Idag är det lite mer själlöst, det är fruktansvärt kul med turbo och andra finesser - men en helt vanlig smooth sexa hade sin charm den med.
Citera
Igår, 22:24
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vill jag ha en "familjebil" med lite lyx och mjukt spinnande sexa så kan inte marknaden erbjuda mig det längre. För 15-20 år sedan fanns massvis att välja på.
Finns hur många som helst. Det du inte verkar kunna begripa är att tekniken har gått framåt lite på sista tiden. Du får hänga med lite. Släpp telefaxen och koppla ur modemet. Bilarna har mer effekt, mer teknik, mer elektronik och mer funktioner idag. Du slipper trampa med vänsterbenet hela tiden utan kan förlita dig på att växellådan med dubbelkoppling sköter det hela åt dig med input från ett par paddlar på ratten. Du kan till och med välja hur fort lådan skall växla. Är det tråkigt att ha effekt som är tillräcklig för att få bilen att upplevas som hanterlig, menar du? För du menar väl inte på fullt allvar att du tycker en 20 år gammal 960 är en "familjebil" med lite lyx och mjukt spinnande sexa"? Du dömer ut allt modernt för att "turbon slår sönder ljudet"?
Citera
Igår, 22:29
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Som jag tolkar det vill TS ha en bil ny med en sugsexa (helst rak?) som inte kostar en miljon kronor.

Det finns inga nya bilar med sexor utan turbo eller hybridlösning till salu i Sverige. Hittar inte en enda.

Finns någon enstaka F-150, Chevrolet Express, Dodge RAM och kanske en Lexus ES 300(?) - men den kan eventuellt vara en hybrid.

Jag själv gillar the golden age of europeiska sexor, allt från Volvos legendariska B6304F (3.0 rak sexa som fanns i 960, S90 och S80 i 2.9-utförande) till tyskarnas förmåga att knöka in både en V6a och V8a i Audi A4 B6/B7. Alla bilmodeller med en gnutta självrespekt hade en sexa runt millenieskiftet, ta t ex S80, Saab 9-2/9-5 (tror jag hade en GM-sexa?), Audi A3/A4/A6/A8, BMW 3-/5-/X3/X5, Merca hade fler sexor än fyror i utbudet, Citroën C5/C6, Peugeot 406/407/607, Renault Vel Satis/Espacé, Alfa, VW Golf/Passat, Toyota Camry och så vidare och så vidare...

En sexa var en sexa, det betydde något då. Idag är det lite mer själlöst, det är fruktansvärt kul med turbo och andra finesser - men en helt vanlig smooth sexa hade sin charm den med.
Exakt! Sexan var oft top of the line och kunde innebära komfortabel milslukare eller mysigt mullrande prestandavagn (tänk VR6) Idag är det laddhybrider för hela slanten där det t.o.m kan vara svårt att få fram vettiga fakta om den stackars 1,5L spisen man hinkat i en alldeles för stor och tung suv-sugga. Det viktiga är att man kan köra 16KILOMETER BARA PÅ EL!. Jag skyller på det nya kvinnodominerade samhället där allt man som man tycker är kul ska förbjudas.
Citera
Igår, 22:31
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Bilarna har mer effekt, mer teknik, mer elektronik och mer funktioner idag.
Men det är inte det som efterfrågas av TS.
Citera
Igår, 22:42
  #33
Medlem
Märkligt att ni är så förtjusta i sexor. Ska man lägga i ett tungt åbäkä till bensinslukande motor vill man väl gå hela vägen och ha en åtta när man ändå är i gång. Annars kan man väl lika gärna nöja sig med fyra eller fem cylindrar.
Citera
Igår, 22:46
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Märkligt att ni är så förtjusta i sexor. Ska man lägga i ett tungt åbäkä till bensinslukande motor vill man väl gå hela vägen och ha en åtta när man ändå är i gång. Annars kan man väl lika gärna nöja sig med fyra eller fem cylindrar.
Det är bara skitiga och okultiverade arbetare som vill ha åttor
Citera
Igår, 22:52
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Det är bara skitiga och okultiverade arbetare som vill ha åttor

Kan nog ligga något i det. Ångestladdad medelklass skulle väl aldrig våga åka genom sitt villaområde med något som grannarna kan tycka avviker.

Jag har aldrig tänkt så men nu när du säger det förstår jag fullt ut att sexan är idealet för medel och övre medelklassen. Lite bättre än många andra men inte bra nog för att nå upp till elitnivån. Precis så som dom lever i alla andra avseenden.
Citera
Igår, 22:54
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Men det är inte det som efterfrågas av TS.
Vad är det han efterfrågar då? Han säger ju själv att han vill ha kul. Hur kul är det att köra runt med ett 15 år gammalt härke? Att sedan ursäkta sig med att "turbon slår sönder ljudet" och "ergonomin är sämre" samt "ljudisolering känns sådär" i moderna bilar visar bara att TS inte vet vad han pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vill jag ha en "familjebil" med lite lyx och mjukt spinnande sexa så kan inte marknaden erbjuda mig det längre. För 15-20 år sedan fanns massvis att välja på.

Det kan marknaden erbjuda, men sugmotorer byggs inte längre i det segmentet eftersom antalet kunder som vill ha det är så litet. Kunderna vill ha roliga, lättkörda, bränslesnåla bilar med mycket teknik, effekt och lyxig känsla. Det är det som moderna bilar levererar i motsats till dom härken som du talar om.
__________________
Senast redigerad av fettveken Igår kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in