Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 13:56
  #1
Moderator
evilhoneys avatar
Tanken slog mig just om det på något sätt kan vara farligt att få blåmärken, till exempel lårkakor som fotbollsspelare, vid boxning(ignorera alla de andra skadorna för den här frågan), utövande av BDSM, eller vid hårt arbete.
Ökar det någon risk för tex blodproppar eller permanenta skador eller är det helt enkelt ingen fara alls?
Citera
Idag, 13:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Tanken slog mig just om det på något sätt kan vara farligt att få blåmärken, till exempel lårkakor som fotbollsspelare, vid boxning(ignorera alla de andra skadorna för den här frågan), utövande av BDSM, eller vid hårt arbete.
Ökar det någon risk för tex blodproppar eller permanenta skador eller är det helt enkelt ingen fara alls?
Beror på hur de uppkommer.
Blåmärket i sig är ingen fara, men kan vara en indikation på sjukdom.
Citera
Idag, 14:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Tanken slog mig just om det på något sätt kan vara farligt att få blåmärken, till exempel lårkakor som fotbollsspelare, vid boxning(ignorera alla de andra skadorna för den här frågan), utövande av BDSM, eller vid hårt arbete.
Ökar det någon risk för tex blodproppar eller permanenta skador eller är det helt enkelt ingen fara alls?

Ytliga blåmärken är ofarliga med interna blödningar eller blodansamlingar kan vara mycket farliga. En fet smäll på låret med en rejäl lårkaka (intern muskelblödning) tar ofta flera månader för kroppen att helt absorbera och under tiden är det en förhöjd risk för komplikationer. Som blodproppar, sepsis och annat.
Citera
Idag, 14:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Tanken slog mig just om det på något sätt kan vara farligt att få blåmärken, till exempel lårkakor som fotbollsspelare, vid boxning(ignorera alla de andra skadorna för den här frågan), utövande av BDSM, eller vid hårt arbete.
Ökar det någon risk för tex blodproppar eller permanenta skador eller är det helt enkelt ingen fara alls?

Nä, du kan lugnt fortsätta med att utöva BDSM.
Citera
Idag, 14:01
  #5
Medlem
Bone Collectors avatar
Tämligen säker på att blåmärken är helt ofarliga, då jag aldrig någonsin hört talats om någonting annat.
Citera
Idag, 14:02
  #6
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Beror på hur de uppkommer.
Blåmärket i sig är ingen fara, men kan vara en indikation på sjukdom.
Som sagt så avser jag inte oförklarliga eller spontant uppkomna blåmärken utan de som tillfogats en utifrån på ett eller annat sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Ytliga blåmärken är ofarliga med interna blödningar eller blodansamlingar kan vara mycket farliga. En fet smäll på låret med en rejäl lårkaka (intern muskelblödning) tar ofta flera månader för kroppen att helt absorbera och under tiden är det en förhöjd risk för komplikationer. Som blodproppar, sepsis och annat.
Har inte en sådan lårkaka oftast skadat muskeln då också eller är det rena blåmärken?
Citera
Idag, 14:03
  #7
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Tämligen säker på att blåmärken är helt ofarliga, då jag aldrig någonsin hört talats om någonting annat.
Inte jag heller och folk får ju blåmärken hela tiden men jag tänkte att man kan alltid fråga de som vet mer och inte bara gissar som jag själv.
Citera
Idag, 14:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Som sagt så avser jag inte oförklarliga eller spontant uppkomna blåmärken utan de som tillfogats en utifrån på ett eller annat sätt.

Har inte en sådan lårkaka oftast skadat muskeln då också eller är det rena blåmärken?

Det är blodansamlingen (hematomet) som är riskfyllt.
https://www.praktiskmedicin.se/sjukd...tom-blamarken/
Citera
Idag, 14:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Tämligen säker på att blåmärken är helt ofarliga, då jag aldrig någonsin hört talats om någonting annat.

Så du har aldrig hört talas om någon som fått ett dränage efter skada eller op? Tja, då har du inte hört talas om mycket i relation till yttre våld.
Citera
Idag, 15:34
  #10
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Som gammal idrottare inom kontaktsporter ( fotboll , am fotboll och boxning ) har jag aldrig hört talas om någon som drabbats allvarligt av ett blåmärke .

En lårkaka efter ett knä sitter i nån vecka men det är inget som hindrar en i spelet.
Citera
Idag, 16:27
  #11
Moderator
Lapapps avatar
Oftast är ett blåmärke bara just det. Men ibland kan man få komplikationer. Det är främst saker som drabbar äldre och sköra, men kan säkert i ännu ovanligare fall även drabba friska.

Man kan få infektioner i blåmärke. Har inte kollat upp det, men tror att den goda åtgången till järn gör att bakterier har lättare att växa där. Dessutom är blodförsörjningen i själva blåmärket troligen sämre vilket gör att vita blodkroppar inte lika lätt hittar bakterierna.

En annan sak som kan hända är att blödningen blir så stor att det trycker på huden och i värsta fall kan huden gå i nekros (dö) av, ironiskt nog, blodflödesbrist. Det ser man nog mest hos de som tar blodförtunnande.

Man kan också få ökad tillväxt av ärrvävnad, så att blåmärket blir bulligt och knöligt.

Sen kan så klart blödningar i specifika organ ställa till med alla möjliga komplikationer, men gissar att du menar helt vanliga underhudsblödningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in