• 1
  • 2
2024-10-22, 17:11
Medlem
För inte så länge sedan byttes el-mätaren i alla lägenheter i fastigheterna och nu ska de byta den igen. De hänvisar till att den elen läses av från fastighetselen, men den som kommer bytas till nu ska av lev. kunna läsas av direkt från lgh:en. Har de rätt att kräva tillträde för att utföra det här? Går det att vägra? Vad kan göras? Tacksam för svar, nån som vet?!

Sign Croft68
Citera
2024-10-22, 17:24
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av croft68
För inte så länge sedan byttes el-mätaren i alla lägenheter i fastigheterna och nu ska de byta den igen. De hänvisar till att den elen läses av från fastighetselen, men den som kommer bytas till nu ska av lev. kunna läsas av direkt från lgh:en. Har de rätt att kräva tillträde för att utföra det här? Går det att vägra? Vad kan göras? Tacksam för svar, nån som vet?!

Sign Croft68
Vill du ha ström i fortsättningen så är det nog bara att acceptera.
Citera
2024-10-22, 17:25
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

Sign Croft68

Ja, oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt så har hyresvärden/föreningen rätt att kräva tillträde för underhåll och liknande åtgärder, vilket detta faller inom. Håll inte på och håll på.
Citera
2024-10-22, 18:33
Medlem
blompissares avatar
Jag har för mig att det är t.o.m högre direktiv. Elbolagen måste byta alla elmätare för att de ska kunna visa mer ingående.
Citera
2024-10-22, 20:29
Medlem
Citat:

Sign Croft68
Ja fastighetsägaren vill väll ha mer statistik från er. Bara acceptera tyvärr. Mins Kärringen som fick hyreskontraktet uppsagt för dom hade loggat förbrukningen av vatten flera år tillbaka att hon inte bodde där.

Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Ja, oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt så har hyresvärden/föreningen rätt att kräva tillträde för underhåll och liknande åtgärder, vilket detta faller inom. Håll inte på och håll på.
Bara akut underhåll kan dom kräva. Så som att komma in vid en vattenskada.

Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Jag har för mig att det är t.o.m högre direktiv. Elbolagen måste byta alla elmätare för att de ska kunna visa mer ingående.
Elbolagen?
Hur tänkte du nu?
Om elbolaget vill byta elmätare kontaktar dom hyresgästen inte via fastighetsägaren.
Fast i det här läget verkar det vara att fastighetsägaren har alla lägenheter via fastighetsströmen och sen egna mätare för att se vad respektive lägenhet gör av med.
Det finns en del hus som har så.
Citera
2024-10-22, 20:37
Medlem
blompissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Elbolagen?
Hur tänkte du nu?
Om elbolaget vill byta elmätare kontaktar dom hyresgästen inte via fastighetsägaren.
Fast i det här läget verkar det vara att fastighetsägaren har alla lägenheter via fastighetsströmen och sen egna mätare för att se vad respektive lägenhet gör av med.
Det finns en del hus som har så.

Jo jag tänkte såhär sörrö. Jag fick själv bytt elmätare i (villa) för ett par år sedan. I våras fick jag ett brev om att de skulle byta igen. Det tyckte jag var väldigt underligt. Först trodde jag det hade att göra med att 3G nätet skulle släckas.

Så jag passade på att fråga helt enkelt när när installatören var där och bytte ut elmätaren. Han förklarade då att regeringen (tror jag det var) hade kommit med nya direktiv. Att alla mätare ska kunna logga och visa mer ingående dom enskilda förbrukarna. De flesta apparater man kopplar in nuförtiden har något chip som sedan kan identifieras.

Så därför måste alla mätare bytas ut nu igen inom ett visst datum. Om man nu inte redan har en sådan high tech mätare.
Citera
2024-10-22, 20:46
Moderator
Tystnads avatar
Ja det är bara acceptera oavsett vad man tycker om detta.
Vägrar man tar dom det till Domstol/tingsrätten som som regel säger ja och sedan till kronofogden om man fortsätter motsätta sig insläpp.

kan dock tycka det verka konstigt här, har ni fortfarande elmätaretavla inne i varje lägenhet ?
Detta har man ju gått ifrån sedan årtionden , redan på 1950 talet satte man mätarna utanför lgh tex i trapphuset i skåp.
Citera
2024-10-22, 21:10
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Bara akut underhåll kan dom kräva. Så som att komma in vid en vattenskada.

Nej, vid akut läge får de gå in utan ditt tillstånd. De har fortfarande rätt att komma in för annat underhåll, de måste bara komma överens om en tid med dig och du har rätt att vara där om du vill. Du kan inte neka hyresvärden att komma in, det är skäl till vräkning om du sätter dig på tvären.
Citera
2024-10-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Jo jag tänkte såhär sörrö. Jag fick själv bytt elmätare i (villa) för ett par år sedan. I våras fick jag ett brev om att de skulle byta igen. Det tyckte jag var väldigt underligt. Först trodde jag det hade att göra med att 3G nätet skulle släckas.

Så jag passade på att fråga helt enkelt när när installatören var där och bytte ut elmätaren. Han förklarade då att regeringen (tror jag det var) hade kommit med nya direktiv. Att alla mätare ska kunna logga och visa mer ingående dom enskilda förbrukarna. De flesta apparater man kopplar in nuförtiden har något chip som sedan kan identifieras.

Så därför måste alla mätare bytas ut nu igen inom ett visst datum. Om man nu inte redan har en sådan high tech mätare.
Och var kommer fastighetsägaren in i att elbolaget ska byta elmätare?
Citera
2024-10-22, 21:24
Medlem
blompissares avatar
Citat:
Och var kommer fastighetsägaren in i att elbolaget ska byta elmätare?

Inte fasiken vet ja?! Jag läste topic om byte av elmätare. Varför ni blandar in fastighetsägaren har jag ingen aning om? Kan det bero på att han bor i lägenhet och installatören behöver tillstånd av fastighetsägare för att gå in i lägenhet?

Fast alla gamla elmätare skall bytas ut till den nya varianten. Det är ett spikat beslut långt uppifrån.
Citera
2024-10-22, 22:42
Moderator
Maviels avatar
Barn och familj --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2024-10-23, 02:45
Medlem
Citat:

Sign Croft68

Edit: Ni kanske har missförstått det hela men bara för ett par månader sedan byttes el-mätarna ut, till den "nya" varianten från det "gråa" till de "svart-vita" (ni som vet, vet). Och nu ska det bytas igen av någon ??? anledning. Såhär tätt inpå innan ens ett år inte har hunnit flyga förbi, är det verkligen nödvändigt, rätt??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in