Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2024-10-13, 07:30
Moderator
pbos avatar
mnet passar bttre i AI-forumet.

Fysik, matematik och teknologi --> AI - Artificiell intelligens
/Moderator
Citera
2024-10-14, 04:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TetraQuark
Antar att det r av samma anledning som att vi inte kan ka till nrmaste stjrna eller f till storskalig fusion dvs a tekniken inte finns. Bara fr att ngn skriver ngt i fiktion betyder det inte att det gr att utfra p riktigt. SciFi r dock bra fr att spekulera och filosofera om konsekvenserna av mjlig och omjlig teknik. Jag tror dock att AGI inte r allt fr lngt borta. Min gissning r 5-10 r.
Super enkel matematik
Du r fr lat
Citera
2024-10-14, 16:24
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Hela resonemanget om mind upload/download bygger p att hjrnan kr ngon form av mjukvara, att ett brain-computer interface skulle fungera som en JTAG port och godtyckligt komma t vilket subsystem som helst.

Det finns noll exempel p ngot sdant i naturen och naturen tenderar inte hlla funktioner som inte anvnds vid liv.

De brain-computer interface som finns idag kopplar p sig p ngot av hjrnans sensor/muskel kontroller. De kommer aldrig kunna gra ngot annat n att erstta tex en extern sensor som ga, knsel osv eller muskel kontroll. Allt annat r scifi som gr att drmma om men det inte finns ngon som helst evidens fr ens r mjligt.
Citera
2024-10-14, 18:28
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Och vad det rr full brain emulation s r det svrt att emulera ngot man inte frstr hur det fungerar.
Vi upptcker hela tiden nya saker om sdant vi trodde vi hade en god frstelse fr som nervceller, man trodde tills inte alls lnge sedan att gliaceller var nstan verfldiga men man har p senare r gjort upptckter som markant frndrat den insikten. Man trodde en period att hjrnan hade en fixerad mngd nervceller och de frbrukades under en personslivlngd, men man har upptckt att visa typer av glia bland annat producerar nya osv listan gr gra ondligt lng.

Att tro ANNs (som anvnds i AI) fungerar som hjrnan r den strsta bluff som frekommer, mer korrekt hade varit att sga att ANN fungerar i grova drag som man trodde nervceller i gat fungerade p 30 talet
Citera
2024-10-14, 23:06
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om medvetandet finns kvar efter omstart skulle det vara samma medvetande dr som frut.

Om du stter in kopian av hjrnan i samma kropp. Har du en kopia av hjrnan i den kroppen. S det r inte samma hjrna. Det medvetande som fanns i originalhjrna finns kvar i den, inte i kopian, dr finns ett annat medvetande.

S om man gjorde det p dig, skulle du inte vara medveten om att kopian av din hjrna fanns i din kropp. Frstrde man originalet skulle ditt medvetande upphra. Det frndrar ingenting. Hur menar du att det skulle gra det?
Samma person kan man diskutera. Det skulle vara samma kropp med en annan hjrna.

Att hjrnan utvecklas betyder inte att det r en annan hjrna. Det r samma jag i den hjrnan hela tiden. Till och med om den skadas och du fr en annan personlighet r det samma jag nd.

Men sjlva resonemanget r helt fel. Du menar att om man byter ut en mopedmotor mot en annan, r det samma motor som satt dr tidigare, bara fr att de r likadana? Likadan r inte detsamma som samma. Ett sprkfel

Fanns det inte ett medvetande, skulle vi inte vara medvetna om ngot. Allts mste det finns. Jag frstr att du r p vg in i religionens land, dr allt som inte kan uteslutas kan anses vara sant. Men nu r vi inom fysiken hr, s du fr hlla dig till verkligheten och inte i metafysiken, drogerna och fantasiernas land dr du kan svamla p.

Den hjrna dr ditt medvetande finns, r speciell, fr det r dr ditt jag finns och det r den du upplever vrlden med. S kopplade man dina gon till en annan hjrna skulle du inte se ngot lngre.

Kan du visa p ngot annat som hller ihop?
En skada p hjrnan innebr ofta en personlighetsstrning. P inget stt r det samma jag efter det enligt gngse definition.
En livstid frndrar ven det jaget.
Citera
2024-10-15, 00:39
Medlem
Ferhs avatar
Det handlar enbart om att teknologin saknas och inte r tillrckligt kraftig. Det r allt.

Till exempel, om man tog en AI som var betydligt mer avancerad n vad som finns idag, och som enbart begrnsades av hur mycket energi den fick, och gav den hela planeten jordens rsfrbrukning av energi gnger 1000, och sa t den att fixa emulering av mnniskohjrnor, s skulle den fixa det utan problem.

Det r princip bara att gra en exakt avbild av en person hjrna, dvs av alla atomer i den, analysera den till 100% i ett par sekunder medan den tnker, och sen emulera den sekvensen och alla frndringar/rrelser som sker under de sekunderna, och lta alla rrelser fortstta vidare p ett logiskt och matematiskt stt i emuleringen efter att den inspelade sekvensen nr sitt slut.
Citera
2024-10-15, 13:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
En skada p hjrnan innebr ofta en personlighetsstrning. P inget stt r det samma jag efter det enligt gngse definition.
En livstid frndrar ven det jaget.
Dr anser jag du har fel. Skadan kan orsaka en personlighetsfrndring. Men den som drabbades av den skulle fortfarande se sig som jag. Den kanske inte skulle se sitt tidigare jag, som samma jag som nu. Men den skulle se sig sjlv som jag. Jag ser inte ens hur det skulle vara annars.

Han kan inte se sig som du eller ngon annan. Fr d skulle han anse att han var ngon annan n sig sjlv. D.v.s. "Jag r inte jag!". Man d anser han nd att han r jag som r ngon annan. Jaget finns kvar.
Citera
2024-10-15, 13:33
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Dr anser jag du har fel. Skadan kan orsaka en personlighetsfrndring. Men den som drabbades av den skulle fortfarande se sig som jag. Den kanske inte skulle se sitt tidigare jag, som samma jag som nu. Men den skulle se sig sjlv som jag. Jag ser inte ens hur det skulle vara annars.

Han kan inte se sig som du eller ngon annan. Fr d skulle han anse att han var ngon annan n sig sjlv. D.v.s. "Jag r inte jag!". Man d anser han nd att han r jag som r ngon annan. Jaget finns kvar.

Ett jag ja. Jag som fanns tidigare nej.
Citera
2024-10-15, 13:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Ett jag ja. Jag som fanns tidigare nej.
Det enda som existerar r nuet. Jaget finns i varje nu. Jaget handlar bara om att man anser sig var jag.
Personligheten kan frsts frndras, men jaget r inte personligheten.

Frr sa han "Jag r trtt!" Nu sger han "Jag r trtt!".
Citera
2024-10-23, 00:19
Bannlyst
intressant trd

tror ni det

gr att

gra DIY?
Citera
2024-10-23, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
intressant trd

tror ni det

gr att

gra DIY?

"Do it yourself"? r du programmeringskunnig borde du kunna skapa ett spel som innefattar en simulering av en bandmask:s hjrna genom att utg frn existerande kod som finns p Github.

Mer avancerade livsformer: Nej.
Citera
2024-10-23, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
"Do it yourself"? r du programmeringskunnig borde du kunna skapa ett spel som innefattar en simulering av en bandmask:s hjrna genom att utg frn existerande kod som finns p Github.

Mer avancerade livsformer: Nej.
aha bandmask niv
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här