Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 00:27
  #1
Medlem
Jag friades i tingsrätten för försök till våld mot tjänsteman. Men jag dömdes för Hot mot tjänsteman, våldsamt motstånd, ofredande och olaga hot. Fick 4 månader fängelse.

I hovrätten friades jag för olaga hot.

Och jag fick i stället skyddstillsyn för fängelse.

Jag har hört en del olika av hur länge vissa saker står kvar i registret beroende på påföljden. Blir det fängelse så börjar domen gälla efter att straffet avtjänats eller verkställts, vet inte vilket av dom.

Blir det skyddstillsyn så börjar domen gälla från och med datum som man blev dömd.

I mitt fall maj 2023. Jag fick tid för mitt överklagande i maj i år. Så jag vet inte, hur länge kommer hot mot tjänsteman, olaga hot och ofredande stå kvar i mitt belastningsregister nu? Är det 5 år eller 10 år, eller är det olika beroende på brott? Jag dömdes för brotten i ett och samma mål.

Och när börjar denna tid att räknas ned, är det påföljden som bestämmer när domen räknas ner, eller är det alltid samma dag som man dömdes?
Citera
Idag, 00:47
  #2
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastlagsbulle
Jag friades i tingsrätten för försök till våld mot tjänsteman. Men jag dömdes för Hot mot tjänsteman, våldsamt motstånd, ofredande och olaga hot. Fick 4 månader fängelse.

I hovrätten friades jag för olaga hot.

Och jag fick i stället skyddstillsyn för fängelse.

Jag har hört en del olika av hur länge vissa saker står kvar i registret beroende på påföljden. Blir det fängelse så börjar domen gälla efter att straffet avtjänats eller verkställts, vet inte vilket av dom.

Blir det skyddstillsyn så börjar domen gälla från och med datum som man blev dömd.

I mitt fall maj 2023. Jag fick tid för mitt överklagande i maj i år. Så jag vet inte, hur länge kommer hot mot tjänsteman, olaga hot och ofredande stå kvar i mitt belastningsregister nu? Är det 5 år eller 10 år, eller är det olika beroende på brott? Jag dömdes för brotten i ett och samma mål.

Och när börjar denna tid att räknas ned, är det påföljden som bestämmer när domen räknas ner, eller är det alltid samma dag som man dömdes?
https://www.aklagare.se/om_rattsproc...20beslutsdatum.
Citera
Idag, 00:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
https://www.aklagare.se/om_rattsproc...20beslutsdatum.
Tack för svar.

Då är det alltså 10 år för min del från 2023, så 2033 försvinner mina saker.

Sjukt överdrivet kan jag tycka. Hade räckt gott med 5. Varför är det så lång tid för mindre typer av brott?
Citera
Idag, 01:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastlagsbulle
Tack för svar.

Då är det alltså 10 år för min del från 2023, så 2033 försvinner mina saker.

Sjukt överdrivet kan jag tycka. Hade räckt gott med 5. Varför är det så lång tid för mindre typer av brott?

Helt enkelt för att allt som har fängelse som straffvärde inte ses som "mindre brott".
Citera
Idag, 06:19
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Håller med. 5 år hade räckt. I Österrike har man kort belastningsregister tid. Mycket kortare än i Sverige. Kling & Klang försöker väl att spela bror duktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in