Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 11:51
  #1
Medlem
Hej

Jag har pengar så jag klarar att vara utan inkomst ett bra tag. Jag har ett fast jobb där jag faktiskt inte trivs och jag har andra prioriteringar i livet just nu. Det är ett tryggt jobb med relativt bra inkomst så jag vill inte säga upp mig och bränna hela sparkapitalet.

Jag skulle behöva 6 månader "sabbat" där jag prioriterar mig själv och jobbar på välmåendet.

Vad har man för rättigheter när det kommer till tjänstledighet? Jag har en kollega som fick tjänstledigt för att testa ett nytt jobb vilket låter helt absurt.

Kan jag säga att jag vill plugga och skriva upp mig på en högskolekurs och bli tjänstledig?

Det handlar inte om att vara en parasit utan jag blir utan inkomst men använder sparade pengar
Citera
Idag, 12:08
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Det är väl bara att fråga din arbetsgivare om tjänstledighet? Går dom inte med på det så får du säga upp dig.
Citera
Idag, 12:24
  #3
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettbranick
Hej

Jag har pengar så jag klarar att vara utan inkomst ett bra tag. Jag har ett fast jobb där jag faktiskt inte trivs och jag har andra prioriteringar i livet just nu. Det är ett tryggt jobb med relativt bra inkomst så jag vill inte säga upp mig och bränna hela sparkapitalet.

Jag skulle behöva 6 månader "sabbat" där jag prioriterar mig själv och jobbar på välmåendet.

Vad har man för rättigheter när det kommer till tjänstledighet? Jag har en kollega som fick tjänstledigt för att testa ett nytt jobb vilket låter helt absurt.

Kan jag säga att jag vill plugga och skriva upp mig på en högskolekurs och bli tjänstledig?

Det handlar inte om att vara en parasit utan jag blir utan inkomst men använder sparade pengar

Det finns en ganska bra beskrivning av regelverket på Unionens hemsida: https://www.unionen.se/rad-och-stod/...ighet-utan-lon

Tjänstledighet för att testa ett nytt arbete är inte lagstadgat, men det är däremot rätten att testa på att driva egen näringsverksamhet under max 6 månader. Om man uppfyller den så kallade kvalificeringstiden för tjänstledighet för studier har man laglig rätt till det. Det krävs att studierna är schemalagda på något sätt, d.v.s. att du inte bara hittar på att du ska studera och köper lite kurslitteratur för hemmastudier. Så länge det t.ex. är en högskolekurs som du nämner är det OK.
Citera
Idag, 13:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är väl bara att fråga din arbetsgivare om tjänstledighet? Går dom inte med på det så får du säga upp dig.
Jo men jag är en ärlig person så ska jag säga att jag ska sova, knulla och chilla i 6 månader?
Citera
Idag, 13:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Det finns en ganska bra beskrivning av regelverket på Unionens hemsida: https://www.unionen.se/rad-och-stod/...ighet-utan-lon

Tjänstledighet för att testa ett nytt arbete är inte lagstadgat, men det är däremot rätten att testa på att driva egen näringsverksamhet under max 6 månader. Om man uppfyller den så kallade kvalificeringstiden för tjänstledighet för studier har man laglig rätt till det. Det krävs att studierna är schemalagda på något sätt, d.v.s. att du inte bara hittar på att du ska studera och köper lite kurslitteratur för hemmastudier. Så länge det t.ex. är en högskolekurs som du nämner är det OK.
Så jag kan skriva upp mig på en kurs hos högskolan och så länge den är schemalagd får jag tjänstledigt? Vare sig om jag dyker upp eller inte
Citera
Idag, 13:19
  #6
Medlem
Detta är ju så att jag själv betalar för mig. Alternativet är ju att jag blir sjuk i depression eller liknande och snyltar skattebetalarna på en sjukskrivning
Citera
Idag, 13:19
  #7
Avstängd
Jantejantejantes avatar
Vem fan bryr sig, gör det du känner för, sluta vara så jävla pk.
Citera
Idag, 13:39
  #8
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettbranick
Jo men jag är en ärlig person så ska jag säga att jag ska sova, knulla och chilla i 6 månader?

Njae, du kan väl säga att du vill hitta dig själv kanske?
Citera
Idag, 13:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettbranick
Jo men jag är en ärlig person så ska jag säga att jag ska sova, knulla och chilla i 6 månader?

Kanske inte en bra ordalydelse: Men du kan söka för att trava i skogen etc.
Beror lite på vilken din arbetsgivare är och hur viktig du är som person.
Har genom åren haft ett par kollegor som tagit tjänstledigt för långresor, det har gått bra för vissa andra har fått säga upp sig.
Men du har alltid rätt att fråga och en arbetsgivare har rätt att acceptera, men ingen skyldighet om det är för andra saker än lagstiftningen stipulerar.
Men du kan alltid försöka: Lycka till.
Citera
Idag, 14:10
  #10
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettbranick
Hej

Jag har pengar så jag klarar att vara utan inkomst ett bra tag. Jag har ett fast jobb där jag faktiskt inte trivs och jag har andra prioriteringar i livet just nu. Det är ett tryggt jobb med relativt bra inkomst så jag vill inte säga upp mig och bränna hela sparkapitalet.

Jag skulle behöva 6 månader "sabbat" där jag prioriterar mig själv och jobbar på välmåendet.

Vad har man för rättigheter när det kommer till tjänstledighet? Jag har en kollega som fick tjänstledigt för att testa ett nytt jobb vilket låter helt absurt.

Kan jag säga att jag vill plugga och skriva upp mig på en högskolekurs och bli tjänstledig?

Det handlar inte om att vara en parasit utan jag blir utan inkomst men använder sparade pengar

Kan du inte plugga nåt på distans?
Har samma funderingar som dig.
Citera
Idag, 14:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Kanske inte en bra ordalydelse: Men du kan söka för att trava i skogen etc.
Beror lite på vilken din arbetsgivare är och hur viktig du är som person.
Har genom åren haft ett par kollegor som tagit tjänstledigt för långresor, det har gått bra för vissa andra har fått säga upp sig.
Men du har alltid rätt att fråga och en arbetsgivare har rätt att acceptera, men ingen skyldighet om det är för andra saker än lagstiftningen stipulerar.
Men du kan alltid försöka: Lycka till.
Jo men jag är ju ärlig, jag behöver 6 månaders egentid. Vad säger lagboken? Det är det jag vill veta. Om jag måste ljuga och komma på en anledning eller inte.
Citera
Idag, 14:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Njae, du kan väl säga att du vill hitta dig själv kanske?
Okej står det i kollektivavtalet eller lagen att en arbetsgivare måste godkänna det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in