Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KameValor
Ja, hur går man tillväga egentligen? Tycker det är väldigt lite och luddig information kring detta online, eller så är jag sämst på att söka..
Vänder mig till kära flashback istället i hopp om svar.
Jag ser inte alls eye to eye med vart sverige är påväg och har länge funderat på att flytta till ett annat land. I och med att jag lyckats skramla ihop ett par miljoner via krypto så har "drömmen" om att flytta utomlands blivit mer verklig.
Jag kommer söka mig till ett cryptovänligt land, med låg skatt. Har vänner från andra länder som flyttat till Dubai så det mesta lutar åt just det.
Nu till min fråga. Hur går jag tillväga för att inte behöva betala någon skatt i Sverige efter min flytt. Kommer vistas 6månader per år i dubai, ett par månader resa och bara korta visiter till Sverige för att hälsa på föräldrar och nära familj.

Läser om väsentliga anknytningar och det är inte något jag kommer ha. Står dock att "familj kan anses som väsentlig anknytning" men detta måste ju menas att om du har fru/barn? Helt omöjligt att flytta från sverige och bli kvitt sin skatteplikt här annars. Alla har föräldrar(förlåt om di inte har det).

Vilka steg måste man ta för att bli kvitt stämpeln "obegränsat skatteskyldig"? Måste medborgarskapet sägas upp? Räcker det med att jag skriver av folkbokföringen?

Kommer somsagt vistas max 2 månader per år i sverige, då endast för besök.

Köp presentkort elektronik eller dylikt, handla varor och returnera dom i butik. Återbetalning görs i kontanter eller till kort. Hf!
Citera
2024-10-23, 13:24
Medlem
Även om man flyttar utomlands i typ ett halvår och säljer där så är man väl fortfarande skatteskyldig i Sverige?

Du ska också vara medveten om att skattade krypto inte gör dom vita.
Tex om du köpt krypto för 500k under nåt år men du går på bidrag så kommer du behöva bevisa var dessa 500k kommer ifrån.

Att undvika skatt är nig lättare än att tvätta pengar
Citera
2024-10-23, 15:30
Medlem
Citat:
Tror du missade raden där jag skrev att jag vill flytta från sverige. Dels på grund av vart vi är påväg och dels pga klimatet.

Vart KAN du flytta är ju din första sak att göra klar.
Till de flesta länder, till skillnad mot Sverige, är det inte bara att flytta. Undantaget EU länder som EU medborgare som försörjer sig själv.

Jag gissar Crypto går under samma regler som aktier/fonder. Då är du skattskyldig i tio år plus innevarande efter du blivit begränsat skatteskyldig i Sverige.
Du måste först bli just det,och för mig tog det fem år efter utflytt.
Citera
2024-10-23, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Vart KAN du flytta är ju din första sak att göra klar.
Till de flesta länder, till skillnad mot Sverige, är det inte bara att flytta. Undantaget EU länder som EU medborgare som försörjer sig själv.

Jag gissar Crypto går under samma regler som aktier/fonder. Då är du skattskyldig i tio år plus innevarande efter du blivit begränsat skatteskyldig i Sverige.
Du måste först bli just det,och för mig tog det fem år efter utflytt.

Då hade du fortfarande vesäntlig anknytning till Sverige i någon form?
Citera
2024-10-23, 15:40
Medlem
Citat:
Då hade du fortfarande vesäntlig anknytning till Sverige i någon form?

I mitt tycke nej.
Jag hade inga barn/fru i Sverige. Föräldrar ja.
Sålt min bostad.
Sagt upp mig från arbete.
Köpt bostad i mitt nya land
Deklarerat där.

Det var enligt RSV inte tillräckligt för att bevisa begränsad skattskyldighet då jag fortfarande ägde 1/3 av en skogsbruksfastighet via arv.
Min andel var taxerad till ungefär 25000kr.
Citera
2024-10-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
(FB) Linus Dunkers sålde bitcoin – blev skyldig Skatteverket 8 miljoner

Snubben vann tillslut mot SKV men är skuldsatt resten av livet då HFD och andra domstolar går på myndigheternas sida.

Dehär är ju rent skattehyckleri. Inget jag är intresserad av.
Mina vinster är inte raliserade. De krypto jag sålt för fiat och satt in på banken har jag skattat på.

Min fråga kvarstår vilka steg man bör ta för att bli kvitt det svenska skattesystemet.
Jag vill flytta, vill betala den skatt som förväntas av det land jag flyttar till, inte till Sverige.

Kommer somsagt endast besöka sverige för kort visit för att träffa nära familj. Alltså inte regelbundet. Mer som en semester.
Som att jag hade haft familj i Italien och rest från sverige för att hälsa på dem.
Citera
2024-10-23, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men att flytta från Sverige gör dig inte fri från att skatta för det du gjort INNAN du flyttade från Sverige.

Har du någon gång sålt krypto till vinst i Sverige så skall du skatta på det i Sverige. Att flytta till Dubai löser möjligtvis bara framtida försäljningar du gör när du skrivit dig där.

Eller har jag missförstått något?

All realiserad vinst ska givetvis skattas i sverige. Det du sålt till vanlig fiat. Detta har jag gjort.
Citera
2024-10-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Han sa att han var en "trader" som bodde i Sverige. Därför misstänker jag att han har en del att skatta för innan han flyttar. Det kanske han också gjort, men många tror att dom kan flytta ifrån sina gamla skatteplikter.

Du är inte skattepliktig för dina trades föränn du realiseras dem till fiat. Har alla mina trades dokumenterade utifall att jag skulle behöva realisera mina vinster till fiat
Citera
2024-10-23, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Om han säljer inom 10 år från flytten så ska det skattas i Sverige: Inkomstskattelagen 3 kap. 19§

Det här är ett luddigt område då det är krypto och inte aktier på bordet. Detta bör endast gälla om du har kvar väsentlig anknytning till Sverige.
Om du faktiskt flyttar utomlands som jag vill göra, och inte försöker med något skattefusk för att skatta mindre(typ öppna bankkonto i annat land men fortfarande vistas i Sverige regelbundet större delen av året), så borde det vara det land du bor i som du skall skatta till.
Citera
2024-10-23, 15:54
Medlem
Kirobas avatar
Citat:
Ja, hur går man tillväga egentligen? Tycker det är väldigt lite och luddig information kring detta online, eller så är jag sämst på att söka..
Vänder mig till kära flashback istället i hopp om svar.
Jag ser inte alls eye to eye med vart sverige är påväg och har länge funderat på att flytta till ett annat land. I och med att jag lyckats skramla ihop ett par miljoner via krypto så har "drömmen" om att flytta utomlands blivit mer verklig.
Jag kommer söka mig till ett cryptovänligt land, med låg skatt. Har vänner från andra länder som flyttat till Dubai så det mesta lutar åt just det.
Nu till min fråga. Hur går jag tillväga för att inte behöva betala någon skatt i Sverige efter min flytt. Kommer vistas 6månader per år i dubai, ett par månader resa och bara korta visiter till Sverige för att hälsa på föräldrar och nära familj.

Läser om väsentliga anknytningar och det är inte något jag kommer ha. Står dock att "familj kan anses som väsentlig anknytning" men detta måste ju menas att om du har fru/barn? Helt omöjligt att flytta från sverige och bli kvitt sin skatteplikt här annars. Alla har föräldrar(förlåt om di inte har det).

Vilka steg måste man ta för att bli kvitt stämpeln "obegränsat skatteskyldig"? Måste medborgarskapet sägas upp? Räcker det med att jag skriver av folkbokföringen?

Kommer somsagt vistas max 2 månader per år i sverige, då endast för besök.
Du mantalsskriver dig där du vill betala skatt och få sjukförsäkring. Efter det avanmäler du dig med de dokumenten hos skatteverket så är du utlandssvensk utan tillgång till svensk sjukvård och tillgång till svenska konsulära tjänster.
Lycka till.
javisst ja
Du ska ha godkänd utflyttningsdeklaration innan Sverige godkänner dig som utvandrad.
Senast redigerad av Kiroba 2024-10-23 kl. 15:57.
Citera
2024-10-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
I mitt tycke nej.
Jag hade inga barn/fru i Sverige. Föräldrar ja.
Sålt min bostad.
Sagt upp mig från arbete.
Köpt bostad i mitt nya land
Deklarerat där.

Det var enligt RSV inte tillräckligt för att bevisa begränsad skattskyldighet då jag fortfarande ägde 1/3 av en skogsbruksfastighet via arv.
Min andel var taxerad till ungefär 25000kr.

Så det fanns en liten anknytning kvar. Vilket är något jag inte kommer att ha.
Utan din tredjedel i fastigheten hade perioden sett annorlunda ut?
Citera
2024-10-23, 16:29
Medlem
OP vet inte om du skojar. Du säger själv sälj crypto och ta ut det i dubai. Banken i dubai har inget samarbete att lämna ut uppgifter till skatteverket. Prata med dina "vänner", som du har några och gjort detta. Fattar inte varför vända till FB, finns hur många trådar som helst på nätet om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in