Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 18:26
  #1
Medlem
Hej, dags att byta leasingbil. Har kört laddhybrid i 3 år och nu står valet mellan BMW iX1 xdrive eller BMW X1 Xdrive30e. Jag är ytterst tveksam till att palla med att åka runt och jaga billiga laddare jämfört med att kunna välja på el eller bensindrift. Bilarna har samma månadskostnad för mig så det står verkligen bara mellan framdrivningsalternativen. Lyxproblem kanske, men behöver lite input för att göra ett val
Citera
Igår, 18:36
  #2
Medlem
ps870s avatar
Kan du ladda hemma eller på jobbet så kör el, annars hybrid.
Jag kör hybrid och kan ladda hemma så jag ångrar mig lite att jag inte tog el.
Citera
Igår, 18:39
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Hej, dags att byta leasingbil. Har kört laddhybrid i 3 år och nu står valet mellan BMW iX1 xdrive eller BMW X1 Xdrive30e. Jag är ytterst tveksam till att palla med att åka runt och jaga billiga laddare jämfört med att kunna välja på el eller bensindrift. Bilarna har samma månadskostnad för mig så det står verkligen bara mellan framdrivningsalternativen. Lyxproblem kanske, men behöver lite input för att göra ett val

Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Kan du ladda hemma eller på jobbet så kör el, annars hybrid.
Jag kör hybrid och kan ladda hemma så jag ångrar mig lite att jag inte tog el.

Men ordna så att du kan ladda hemma, och välj en ”ren” elbil! Passa på nu, så kör du nästan gratis. Om tre, fyra år så kommer det en km-skatt.
Citera
Igår, 19:07
  #4
Medlem
Nachoalistens avatar
Ska man ha elbil är laddare hemma ett krav enligt mig, speciellt under vintermånaderna då räckvidden blir sämre.

Det är inte speciellt dyrt att fixa en laddstolpe, varken för dig som bor i hus eller för hyresvärden, finns bidrag att söka. Jag fick en laddstolpe av min hyresvärd installerad, visserligen för 150 kr månaden extra, men fortfarande värt det för mig.
Citera
Igår, 20:13
  #5
Medlem
Jag har laddare hemma. Köpte den när vi började leasa nuvarande laddhybrid för 3 år sedan. Jag förstår argumentet med att kunna ladda hemma, på grund av det har jag nästan bara kört el med laddhybriden, förutom på semestern då. Jag inser att jag kommer klara vardagen utmärkt med en elbil, men det som jag funderar på är de få gånger om året vi ger oss ut på längre turer. Men det är säkert inga problem, det funkar ju som andra. Jag vet bara hur lätt jag irriterar mig på strul
Citera
Igår, 20:24
  #6
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Här kommer mitt resonemang...
Hur långt kör du per år? (T ex 2000 mil)
Hur kör du i vardagen, hur långt per dag och sträcka? (T ex 20 mil/dag)
Klarar du dig på el under dessa dagliga sträckor? (T ex "Ja")
Hur mycket sparar du på att slippa fylla tanken med bensin? (T ex 10 liter/dag x 18 spänn = 180 spänn/dag)
Kan du tänka dig att ladda elbilen de få gånger du kör riktigt långt? (T ex "Ja, jag kan stanna och ladda någonstans om det bara är en eller två extra laddstopp")

Exempel på utfall = Ja, jag kan tänka mig att spara 180 spänn per dag x 5 ggr/v x 46v/år.

Sen finns det en massa andra parametrar, men jag tänkte nu på det jag anser vara mest rationellt.
Citera
Igår, 20:30
  #7
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Jag har laddare hemma. Köpte den när vi började leasa nuvarande laddhybrid för 3 år sedan. Jag förstår argumentet med att kunna ladda hemma, på grund av det har jag nästan bara kört el med laddhybriden, förutom på semestern då. Jag inser att jag kommer klara vardagen utmärkt med en elbil, men det som jag funderar på är de få gånger om året vi ger oss ut på längre turer. Men det är säkert inga problem, det funkar ju som andra. Jag vet bara hur lätt jag irriterar mig på strul
Snabbladdare blir fler och fler, har kört några längre resor och det har inte varit några direkta problem, har fått vänta en gång, kanske 10 minuter.
Med egen laddstolpe elbil varje dag. Det är så mycket bekvämare i vardagen att det är värt det lilla extra besvär det eventuellt kan vara att snabbladda på långresa.
Citera
Igår, 20:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Hej, dags att byta leasingbil. Har kört laddhybrid i 3 år och nu står valet mellan BMW iX1 xdrive eller BMW X1 Xdrive30e. Jag är ytterst tveksam till att palla med att åka runt och jaga billiga laddare jämfört med att kunna välja på el eller bensindrift. Bilarna har samma månadskostnad för mig så det står verkligen bara mellan framdrivningsalternativen. Lyxproblem kanske, men behöver lite input för att göra ett val

Jag skulle säga att elbil är beroende av att man har laddmöjlighet där man stannar. Om du inte kommer till och från jobbet ledigt på en laddning behöver du kunna ladda både hemma och på jobbet.

Tankefelet många verkar göra är att försöka tillämpa ett bensintänk på elbilar. Man svänger alltså inte snabbt in och tankar i samband med att man hämtar Pizzan. Laddställen längs vägen är enbart till för de som behöver toppa upp laddningen under en längre färd.
Citera
Igår, 22:38
  #9
Medlem
bra inputs, tack. Som det känns nu lutar det åt elbil. Kör ca 5 mil/dag de dagar vi åker till kontoret. Flera dagar i veckan blir det kanske bra 1 mil. Vi har ju som sagt klarat vardagen på el med en laddhybrid så... Vi kan dessutom ladda på jobb och hemma. Vi har ingensommarstuga eller släkt långt bort så mängden långkörningar per år är högst begränsad, antar att vi klarar att leva med "laddångest" de få dagarna det blir per år. Dessutom planerar ju bilen stoppen själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in