Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-12, 10:51
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Jag hade fått för mig att interner inte fick rösta? Förmodligen har jag fel där, men ja. Nåväl, förutsatt att de får rösta så känns väl V och S givna, kan nog tänka mig att SD kan vara rätt stora också. Jag har väldigt svårt att se att några andra partier plockar röster där? Jag kan tänka mig att M kanske kan ha ett gäng fans som sitter inne för ekonomisk brottslighet eller så men vem som sitter inne röstar på typ centern?

De får rösta men de får inte ställa upp till val, att hindra medborgare från att få göra sin rättighet (och till viss nivå skyldighet) i en demokrati är fruktansvärt odemokratiskt och är även något som har kritiserats internt i USA i många, många år då du inte borde mista din rätt till att få påverka den nation som du lever i, speciellt inte om du betalar skatt osv.

Jag har dock för mig att det ska finnas undersökningar kring hur fängelsegäster röstar och det tenderar att vara Socialdemokraterna och något av de borgliga partierna samt att jag skulle inte bli ett dugg förvånad över om Sverigedemokraterna får en liten klick från tidigare dömda och de som fortfarande avtjänar sina straff.
Citera
2021-03-12, 11:00
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Sossarna, vad annars anstår en kriminell som lever på samhället än de parti som skyddar och rår om dessa kanaljer.

Alternativt V men dom har ju blivit jävla hbtq-islamist-anarkist-extremister som ballat ur fullständigt så tvivlar på det. Sossarna har nog ökat på sin röstboskap innanför murarna senaste åren genom V(PK):s vansinne och sossarnas egna kriminalitetsvurmande och godhetssignalerande mot förövare och socialfall.
Citera
2024-10-05, 10:25
Medlem
Finns det någon pålitlig statistik här?
Citera
2024-10-06, 11:41
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander

Nej, tyvärr inte. Varje anstalt har för få röstande och de sänds som poströster åt olika håll.

Det vore intressant men kanske inte så lyckat för valhemligheten om istället alla anstalter gjorde till en egen valkrets.

I sakfrågan tror jag intagna röstar överproportionerligt på sd och v.
Citera
2024-10-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nej, tyvärr inte. Varje anstalt har för få röstande och de sänds som poströster åt olika håll.

Det vore intressant men kanske inte så lyckat för valhemligheten om istället alla anstalter gjorde till en egen valkrets.

I sakfrågan tror jag intagna röstar överproportionerligt på sd och v.
Valhemligheten bygger valkretsarnas storlek. Och det finns intagna så det räcker till en valkrets.
Men hur är det idag? Man ska vara folkbokförd där man är stadigvarande vistande och det brukar avses där man har dygnsvila. Vilket för en person som är dömd till mer än 6 månader sålunda blir kommunen där fängelset är och man får då rösta i valkretsen som anstalten är placerad. Finns det någon politisk preferens så borde det synas i statistiken baserat på dessa valkretsar.
Citera
2024-10-07, 09:19
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Men hur är det idag? Man ska vara folkbokförd där man är stadigvarande vistande och det brukar avses där man har dygnsvila. Vilket för en person som är dömd till mer än 6 månader sålunda blir kommunen där fängelset är och man får då rösta i valkretsen som anstalten är placerad. Finns det någon politisk preferens så borde det synas i statistiken baserat på dessa valkretsar.

Jag tror de är folkbokförda i "hemkommunen" även om de har "särskild postadress" till fängelset.
Citera
2024-10-07, 09:24
Medlem
Det är ju inte så många av dem som är svenskar så de röstar ivf inte här.
Citera
2024-10-07, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Jag hade fått för mig att interner inte fick rösta? Förmodligen har jag fel där, men ja. Nåväl, förutsatt att de får rösta så känns väl V och S givna, kan nog tänka mig att SD kan vara rätt stora också. Jag har väldigt svårt att se att några andra partier plockar röster där? Jag kan tänka mig att M kanske kan ha ett gäng fans som sitter inne för ekonomisk brottslighet eller så men vem som sitter inne röstar på typ centern?

Jo, de får rösta.

I den rösträttsreform som följde 1924 tror jag det bestämdes.
Citera
2024-10-15, 11:31
Medlem
Ta reda på först hur många interner som har svenskt medborgarskap, för jag tror att en större mängd inte får rösta i riksdagsvalet och då är denna diskussion meningslös.
Räkna bort majoriteten av de som är gängkriminella och utomnordiska, även de med svenskt medborgarskap röstar inte överhuvudtaget, precis som många av dem som inte anpassat sig i de flesta förorter, de röstar hellre i val för sina forna hemländer, där det är val vill säga.
Citera
2024-10-16, 14:13
Medlem
Starobrnos avatar
Från wikipedia
Citat:
Under slutet av 1800-talet var det dock fortfarande endast en liten del av befolkningen som hade rösträtt. För rösträtt krävdes en taxerad årsinkomst av lägst 800 riksdaler eller fast egendom med lägst 1 000 riksdalers taxeringsvärde eller arrende av jordbruksfastighet av ett bestämt värde. Endast män över 21 år hade rösträtt till andra kammaren och ett krav var dessutom att skatt hade betalats under de senaste 10 åren. Endast drygt 20 % av den vuxna manliga befolkningen hade rösträtt 1866 ..

Jag kan se rimlighet med att de som betalar skatt får rösta. Och då ingen rösträtt för interner. Och om systemet en vacker dag ska reformeras, kanske ta bort kvinnors rösträtt också
Citera
2024-10-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Från wikipedia

Jag kan se rimlighet med att de som betalar skatt får rösta. Och då ingen rösträtt för interner. Och om systemet en vacker dag ska reformeras, kanske ta bort kvinnors rösträtt också
Gå all in på muslimlivet menar du.
Högerextrema skulle älska sharialagar.
Citera
2024-10-24, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander

Det finns det inte men det verkar rimligt att anta att valdeltagandet är väldigt lågt bland kriminella. I EU-valet i somras så röstade tydligen bara 12,8% av invånarna i Ronna t.ex. Många kriminella kommer från liknande områden och valdeltagandet kan nog tänkas vara ännu lägre inne på en anstalt.

Så svaret på trådens frågeställning är nog att den stora majoriten av internerna inte röstar alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in