Citat:
Ursprungligen postat av
Fyllefyllot
Jag hade fått för mig att interner inte fick rösta? Förmodligen har jag fel där, men ja. Nåväl, förutsatt att de får rösta så känns väl V och S givna, kan nog tänka mig att SD kan vara rätt stora också. Jag har väldigt svårt att se att några andra partier plockar röster där? Jag kan tänka mig att M kanske kan ha ett gäng fans som sitter inne för ekonomisk brottslighet eller så men vem som sitter inne röstar på typ centern?
De får rösta men de får inte ställa upp till val, att hindra medborgare från att få göra sin rättighet (och till viss nivå skyldighet) i en demokrati är fruktansvärt odemokratiskt och är även något som har kritiserats internt i USA i många, många år då du inte borde mista din rätt till att få påverka den nation som du lever i, speciellt inte om du betalar skatt osv.
Jag har dock för mig att det ska finnas undersökningar kring hur fängelsegäster röstar och det tenderar att vara Socialdemokraterna och något av de borgliga partierna samt att jag skulle inte bli ett dugg förvånad över om Sverigedemokraterna får en liten klick från tidigare dömda och de som fortfarande avtjänar sina straff.