Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-01-07, 16:45
Medlem
I Sverige får ju folk som sitter i fängelse rösta. Men hur röstar de egentligen? Finns det någon statistik över det?
Citera
2021-01-07, 16:55
Medlem
...de önskar nog de kunde rösta med fötterna. Men annars S/MP/V såklart, de partier som gillar att kriminella rör sig fritt i vårt samhälle.
Citera
2021-01-07, 16:57
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Man måste ju fråga sig vilka det är som sitter i fängelse för att kunna killgissa hur de röstar.

Vad jag förstår har en stor del icke pursvenk bakgrund.

De röstar troligtvis S, V och MP.
Citera
2021-01-07, 17:00
Medlem
franges avatar
Såssarna är garanterat störst. Inte minst för att det är just såssarna som är störst i samtliga de områden där de flesta fängelsekunderna kommer ifrån. Och även det faktum att ett regimbyte med största sannolikhet skulle riskera att innebära en försämring för de kriminellas situation...
Citera
2021-01-07, 17:10
Medlem
Bidragspartiet Socialdemokraterna förstås. Som nästan alla andra blattar. Partiet importerar ju in nya medlemmar till de kriminella gängen, vill ha låga straff, vill fortsätta dalta med kriminella. Enkelt val som kriminell. Du biter inte den hand som föder dig.
Citera
2021-01-07, 19:11
Medlem
Fyllefyllots avatar
Jag hade fått för mig att interner inte fick rösta? Förmodligen har jag fel där, men ja. Nåväl, förutsatt att de får rösta så känns väl V och S givna, kan nog tänka mig att SD kan vara rätt stora också. Jag har väldigt svårt att se att några andra partier plockar röster där? Jag kan tänka mig att M kanske kan ha ett gäng fans som sitter inne för ekonomisk brottslighet eller så men vem som sitter inne röstar på typ centern?
Citera
2021-01-07, 19:13
Medlem
GeleZachas avatar
Tror faktiskt de röstar hyfsat lika som befolkningen i stort. Många kriminella (och då pratar jag inte om psyksjuka mördare utan snarare bankrånare och den typen av brottslingar) gör det nog inte bara för egen vinning utan för att de tror på en samhällsförändring. Kanske röstar många bankrånare vänster, många ekobrottslingar höger och så vidare.
Citera
2021-01-08, 08:59
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Jag hade fått för mig att interner inte fick rösta? Förmodligen har jag fel där, men ja. Nåväl, förutsatt att de får rösta så känns väl V och S givna, kan nog tänka mig att SD kan vara rätt stora också. Jag har väldigt svårt att se att några andra partier plockar röster där? Jag kan tänka mig att M kanske kan ha ett gäng fans som sitter inne för ekonomisk brottslighet eller så men vem som sitter inne röstar på typ centern?

Det var förbjudet förr, sen kom sossarna på att de flesta kriminella är sossar och lät de börjar rösta.

Röstmaximering a'la horsossarna.

Röstfördelningen ser nog ut som Rinkeby:
https://data.val.se/val/val2018/slut...121/index.html

helt sinnessjukt att bidragstagare och interner får rösta för övrigt. Alla andra partier som inte lockar bidragsparasiter och interner borde gå samman och stoppa det här, de skulle tjäna på det och S skulle förlora stort på att bli av med dessa två grupper.
Citera
2021-01-10, 19:58
Medlem
Man ser ju statistik över hur pyttesmå byar och delar av stadsdelar röstar. Finns det inte liknande för fängelser? Jag antar att röstningen sker inne på fängelserna?
Citera
2021-01-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Man ser ju statistik över hur pyttesmå byar och delar av stadsdelar röstar. Finns det inte liknande för fängelser? Jag antar att röstningen sker inne på fängelserna?

Rimligen poströstar de, och då hamnar väl rösterna samman med andra från den valkrets där du är folkbokförd. Men kanske långtidsinterner har sin folkbokföringsadress på fängelseorten?
Citera
2021-01-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTFO-Foreigner
Det var förbjudet förr, sen kom sossarna på att de flesta kriminella är sossar och lät de börjar rösta.

helt sinnessjukt att bidragstagare och interner får rösta för övrigt. Alla andra partier som inte lockar bidragsparasiter och interner borde gå samman och stoppa det här, de skulle tjäna på det och S skulle förlora stort på att bli av med dessa två grupper.
En bekväm killgissning av någon med högeråsikter, men knappast sant. Det sitter ungefär 5000 personer i fängelse i Sverige, det utgör inte ens en promille av de som röstar.

Mer sannolikt är att sossarna har den moderna idéen att alla som påverkas av politiken ska ha möjlighet att påverka den.
Citera
2021-02-12, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GTFO-Foreigner

Det är enklast att alla får rösta. Då blir det ingen diskussion om bristande demokrati. Hur röstfördelningen blir vet vi inte. Jag gissar att det blir ett tvärsnitt av befolkningen. Någon kommer från landet. Då kan det bli centerpartiet. Någon hade en morsa som var folkpartist. Då blir det liberalerna. Någon kommer från finare förhållanden. Då blir det moderaterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in