Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-24, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Ja, det stämmer. Krypto tillhör kategorin ”andra tillgångar” som inte nämns i 3 kap. 19§.
https://www.skatteverket.se/privat/s...800099480.html

Ja, så Krypto kan du sälja utan skatteplikt bara du blir begränsat skattskyldig.

Gäller för övrigt även fonder vilket är lite överraskande och som många blir glada för.
Citera
2024-10-24, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Ordet kryptovaluta förekommer överhuvudtaget inte i inkomstskattelagen,
Och därför tillhör kryptovaluta ”andra tillgångar” och det är reglerna för denna kategori som gäller:
https://www.skatteverket.se/privat/s...800099480.html
Citera
2024-10-24, 10:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese
Förhandsbeskedet måste ju såklart vunnit laga kraft för att det inte ska trumfas. I ditt fall har SKV överklagat förhandsbeskedet inom 3 veckors fristen och den går då direkt till HFD med prioriterad handläggning.

Jag vet mycket väl vad omvänd bevisbörda är. 5 årsregeln har en omvänd bevisbörda men jag har redan förklarat två ggr nu hur lätt den hanteras. Att det är omvänd bevisbörda förändrar inget där.

Nej, skattetillägg har verkligen inte en omvänd bevisbörda.

Jag vet hur det fungerar på riktigt. Du verkar veta hur det fungerar när man ska dölja allt, flyga under radarn och skattefuska. Sånt håller jag inte på med då det leder till upptaxeringar och sömnlösa nätter för folk.
Jag skrev inte att skattetillägg har omvänd bevisbörda, däremot kan skatteverket påföra skattetillägg utan att något bevisas trots att det åligger slatteverket att bevisa att felaktig uppgift lämnats, vilket kräver en process mot skatteverket när det inträffar.

Att upplysa andra om att skatteverket gör misstag är inte föraktfullt, det är faktum.

Jag förstår din syn på saken om du jobbar som professor i skatterätt på något universitet, jobbar på skatteverket, jobbar på någon advokatfirma som tar uppdrag åt skatteverket, eller jobbar på en advokatfirma som försöker hjälpa skattesmitare. Då kan du leva i en annan värld och det var just därför jag tipsade tidigare om Skattmasens manifest där Mikael Wokander berättar ingående och illustrerande om två olika världar där han levde i samma värld som dig i nästan 30 år, och hur han seda fick ett rejält uppvaknande när han fick insyn i den andra världen.

Du kan ju förstås mena att hans bok också skulle vara dränkt i förakt mot sin egen myndighet och det arbete han själv utfört.

Jag tvivlar på att du är någon motsvarighet till Leif Silbersky som försvarade Elias Melki mot skatteverket, ett exempel som enligt din beskrivning skulle vara "verklighetsfrånvänt".
Citera
2024-10-24, 10:50
Avstängd
Citat:
Egentligen inget fel i det du säger men dina kommentarer är alltid dränkta av förakt mot rättsväsendet och myndigheterna. Du behöver bara ha en lätt slöja.

"Teoretikern" får ofta problem då de saknar praktisk, empirisk kunskap. Men om man som du har en sådan stark misstro att man hellre säger för lite än vad som behövs för att skapa säkerhet får man också problem.

Detta är rätt enkelt. Det flyttar ut flera hundra personer per år pga skatteskäl där de yrkar begränsad skattskyldighet. Om SKV var så rättsosäkra att de godtyckligt säger att de inte visat att presumtionen är bruten skulle vi ha väldigt många case i förvaltningsdomstolarna. Det har vi inte. Varför? För 99% går igenom.
Din siffra 99% visar inte hur ofta skatteverket har rätt, den visar att andelen fall kan vara mycket stor där det inte lönar sig att överklaga eftersom det ofta kostar betydligt mer att överklaga även om man får helt rätt och skatteverket gjort fel.

Även om det går att få tillbaka all skatt de felaktigt tvingat någon betala i förskott innan processen är klar, och det går att ansöka om viss ersättning för vissa processkostnader, går det sällan (eller aldrig?) att få skadestånd och är ofta en förlustaffär.

Att skatteverket under de förutsättningarna ofta skryter om hur ofta upptaxeringar "går igenom" är rent skamligt.

Men kom gärna med källa på din siffra 99% där vi kan se hur beloppsfördelningen ser ut och jämföra med vad en skatteprocess i genomsnitt totalt kostar en företagare eller privatperson.
Citera
2024-10-24, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Jag skrev inte att skattetillägg har omvänd bevisbörda, däremot kan skatteverket påföra skattetillägg utan att något bevisas trots att det åligger slatteverket att bevisa att felaktig uppgift lämnats, vilket kräver en process mot skatteverket när det inträffar.

Att upplysa andra om att skatteverket gör misstag är inte föraktfullt, det är faktum.

Jag förstår din syn på saken om du jobbar som professor i skatterätt på något universitet, jobbar på skatteverket, jobbar på någon advokatfirma som tar uppdrag åt skatteverket, eller jobbar på en advokatfirma som försöker hjälpa skattesmitare. Då kan du leva i en annan värld och det var just därför jag tipsade tidigare om Skattmasens manifest där Mikael Wokander berättar ingående och illustrerande om två olika världar där han levde i samma värld som dig i nästan 30 år, och hur han seda fick ett rejält uppvaknande när han fick insyn i den andra världen.

Du kan ju förstås mena att hans bok också skulle vara dränkt i förakt mot sin egen myndighet och det arbete han själv utfört.

Jag tvivlar på att du är någon motsvarighet till Leif Silbersky som försvarade Elias Melki mot skatteverket, ett exempel som enligt din beskrivning skulle vara "verklighetsfrånvänt".

Jag vet för jag har den teoretiska och empirisk kunskap från båda sidorna under väldigt lång tid.

Här är fakta:
- 99% av dessa går rakt igenom, alla är överens.
- kvarvarande 1% får problem då de hellre undanhållit info än gett den, ljugit eller fått en dålig handläggare på SKV. Det sista går lätt att fixa.

Att det skulle ligga till enligt din verklighetsuppfattning, att dessa ansökningar kontinuerligt utan grund avfärdas med hänvisning till att bevisbördan om femårspresumtionen inte är uppfylld är direkt felaktigt.

Jag inser nu på dina svar att du inte bara är en foliehatt utan även en charlatan vilka jag vare sig har tid eller lust att lägga ner tid på. Hej då.
Citera
2024-10-24, 11:02
Avstängd
Citat:
Jag vet för jag har den teoretiska och empirisk kunskap från båda sidorna under väldigt lång tid.

Här är fakta:
- 99% av dessa går rakt igenom, alla är överens.
- kvarvarande 1% får problem då de hellre undanhållit info än gett den, ljugit eller fått en dålig handläggare på SKV. Det sista går lätt att fixa.

Att det skulle ligga till enligt din verklighetsuppfattning, att dessa ansökningar kontinuerligt utan grund avfärdas med hänvisning till att bevisbördan om femårspresumtionen inte är uppfylld är direkt felaktigt.

Jag inser nu på dina svar att du inte bara är en foliehatt utan även en charlatan vilka jag vare sig har tid eller lust att lägga ner tid på. Hej då.
Helt ok om du inte vill läsa på om verkliga rättsfall som visar att du har fel och trivs bättre i din bekväma teoretiska låtsadvärld.

Men det du utvecklar i detta inlägg bemötte jag alldeles innan du postade ditt inlägg.
Citera
2024-10-24, 15:54
Medlem
Citat:
Finns ju nötter på SKV och jag har sett sådant med. Men i ditt case låter det inte som du var utskriven från folkbokföringen. Det är ett misstag som ibland går att att reparera, ibland inte.

Var du utskriven så måste handläggaren ge dig grund för VA. Gör han inte det är det bara att ompröva/överklaga så får en lite mer erfaren person på SKV göra en korrekt bedömning åt dig. Hänt ett par ggr men det löser sig kvickt på någon månad.

Case? Menar du ärende?
Varför blanda in engelska uttryck i skriven svenska.
Det vittnar om dålig ordförståelse eller bristande vokabulär om ditt modersmål är svenska.

Nej jag var registrerad som utflyttad enligt skatteverket.
Den blanketten hade jag varit noga med att lämna in tillsammans med min,vad jag trodde,sista självdeklaration i Maj.

Jag hade även bifogat kopia på mitt då tillfälliga under prövotid , permanenta uppehållstillstånd och inkom efter två,möjligtvis tre år med ett nytt där prövotiden var borttaget.

Det hjälpte inte ett dugg. Och för mig personligen var det inte av intresse att processa med RSV.
Jag förlorade inga pengar på att vara obegränsat skattskyldig i Sverige pga dubbelbeskattningsavtal utan mer ett extrajobb tvingas lämna in självdeklaration
Citera
2024-10-24, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Case? Menar du ärende?
Varför blanda in engelska uttryck i skriven svenska.
Det vittnar om dålig ordförståelse eller bristande vokabulär om ditt modersmål är svenska.

Nej jag var registrerad som utflyttad enligt skatteverket.
Den blanketten hade jag varit noga med att lämna in tillsammans med min,vad jag trodde,sista självdeklaration i Maj.

Jag hade även bifogat kopia på mitt då tillfälliga under prövotid , permanenta uppehållstillstånd och inkom efter två,möjligtvis tre år med ett nytt där prövotiden var borttaget.

Det hjälpte inte ett dugg. Och för mig personligen var det inte av intresse att processa med RSV.
Jag förlorade inga pengar på att vara obegränsat skattskyldig i Sverige pga dubbelbeskattningsavtal utan mer ett extrajobb tvingas lämna in självdeklaration

Ok, antagligen så kunde du inte visa att du skulle vara bosatt utomlands på ett ställe under minst ett år som är ett krav av de fyra jag räknade upp som du måste kunna klara för att klippa väsentlig anknytning. I de casen så rekommenderas att skjuta på den skattepliktiga beskattningstidpunkten tills du har ett SINK-beslut i handen. Nu fick du ju avtalsskydd så för dig verkar det inte ha spelat någon roll iaf.

Jag använder case för att det är vanlig lingo inom internationell skatterätt med många utländska klienter. Förstår att det kan kännas stötande för en person som sisådär 20 år efter namnbytet fortfarande envisas med att använda RSV när man pratar om SKV. Och "ärende", vem förutom mottagare av utmärkelsen "Nit och redlighet i statens tjänst" säger det?
Citera
2024-10-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ok, antagligen så kunde du inte visa att du skulle vara bosatt utomlands på ett ställe under minst ett år som är ett krav av de fyra jag räknade upp som du måste kunna klara för att klippa väsentlig anknytning. I de casen så rekommenderas att skjuta på den skattepliktiga beskattningstidpunkten tills du har ett SINK-beslut i handen. Nu fick du ju avtalsskydd så för dig verkar det inte ha spelat någon roll iaf.

Jag använder case för att det är vanlig lingo inom internationell skatterätt med många utländska klienter. Förstår att det kan kännas stötande för en person som sisådär 20 år efter namnbytet fortfarande envisas med att använda RSV när man pratar om SKV. Och "ärende", vem förutom mottagare av utmärkelsen "Nit och redlighet i statens tjänst" säger det?

Den som har bildning över gymnasienivå och är äldre än 35år?

Jag hade säkert,med en hel del papper&tid,kunnat bevisa var jag hade min huvudsakliga dygnsvila,men det var som redan sagts ointressant i skattehänseende.

Såhär i efterhand byggde jag upp en skattekredit då man drog normal (30%) skatt på räntor och utdelningar istf 15% kupongskatt.
Något min revisor sedan kunde använda vid obeskattade kapitalinkomster.

Sensmoral.
En duktig revisor/skattejurist är värd varenda dollar han debiterar.
Citera
2024-10-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Den som har bildning över gymnasienivå och är äldre än 35år?

Jag hade säkert,med en hel del papper&tid,kunnat bevisa var jag hade min huvudsakliga dygnsvila,men det var som redan sagts ointressant i skattehänseende.

Såhär i efterhand byggde jag upp en skattekredit då man drog normal (30%) skatt på räntor och utdelningar istf 15% kupongskatt.
Något min revisor sedan kunde använda vid obeskattade kapitalinkomster.

Sensmoral.
En duktig revisor/skattejurist är värd varenda dollar han debiterar.

Det var lite av min poäng med utmärkelsen NOR - det är endast personer som fastnat mer än 30 år i myndighetsträsket som använder "ärende". Sedan är prefixet "dubbel" sedan länge borttaget från skatteavtalen. Men jag tycker inte om när andra ska märka på ord så ska inte göra det själv.

Fast en sista måste jag nog ändå - en "skattekredit" fick du väl inte? Du betalade skatten på kapitalvinsterna tidigare än du skulle gjort? Med kredit brukar jag mena tvärtom, att du skjuter upp betalningen, och inte att du betalar den så tidigt som möjligt.

Sensmoralen håller jag dock med om, så länge det finns pengar att tjäna. Varit med om folk som anlitat mycket bra, men dyra konsulter men då skatteuttaget från början var så lågt att kostnadsbesparingen inte kunde matcha arvodena.

Lite som en jag pratade med som efter att han fick reda på att 30% av räntekostnaden var avdragsgill skulle sträva efter så höga räntekostnader som möjligt.
Citera
2024-10-24, 22:32
Medlem
Citat:
Det var lite av min poäng med utmärkelsen NOR - det är endast personer som fastnat mer än 30 år i myndighetsträsket som använder "ärende". Sedan är prefixet "dubbel" sedan länge borttaget från skatteavtalen. Men jag tycker inte om när andra ska märka på ord så ska inte göra det själv.

Fast en sista måste jag nog ändå - en "skattekredit" fick du väl inte? Du betalade skatten på kapitalvinsterna tidigare än du skulle gjort? Med kredit brukar jag mena tvärtom, att du skjuter upp betalningen, och inte att du betalar den så tidigt som möjligt.

Sensmoralen håller jag dock med om, så länge det finns pengar att tjäna. Varit med om folk som anlitat mycket bra, men dyra konsulter men då skatteuttaget från början var så lågt att kostnadsbesparingen inte kunde matcha arvodena.

Lite som en jag pratade med som efter att han fick reda på att 30% av räntekostnaden var avdragsgill skulle sträva efter så höga räntekostnader som möjligt.

Ingen av dessa imbeciller tycker det är bra att ge mig en krona nu med löfte om att få trettio öre nästa år.
Men att betala samma upplägg i ränta är fantastiskt bra!

Kredit&Kredit.
Jag betalade vanlig svensk kapitalskatt på 30% där den kunde varierat mellan 0% och 39.7% enligt amerikansk skattelagsiftning.
Det som "överbetalats" blidade en (svensk) Kredit,dvs något jag senare kunde utnyttja på svenska kapitalinkomster där ingen skatt dragits,men där jag var skattskyldig enligt amerikansk skattelag.
Citera
2024-10-24, 23:38
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
6 månader i Dubai och max 2 månader i Sverige? Var är du övriga 4 månader?
Och varför sälja dina krypto i detta läget?
Anser du att du är i mål med dina krypto när de är värda ett par miljoner?
Känns som trolltråd.

Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
I Dubai kan du väl sälja krypto eller handla för krypto. Då är skatteverket inte inkopplat.
Gjort 10 miljoner? Hur menar du?
Är kryptona värda 10miljoner sek idag eller har du sålt av innan?

TS skrev att han gjort 10 mille och är en trader, inte att han ska sälja allt. Kan ju leva på realiserad vinst från trade om han är duktig (vilket han tycks vara). Men det aktualiserar ju frågan om skatt ..

Intressant tråd för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in