Citat:
Ursprungligen postat av
Mankese
Förhandsbeskedet måste ju såklart vunnit laga kraft för att det inte ska trumfas. I ditt fall har SKV överklagat förhandsbeskedet inom 3 veckors fristen och den går då direkt till HFD med prioriterad handläggning.
Jag vet mycket väl vad omvänd bevisbörda är. 5 årsregeln har en omvänd bevisbörda men jag har redan förklarat två ggr nu hur lätt den hanteras. Att det är omvänd bevisbörda förändrar inget där.
Nej, skattetillägg har verkligen inte en omvänd bevisbörda.
Jag vet hur det fungerar på riktigt. Du verkar veta hur det fungerar när man ska dölja allt, flyga under radarn och skattefuska. Sånt håller jag inte på med då det leder till upptaxeringar och sömnlösa nätter för folk.
Jag skrev inte att skattetillägg har omvänd bevisbörda, däremot kan skatteverket påföra skattetillägg utan att något bevisas trots att det åligger slatteverket att bevisa att felaktig uppgift lämnats, vilket kräver en process mot skatteverket när det inträffar.
Att upplysa andra om att skatteverket gör misstag är inte föraktfullt, det är faktum.
Jag förstår din syn på saken om du jobbar som professor i skatterätt på något universitet, jobbar på skatteverket, jobbar på någon advokatfirma som tar uppdrag åt skatteverket, eller jobbar på en advokatfirma som försöker hjälpa skattesmitare. Då kan du leva i en annan värld och det var just därför jag tipsade tidigare om
Skattmasens manifest där Mikael Wokander berättar ingående och illustrerande om två olika världar där han levde i samma värld som dig i nästan 30 år, och hur han seda fick ett rejält uppvaknande när han fick insyn i den andra världen.
Du kan ju förstås mena att hans bok också skulle vara dränkt i förakt mot sin egen myndighet och det arbete han själv utfört.
Jag tvivlar på att du är någon motsvarighet till Leif Silbersky som försvarade
Elias Melki mot skatteverket, ett exempel som enligt din beskrivning skulle vara "verklighetsfrånvänt".