Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
det finns inte samma anledning att gena till/från en busshållplats som de två andra.)

Alltså gångbron är precis bredvid hållplatserna på bägge sidor av Huddingevägen så säkrast och snabbast är att ta den om man ska gå över till den andra hållplatsen.
Citera
2024-10-12, 09:11
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broks
Ser dessvärre ut som att Trafikverket inte har några planer på åtgärder. Vilket i sig är helt vansinnigt. Hur kan man tycka att det är normalt att tonåringar blir påkörda till döds i tätbebyggda områden, när korsningen dessutom är totalt felkonstruerad. Någon borde anordna demonstration utanför Trafikverkets kontor.

Kanske bättre att du lär dina tonåringar trafikvett?
Det är mycket enklare och användbart för hela livet.
Då klarar de sig bättre i alla andra konstiga korsningar som finns i hela världen. Inte bara där ni bor.
Citera
2024-10-13, 18:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broks
Vad hände med nollvisionen?
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Oskyddade trafikanter omfattas inte av nollvisionen. Faktum är att en hel del åtgärder som motiveras av nollvisionen rentav ökar riskerna för oskyddade trafikanter.

Nollvisionen är en modern variant på Kejsarens nya kläder.

Är det sant? Har du några exempel på att nollvisionen ökar riskerna för oskyddade trafikanter?

För att vara någonting värt, så behöver nollvisionen åtminstone sikta på att minimera antalet oskyddade trafikanter som skadas i olyckor med motorfordon. Annars är "nollvisionen" helt meningslös och behöver skrotas. Jag kan möjligtvis, med stor tvekan, acceptera att "nollvisionen" exkluderar oskyddade trafikanter som skadas i singelolyckor, utan några motorfordon inblandade.
Citera
2024-10-13, 19:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Tack, Onkel Kostia! Det är dock inte bara jag som påtalat felet. Tvärtom.

Stuvsta-Snättringes Villaägareförening har mycket länge drivit frågan, och har även ett utarbetat arkitektförslag om en cirkulationsplats -- som presenterats på stormöten och i kontakter med berörda aktörer (säkert inklusive Trafikverket) i olika sammanhang. Det förslaget går att hitta på bild här: https://www.stuvstasnattringe.se/ind...uddingevagen-2

Lyssna gärna på: https://sverigesradio.se/tabla.aspx?...ate=2024-09-18 (14:10 in i inslaget; intervju med Villaägareföreningens Lars Ove Larsson som talar om frustrationen över att ingenting händer, trots decennier av påtryckningar)

Se även: https://www.stuvstasnattringe.se/ind...f-forslag-2014
Jag är själv inte knuten till Villaägareföreningen, och vet inte hur uppdaterad deras sajt är.

I en intervju i Mitti-tidningens Huddingeedition (https://www.mitti.se/nyheter/efter-d...156.ff408d1830) påstod Trafikverkets presschef Bengt Olsson, som svar på reporterns fråga om cirkulationsplatser på Huddingevägens korsningar, att några sådana inte har ”varit uppe till diskussion” och det inte finns några förslag om sådana.

Löjeväckande! För det stämmer alltså verkligen inte, se ovan!!!

Ovan nämnde Lars Ove Larsson brukar dessutom argumentera för att man på sikt borde göra cirkulationsplatser vid Rågsvedskorset, Stuvstakorset/Ågestakorset (båda namnen förekommer), Stationsvägen/Björknäsvägen samt vid Huddingevägen/Lännavägen (där olyckan skedde denna gång).

Presschefen kanske inte är den person på Trafikverket som har bäst koll på allt, men i alla fall ett löjeväckande uttalande.

Eller helst av allt gräva ner hela Huddingevägen, vilket tyvärr vore en enorm kostnad och svårt att få till på kort sikt (eftersom det inte finns någon bra alternativ väg för all trafik som passerar där) men på lång sikt skulle vara oerhört värdefullt, trafiksäkerhetsmässigt men också för att knyta ihop villaområdena som nu delas mitt i av motorleden.

P S Ett förtydligande till: Det Villaägareföreningen föreslagit är väl alltså främst en cirkulationsplats, och det jag har skrivit om är alltså ett fjärde övergångsställe i korsningarna. Det är ju ingen motsättning mellan förslagen, utan handlar om olika tidsrymd och kostnadsnivåer. Ett sådant övergångsställe borde gå att få till på nolltid medan en cirkulationsplats förstås kräver betydligt mer planarbete.

Det är just det 4:e övergångsstället som jag betraktar som den viktiga aspekten.

Jag bor inte i området, så det är svårt för mig att ta ställning huruvida cirkulationsplatser skulle vara en lämplig lösning. Det som fick mig att reagera, var att du nämnde att gångtrafikanter behöver vänta vid 3 rödljus för att passera 1 väg. Det är inte svårt för mig att ta ställning beträffande denna förnedrande konstruktion.

I länkarna som du bidrog med, så har jag inte sett någon nämna oskicket att en gångtrafikant behöver vänta vid 3 rödljus. Du är den enda som har nämnt denna viktiga aspekt.
Citera
2024-10-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är just det 4:e övergångsstället som jag betraktar som den viktiga aspekten.

Jag bor inte i området, så det är svårt för mig att ta ställning huruvida cirkulationsplatser skulle vara en lämplig lösning. Det som fick mig att reagera, var att du nämnde att gångtrafikanter behöver vänta vid 3 rödljus för att passera 1 väg. Det är inte svårt för mig att ta ställning beträffande denna förnedrande konstruktion.

I länkarna som du bidrog med, så har jag inte sett någon nämna oskicket att en gångtrafikant behöver vänta vid 3 rödljus. Du är den enda som har nämnt denna viktiga aspekt.

Det kan du ha rätt i! För några år sedan skrev jag en insändare till lokaltidningen (Mitti Huddinge) om behovet av detta, men den kom aldrig in. :-(
Citera
2024-10-14, 10:52
Medlem
Citat:

Vad jag har sett så brukar inte gående vänta vid rödljuset på Sågbäcksvägen. Det är ändå väldigt lite trafik på den sträckan då de allra flesta som kör från riktningen Lännavägen kommer att svänga höger eller vänster på Huddingevägen. (Det är runt 40st hushåll på Sågbäcksvägen, Bryggarvägen och Skiffervägen)
Senast redigerad av T514 2024-10-14 kl. 10:57.
Citera
2024-10-15, 11:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tack för den upplysningen! Då vet vi att felet inte uppstod i någon ombygnation på senare tid.

Likväl så är det ett helt oacceptabelt fel att trafikanter ska behöva vänta vid 3 rödljus för att passera 1 korsning. Det behöver åtgärdas skyndsamt, innan ännu fler olyckor hinner inträffa.

Gångtunnel?
Annars är det väl säkrare med tre rödljus än ett?
Det finns normer för detta som säkert uppfyllts.
Citera
2024-10-15, 11:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ja, det ska verkligen bli spännande om Trafikverket drar några konsekvenser av de olyckor som skett på sistone ... Det är alltså likadant i åtminstone tre korsningar på rad på den sträckan, med tre istället för fyra rimliga övergånsställen. (Den mellersta av dessa, Huddingevägen och Björkängsvägen/Stationsvägen, kan nog klara sig med tre – för där går inte så många och det finns inte samma anledning att gena till/från en busshållplats som de två andra.)

På spårvägen i Göteborg där gångvägar korsar spåren har man börjat sätta varningsljus även i markhöjd för att slösurfande fotgängare ska se dem, kanske kan funka även för övergångsställen i biltrafiken?
Citera
2024-10-15, 11:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Någon som kan repetera huruvida bilisten misstänks för brott i nuläget eller ej?
Citera
2024-10-22, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T514
Vad jag har sett så brukar inte gående vänta vid rödljuset på Sågbäcksvägen. Det är ändå väldigt lite trafik på den sträckan då de allra flesta som kör från riktningen Lännavägen kommer att svänga höger eller vänster på Huddingevägen. (Det är runt 40st hushåll på Sågbäcksvägen, Bryggarvägen och Skiffervägen)

Sant. Samma gäller korsningen Huddingevägen med Stationsvägen/Björknäsvägen, där behövs kanske inte heller ett fjärde rödljus. Det behövs dock verkligen i nästa korsning: Huddingevägen med Stuvstavägen/Ågestavägen, där är det mycket trafik åt alla riktningar och finns heller ingen gångbro (som vid den aktuella olycksplatsen)!
Citera
2024-10-25, 01:36
Medlem
Citat:
Skribenten MarieMM har övertygat mig om var jag lägger skulden.

Skulden ligger på Trafikverket. Trafikverket har konstruerat en korsning som inte var anpassad för gångtrafik.

Öh om Trafikverket konstruerar en korsning ej anpassad för gående,kan det då vara Trafikverkets fel om gående blir påkörd där?

Eller var det som så att den gående blev påkörd på annan plats pga detta?
Citera
2024-10-25, 21:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T514

Så skulle jag också göra ifall jag kom till den sortens korsning.

Korsningens utformning bygger på att gångtrafikanterna inte ska bry sig om att korsa på korrekt sätt. Korsningens utformning är en underförstådd uppmaning till gångtrafikanterna att inte följa reglerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in