Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 18:23
Medlem
Italiensk polis har inlett en utredning om dråp efter att en 14-årig brittisk flicka dött under en familjesemester i huvudstaden Rom, skriver The Guardian. Flickan är allergisk mot jordnötter och fick en allergisk chock på en restaurang – troligen orsakad av spår av jordnötter i en efterrätt.

https://omni.se/jordnotsallergisk-fl...l-rom/a/xm5vQQ
Citera
Igår, 18:31
Medlem
Tragiskt men om man är så allergisk bör man nog laga sin egen mat
Citera
Igår, 18:40
Medlem
Merwinnas avatar
Det kommer de nog ingenstans med. Man kan inte förvänta sig att restaurangpersonal - som är just det, RESTAURANGPERSONAL - ska ta ansvar på samma sätt som legitimerad vårdpersonal, eller ett företag som tillverkar färdiga maträtter. Det GÅR inte ens att hålla den kollen i en restaurang, att man kan vara hundra på att inte ett allergen hamnar där det inte bör vara. Om man är SÅ allergisk att det kan bli livshotande, så bör man nog inte äta ute överhuvudtaget, utan bara äta mat som man lagar hemma av råvaror, samt förförpackade livsmedel med innehållsförteckning.

Hade familjen inte med sig EPI-pennan, förresten..? I så fall är det föräldrarna som är ansvariga för den missen.
Citera
Igår, 18:50
Medlem
CalzoneItalias avatar
Räcker ju att man sitter och äter en Snickers bredvid en jordnötsallergiker så kan dom kola vippen .

Ska man behöva fråga den som sitter bredvid om det är ok att käka en snickers?
Citera
Igår, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Räcker ju att man sitter och äter en Snickers bredvid en jordnötsallergiker så kan dom kola vippen.
Näe.
För att en allvarlig allergisk reaktion ska uppkomma av till exempel jordnötter krävs att man äter jordnötter. Enligt studier på jordnötsallergi har inga eller endast mycket lindriga symtom uppkommit hos försökspersoner som utsatts för jordnötter via luften.
https://astmaoallergiforbundet.se/in...gi/matallergi/
Citera
Igår, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky

Eller så borde folk som jobbar med att servera mat kunna svara för sin mat, kanske?

Vi gick till en sån där "ren och vegansk" sylta i Frankrike förra sommaren eftersom jag har en massa allergier och mög. Jag beställde en sallad med angivna ingredienser, 7-8 st. En av dem tål jag inte, bad att få slippa den. De säger okej, det fixar vi.

När maten kommer så hittar jag två sojabönor i min sallad (= de har inte gjort en ny utan bara tagit bort ingrediensen slarvigt från redan gjord sallad) OCH idioterna har dekorerat maten med- krossade jordnötter!

En av grejerna hade jag nog accepterat, men inte två. Så jag kallade dit servisen och frågade på högljudd franska om de var ute efter att döda någon, eftersom de dels inte ens kan ta bort sånt gästen inte tål och dels serverar jordnötter utan att det står på menyn. Hon blev klart sur men gick och frågade sin chef och de strök min sallad från notan.

Det kan jag köpa, då är det ok. Men kom inte och säg att ni har koll på mat om ni serverar så!
Citera
Igår, 18:59
Medlem
Jordnötsallergi är inte riktigt luftburen på det sätt som folk i allmänhet tror. Visst, de som är allergiska kan få lite frispel men det är nog mycket en placebo-effekt.
Det finns ett antal officiella och trovärdiga källor. Jag klipper in en.
Even if you are allergic to peanuts, touching, smelling or inhaling particles from peanuts cannot cause an allergic reaction—at least not the serious, life-threatening type that everyone with a peanut allergy fears. You are not in danger unless you eat them
Citera
Igår, 19:05
Medlem
Olduvais avatar
Fy faan att förlora en 14-årig dotter till en sådan grej. Men hade jag varit i den sitsen som föräldrarna var, då hade jag nog inte litat på att alla restauranger jag någonsin kom till (speciellt utomlands) skulle klara av att inte korskontaminera eller ens undvika jordnötter.
Citera
Igår, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Fy faan att förlora en 14-årig dotter till en sådan grej. Men hade jag varit i den sitsen som föräldrarna var, då hade jag nog inte litat på att alla restauranger jag någonsin kom till (speciellt utomlands) skulle klara av att inte korskontaminera eller ens undvika jordnötter.
Så speciellt exempelvis svenska restauranger skulle du inte lita på? Bara brittiska?
Citera
Igår, 19:41
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Räcker ju att man sitter och äter en Snickers bredvid en jordnötsallergiker så kan dom kola vippen .

Nej det har bevisats vara ren hysteri från tokiga kärringar. Försök har visat att jordnötsallergiker inte märker om folk nära dem äter jordnötter.
Citera
Igår, 19:41
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Det fattar du väl själv att det inte går att leva så!!! Det är väl självaste faan om man inte kan lita på folk när man säger att man är allergisk!
Citera
Igår, 19:42
Medlem
Citat:

Ska man behöva fråga den som sitter bredvid om det är ok att käka en snickers?
Enligt personer på mitt jobb så är det där skitsnack, jordnötsallergi är ej luftburen.

Faktum är att man kanske inte alls ska konsumera jordnötter , människor är inte gjord för att äta jordnötter därför reagerar vissa kraftigt. Innan Columbus upptäckte Amerika hade ingen ätit jordnötter och det var bättre så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in