Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-27, 17:30
Medlem
Hej!

OBS: jag har ingen utbildning och kan inte kemi så detta må vara en tappad fråga.

När vi blandar salt med vatten så löses saltet upp. Jag har testat att koka en saltvattenblandning och då sett att saltet är kvar i kastrullen medans vattnet har avdunstat. Det visste jag skulle ske redan innan jag gjorde testet men jag förstår inte riktigt varför.

I min teori så har jag utgått från att NaCl + H2O --> Na+ + Cl- + H2O. Detta känns fullt rimligt och det är även det som jag har lyckats googla mig fram till.

Nu har jag försökt komma på en egen teori till varför vattnet avdunstar medan Na+ och Cl- stannar kvar i kastrullen. Det går däremot ganska dåligt. Jag har utgått från att H2O avdunstar vid 100 grader(kokpunkten) och att natriumet inte avdunstar pga kokpunkt på 880+ grader. Men Klorid har däremot en kokpunkt på -34 grader. Min teori brister därför ganska fort. Den är alltså i gasform i rumstemperatur.

Enligt mig ska alltså Vatten och klorid avdunsta medan Natriumet stannar kvar i kastrullen men det verkar ju inte stämma.

Jag förstår att en kemisk förening kan få nya egenskaper än vad grundämnen har, därför kan NaCl vara fast trots att Cl ensamt inte behöver vara det. Men varför övergår inte Cl till gasform när Natriumjonen bryts loss av vattenmolekylen?

Vad är det som gör att Na och Cl binder sig igen? Beror det på att energin mellan dessa är starkare än energin mellan Natriumet och syret? Om energin mellan natrium och klorid är starkare än natrium och syre, varför löses saltet i så fall upp från första början?
Citera
2024-10-27, 17:39
Medlem
Neksnors avatar
Är ungefär lika kemikunnig som TS.

Natrium (Na) är inte samma sak som Na+ (Natriumjon)
Motsvarande gäller Klor och Cl-.

Då det inte är samma sak bör egenskaperna kunna vara olika.
Citera
2024-10-27, 19:10
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoxAR
Hej!

OBS: jag har ingen utbildning och kan inte kemi så detta må vara en tappad fråga.

När vi blandar salt med vatten så löses saltet upp. Jag har testat att koka en saltvattenblandning och då sett att saltet är kvar i kastrullen medans vattnet har avdunstat. Det visste jag skulle ske redan innan jag gjorde testet men jag förstår inte riktigt varför.

I min teori så har jag utgått från att NaCl + H2O --> Na+ + Cl- + H2O. Detta känns fullt rimligt och det är även det som jag har lyckats googla mig fram till.

Nu har jag försökt komma på en egen teori till varför vattnet avdunstar medan Na+ och Cl- stannar kvar i kastrullen. Det går däremot ganska dåligt. Jag har utgått från att H2O avdunstar vid 100 grader(kokpunkten) och att natriumet inte avdunstar pga kokpunkt på 880+ grader. Men Klorid har däremot en kokpunkt på -34 grader. Min teori brister därför ganska fort. Den är alltså i gasform i rumstemperatur.

Enligt mig ska alltså Vatten och klorid avdunsta medan Natriumet stannar kvar i kastrullen men det verkar ju inte stämma.

Jag förstår att en kemisk förening kan få nya egenskaper än vad grundämnen har, därför kan NaCl vara fast trots att Cl ensamt inte behöver vara det. Men varför övergår inte Cl till gasform när Natriumjonen bryts loss av vattenmolekylen?

Vad är det som gör att Na och Cl binder sig igen? Beror det på att energin mellan dessa är starkare än energin mellan Natriumet och syret? Om energin mellan natrium och klorid är starkare än natrium och syre, varför löses saltet i så fall upp från första början?
I en lösning så binder natriumanjonen (Na+) med vatten molekyler så att vattenmolekylernas negativa sida riktas mot natriumanjonen. Kloridkatjonen (Cl-) binder istället till vattenmolekylernas positiva laddning. När vattenmolekylerna blir till gas så bryts bindningarna till natriumanjonerna och kloridkatjonerna.
Slår vi upp bindningsentalpin för NaCl i lösning och i fast form så ser vi att den är negativ.
Citat:
Sodium Chloride Aqueous NaCl -407.27
Sodium Chloride Solid NaCl -411.12
För att få natriumklorid så behövs ca 3,85 kJ/mol avges, medan för att bilda natrium i fast form och klorgas behövs 407.27 kJ/mol tas upp. Mol kan konverteras till gram genom att använda molmassan för NaCl som är 58,4 g / mol.
För att få kläm på vad det motsvarar så kan vi kolla upp vad som gäller vattnet.
Citat:
Water Liquid H2O -285.83
Water Gas H2O -241.83
Det krävs ca 44,00 kJ/mol tillförd energi för att koka vattnet. Så för att få klor att bli till gas behöver du en tio gånger kraftigare stekplatta. Järn blir till gas med ca 350 kJ/mol, så järnet i kastrullen skulle förångas innan det blir någon klorgas.

https://www.chemeurope.com/en/encycl..._table%29.html
Citera
2024-10-29, 00:23
Medlem
Citat:
Hej!

Alltihop detdär är jämviktsekvationer, och gäller främst i vattenlösning. Sedan har du den andra jämvikten, H2O (l) <-> H2O (g) att ta hänsyn till också! Och saltets löslighet i gasfasen är relativt obetydlig.

(I praktiken inte helt försumbar, dock; en smula salt går i regel över med vattenångan!)
Senast redigerad av Nakkvarr 2024-10-29 kl. 00:25.
Citera
2024-10-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

(I praktiken inte helt försumbar, dock; en smula salt går i regel över med vattenångan!)

Jag tänkte nästan det. Använde 10g salt och hela spisen var fylld med små saltkorn när vattnet hade kokats bort. Gjorde det igen med ett lock på och då fastnade lite på locket.
Citera
2024-10-31, 15:15
Medlem
Citat:
Jag tänkte nästan det. Använde 10g salt och hela spisen var fylld med små saltkorn när vattnet hade kokats bort. Gjorde det igen med ett lock på och då fastnade lite på locket.

Har med 'medryckning' att göra inte förångning och kondensation av NaCl-ånga. NaCl har en smältpunkt vid 800grader C och kokpunkt 1465 grader C, så ångtrycket vid 100grader C kommer vara helt försumbart och inte leda till synbar fällning av salt.

På ett djupare plan kan jag faktiskt tycka frågan är rätt relevant. Klorgas är ju rätt flyktigt och kokar vid -34grader C, natriummetall är kanske inte lika flyktigt men smälter vid 98grader C och kokar vid 883grader C.
Jonbindningen ändrar således egenskaperna hos föreningarna avsevärt och även med inbladning av ett flyktigt lösningsmedel så kan man inte göra saltet 'flyktigt' utan det behåller sina grundläggande fysikaliska egenskaper trots att man brutit upp kristallstrukturen med vatten. Jag måste erkänna att jag inte kan förklara detta på lekmanna-nivå, jag förstår det termodynamiskt men kan inte bryta ned det vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in