Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-30, 18:22
Medlem
som rubriken lyder har jag stannat i styrka och ökar inte längre i vikter, jag har tränat under många år och testat alla olika varianter 5x5 sedan flera reps, öka med 2,5 kg osv osv.

jag äter bra mycket kött, ägg, grönsaker och olika typer av kolhydrater

Jag funderar på att börja ta någon form av preparat för att öka styrka och sedan sluta och behålla det muskelminnet jag bygger under den tiden jag tränar med någon form av preparat.

Dock tvivlar jag lite på steroider då det stökar till det endokrinologiska systemet och med tanke på att jag har hypotyreos (låg sköldkörtelomsättning) så undrar jag om det finns andra alternativ.

Vad säger ni? någon kunnig inom område här?
Citera
2024-10-30, 18:28
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batmanovic
som rubriken lyder har jag stannat i styrka och ökar inte längre i vikter, jag har tränat under många år och testat alla olika varianter 5x5 sedan flera reps, öka med 2,5 kg osv osv.

jag äter bra mycket kött, ägg, grönsaker och olika typer av kolhydrater

Jag funderar på att börja ta någon form av preparat för att öka styrka och sedan sluta och behålla det muskelminnet jag bygger under den tiden jag tränar med någon form av preparat.

Dock tvivlar jag lite på steroider då det stökar till det endokrinologiska systemet och med tanke på att jag har hypotyreos (låg sköldkörtelomsättning) så undrar jag om det finns andra alternativ.

Ungefärlig längd, vikt och ålder? Samt hur mycket tar du i t.ex. knäböj, marklyft och bänkpress?

Tänker så att du inte tar typ 250 kg i marklyft och funderar över varför du inte ökar mer
Citera
2024-10-30, 18:36
Avstängd
Crabbofixs avatar
byt till en klubb som tävlar i styrkelyft så lär du öka
Citera
2024-10-30, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Ungefärlig längd, vikt och ålder? Samt hur mycket tar du i t.ex. knäböj, marklyft och bänkpress?

Tänker så att du inte tar typ 250 kg i marklyft och funderar över varför du inte ökar mer

haha nej då! är helt normal stark mark 160 kg knäböj 140 kg och bänk 115 kg
Citera
2024-10-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk

180 cm 80 kg vikt 32 år
Citera
2024-10-30, 19:03
Medlem
jonte500s avatar
Känns inte så smart att preppa, öka några kg i övningarna, för att leva resten av livet som en fuskare!

Eller vad tycker du själv?
Citera
2024-10-30, 19:24
Medlem
Villianlols avatar
Fortsätt träna hårt och ligg på ett kaloriöverskott så att vikten går uppåt, då ser jag inte varför du inte skulle öka i vikter. Det går långsammare när man tränat 1 år +. Det är inget konstigt.
Citera
2024-10-30, 19:24
Medlem
Pershagen76s avatar
Öka rejält i vikter och gå ner till 3-5 reps under en period så ska du se att du ökar. Se bara till att ta i utav helvete.
Citera
2024-10-30, 19:32
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
byt till en klubb som tävlar i styrkelyft så lär du öka

Jepp. Han har nått en platå och då behöver man veta hur man tar sig genom den. På en klubb så vet folk hur man tränar ordentligt. Det är nu hans träningsresa börjar på riktigt, smekmånaden är slut...
Citera
2024-10-30, 20:42
Medlem
Periodisera din träning så att du tar deloads med jämna mellanrum. Om du tränar 4 veckor så 3 veckor på 1 vecka deload. Om du tränar 5 veckor så 4 veckor på 1 vecka deload. Om du kör för mycket pröva att ta bort ett set, kör du för lite lägg till ett set.

Styrka byggs bäst mellan 3-6 repetitioner. Det är bara när du peakar som du testar ettor och tvåor samt på ett "potentiation set" vilket är det sista uppvärmningssetet på 1-2 repetitioner 90% av vikten du kör eller på vikten du ska köra på för arbetsseten.

Om du har sköldkörtelproblem kan det påverka din träning även om du medicinerar för det och medicineringen är optimal, om medicineringen inte är optimal kan det bero på det. Var försiktig med hur hårt du tar ut dig.

Öka alltid långsamt från vecka ett till sista veckan (RPE - Rate of perceived exhaustion) varje vecka 7, 8, 9 osv.

Rekommenderar verkligen inte att du går på något. Naturlig är vägen att gå.
Senast redigerad av Bigbozzebozzman 2024-10-30 kl. 20:50.
Citera
2024-10-30, 21:01
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batmanovic

Ett tips som redan getts är att öka i vikter och minska reps. Just för att främst bygga volym. Styrkan lär väl hänga med även där. Felet många gör som inte klarar bygga volym, är att försöka sig på 10 reps X 3 set. När runt 5 rep är till failure är effektivare för att bygga volym.
Citera
2024-10-30, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ett tips som redan getts är att öka i vikter och minska reps. Just för att främst bygga volym. Styrkan lär väl hänga med även där. Felet många gör som inte klarar bygga volym, är att försöka sig på 10 reps X 3 set. När runt 5 rep är till failure är effektivare för att bygga volym.

Man kör inte direkt styrka till failure det tjänar inget till. Det gör man däremot om man ska bygga muskler. Styrka handlar om att konservera sin energi och bli starkare över tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in