2024-10-30, 16:40
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Här nere är det fortfarande tidig höst. Även högst uppe på Linderödsåsen blommar rosor och andra trädgårdsväxter fortfarande.

Tror där uppe varit frost någon enstaka natt?

En del regn, mycket dagg, så det är fuktigt och blött.

Var i Lödde och där är mycket löv kvar på träden.

Här har alla löv fallit, ser ut att bli en kall helg men sen mildare igen. Skidåkning i November som ifjol känns långt borta, närmaste anläggning är nog Vålådalen ca 30 mil bort.
Citera
2024-10-31, 10:12
Citat:
Här nere är det fortfarande tidig höst. Även högst uppe på Linderödsåsen blommar rosor och andra trädgårdsväxter fortfarande.

Tror på en lång grå och tråkig höst nu i November och en bra bit in i December, verkar bli mycket upp och ner framöver.
Citera
2024-10-31, 16:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det kan väl inte vara särskilt ovanligt att löven är kvar på vissa trädslag i Skåne en bit in i november.
Citera
2024-10-31, 22:43
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kan väl inte vara särskilt ovanligt att löven är kvar på vissa trädslag i Skåne en bit in i november.

Första snöfallet här i Sollefteåtrakten, kommer dock bli milt väder nästa vecka med upp till 10 plusgrader.
Citera
2024-10-31, 22:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Första snöfallet här i Sollefteåtrakten, kommer dock bli milt väder nästa vecka med upp till 10 plusgrader.

Men det är väl helt normalt skulle jag säga. Ända upp till Luleå brukar första snön normalt komma i slutet på oktober eller början på november för att sedan tina bort. Det beror dock på om det har hunnit bildas en ytlig tjäle. För att snön ska smälta måste marken suga upp den. Det behövs flera dagars milt väder kombinerat med regn för att tjälen ska smälta. Dock stor skillnad på föreutsättningarna i Sollefteå och i Luleå.
Citera
2024-10-31, 22:58
Medlem
TjackOhejs avatar
Någon som har en pejling på hur vintern verkar se ut framöver? Själv känner jag att det kanske blir regnjackan som gäller här i söder...
Citera
2024-11-01, 06:18
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Någon som har en pejling på hur vintern verkar se ut framöver? Själv känner jag att det kanske blir regnjackan som gäller här i söder...
Regnjackan blir säkert mer användbar än vinterjackan.
Den där "kylan" som har varit långt fram i prognoserna i ett par veckor verkar ångra sig hela tiden, så inte ens en tillfällig köldknäpp i sikte.
Citera
2024-11-01, 07:50
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Regnjackan blir säkert mer användbar än vinterjackan.
Den där "kylan" som har varit långt fram i prognoserna i ett par veckor verkar ångra sig hela tiden, så inte ens en tillfällig köldknäpp i sikte.

November verkar bli mörkt och mestadels grått väder, inte som förra året då det var kallt och krispigt.

Idag är det vitt i träden men det kommer blåsa bort och bli mildare redan nu under helgen.

Ser ut att bli milt väder hela nästa vecka, möjligen kan det bli kallare igen till nästa helg men det ser ut att bli plusgrader framöver även i norr.
Citera
2024-11-01, 07:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Kraftiga vindar och skyfall nu i trakterna kring huvudstaden. Dock kunde jag alldeles nyss skönja solen.

Ett vackert skådespel helt enkelt.
Citera
2024-11-01, 08:28
Medlem
talcsofts avatar
Uppe i Örnsköldsvik faller snön.
I Södermanland är det 13+.

Förra året var det barmark i början av november, mot slutet av månaden hade snön lagt sig.
Inget mig emot att det dröjer. Iallafall säger jag så nu Efter en månad med novembermörker kanske jag bönar om att få snön.
Citera
2024-11-01, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Vet inte vad som styr löven, om det är frost eller ljus faktiskt.

Men vi har haft en ovanligt mild oktober tycker jag.
Citera
2024-11-01, 10:17
Citat:
Vet inte vad som styr löven, om det är frost eller ljus faktiskt.

Men vi har haft en ovanligt mild oktober tycker jag.

Enligt min data så var det +2 grader i medeltemp för Oktober, precis som ifjol här uppe.

Och nu kom snön ungefär samtidigt, men blåsvädret kommer driva upp tempen i början på November.

Tvivlar på att vi får -5 grader i medel denna November.

Ser ut att bli mildväder minst 10-14 dagar framåt sen, ifjol hade tex Sundsvall skidpremiär första veckan i November och det lär inte hända nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in