Citat:
Ursprungligen postat av
Tranquility Bas
Var SKB ska bygga är rätt ointressant då jag pratar om området generellt. Jag har arbetat i Kista och vet därav gångavstånden och 20+ minuter från Kista Äng till t-bana och p-tåg är en rimlig bedömning sett från mitten av området. Kista Äng kommer inte få någon station på tvärbanan så det blir att gå till Kistamässan eller Helenelund, det förstnämnda kommer vara närmare än dagens situation men det krävs mer för att jag ska hålla med om att det är "ändå inte så illa?"
Kista Äng ligger nära spårbunden kollektivtrafik men ändå långt borta.
Detaljmätte på karta. De hus i Kista äng som ska ligga närmast T-banan har cirka 650 meter till stationen. De som ligger längst bort (och dit hör bl a SKB) har cirka 900 meter. Hela området ligger närmare T-banan än Kistamässan.
Från de närmaste husen i Kista äng är det cirka en km till Helenelunds pendeltågsstation.
Du har rätt vad avser tvärbanestationen. Den kommer att ligga ca 4-500 meter från Kista äng.
Alla avstånd i promenadväg, inte fågelvägen.
Vi tänker litet olika här; du tycker att det är långt bort. Jag tänker istället att otryggheten, och det litet isolerade läget - 1.600 lägenheter i en kontors- och industristadsdel - är det största problemet.