• 1
  • 2
2024-06-27, 16:00
Medlem
Tjena! Har hrt mycket om en gammal militranlggning uppe p peuravaraberget i Kramfors. Har varit dr ett par gnger fr att frska hitta sjlva bergrummet som ska finnas dr, men det enda som jag hittat var ngot gammalt vningsomrde (?) som verkade ganska vl vervakat s vgade inte kolla s noga. Om ngon sitter p ngon rolig information om peuravara, hur man kan hitta ingngen och vad som frsiggick dr frr hade det varit roligt att f veta. Tack p frhand
Citera
2024-06-28, 22:25
Medlem
Buzludzhas avatar
Sitter och kollar lite p lantmteriets kartor. r det Mllbyberget du menar? Det r det enda berg in nrheten av Peuravara som det verkar finnas ngot av intresse enligt LM. Har du letat vid Skyttorpsbacken? Har svrt att tro att det varit ngot militrt dr men ngot onaturligt syns p historiska kartorna. Kanske kan va nt annat kul?
Citera
2024-10-28, 00:16
Medlem
Nedgngen r frseglade och stngd, allts nedgngen till bergrummet r nu under grset i en glnta i skogen. Jag varit dr inne p 90 talet.
Citera
2024-10-29, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lohmandersbea
Tjena! Har hrt mycket om en gammal militranlggning uppe p peuravaraberget i Kramfors. Har varit dr ett par gnger fr att frska hitta sjlva bergrummet som ska finnas dr, men det enda som jag hittat var ngot gammalt vningsomrde (?) som verkade ganska vl vervakat s vgade inte kolla s noga. Om ngon sitter p ngon rolig information om peuravara, hur man kan hitta ingngen och vad som frsiggick dr frr hade det varit roligt att f veta. Tack p frhand

Hur menar du gammalt vningsomrde?
Citera
2024-11-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling

Vill f liv i trden, nyss ftt reda p om de hr berget och r s intresserad 🤩 kan ngon som vet bertta lite mer
Citera
2024-11-25, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
Stort avsprrat omrde med byggnader och bilar, uppbyggt lite som en by. Ligger ganska nra Skanska och Hgberget. Verkar vara ngot som msb anvnder fr att va p.
Citera
2024-11-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kira2020
Vill f liv i trden, nyss ftt reda p om de hr berget och r s intresserad 🤩 kan ngon som vet bertta lite mer
Verkar vara svrt att f fram nn info om det tyvrr. Hade varit kul att f reda p mer s man kanske kan utforska det sjlv.
Citera
2024-11-25, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebull73
Nedgngen r frseglade och stngd, allts nedgngen till bergrummet r nu under grset i en glnta i skogen. Jag varit dr inne p 90 talet.
Tror du att du kan beskriva vart det ligger? Hur man hittar dit?
Citera
2024-11-25, 00:19
Medlem
Citat:

Du kanske hittar lite intressant hr?

(FB) vergivna platser i eller runt Kramfors

Om du vill f en vergripande bild av vad civilfrsvars-/Stabsanlggningari anvndas till:

https://tbsweden.com/alla-album/mili...sanlaggningar/
Citera
2024-11-25, 07:18
Medlem
Hade velat ka dit..
Citera
2024-11-27, 09:29
Medlem
Citat:
Stort avsprrat omrde med byggnader och bilar, uppbyggt lite som en by. Ligger ganska nra Skanska och Hgberget. Verkar vara ngot som msb anvnder fr att va p.

ser ut som en skjutbana fr pistol tycker jag

men ser ut som lite konstiga byggnationer dr ocks

var skulle inslaget till anlggningen ha legat?
Citera
2024-11-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buzludzha
Sitter och kollar lite p lantmteriets kartor. r det Mllbyberget du menar? Det r det enda berg in nrheten av Peuravara som det verkar finnas ngot av intresse enligt LM. Har du letat vid Skyttorpsbacken? Har svrt att tro att det varit ngot militrt dr men ngot onaturligt syns p historiska kartorna. Kanske kan va nt annat kul?

vad r skyttorpsbacken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in